دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در هر مناسبت و  هر تریبونی که صحبت می‌کند، از اهانت و تحقیر عربستان، پادشاه و امرای آن غافل نمی‌شود و تلی از ناسزا را بر سر آن‌ها خراب می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در هر مناسبت و  هر تریبونی که صحبت می‌کند، از اهانت و تحقیر عربستان، پادشاه و امرای آن غافل نمی‌شود و تلی از ناسزا را بر سر آن‌ها خراب می‌کند. او همواره با دشمن تراشی برای سعودی و نمایش ایران به عنوان تهدید به رهبران ریاض گوشزد کرده است که اگر می‌خواهند از طرف آمریکا حمایت شوند، باید پول آن را بپردازند.

ولع ترامپ برای تیغ زدن سعودی در حالی است که براساس آمار و ارقام عربستان از زمان تصدیگری ترامپ در سمت ریاست جمهوری آمریکا تاکنون عربستان معاملاتی تسلیحاتی به ارزش بیش از ۴۵۰ میلیون دلار با واشنگتن امضا کرده است. ترامپ در حالی ادعا دارد از سعودی مقابل حمایت، باج خواهی و به مقامات آن توهین می‌کند که در مواقع نیاز سعودی‌ها را تنها گذاشته و آن را دستاویز دیگری برای باج خواهی و گرفتن پول بیشتر از سعودی‌ها قرار می‌دهد. مثلاً هنگامی که تأسیسات نفتی آرامکو توسط نیروهای یمنی به آتش کشیده شد، باوجود درخواست مقامات سعودی حمایتی را شاهد نبودیم.   ترامپ برای توجیه باج خواهی‌های خود از عربستان پا را از توهین به مقامات آن فراتر گذاشته و می‌گوید اگر ما از شما حمایت نکنیم، دو روزه حکومت شما سقوط خواهد کرد و سرزمینتان به دست ایرانی ها اشغال می‌شود و اگر تاکنون مانده اید به خاطر وجود سربازان ماست.  

حال این سؤال مطرح است که چرا ترامپ با وجود آنکه واشنگتن با ریاض شراکت قوی دارد و متحد بسیار نزدیک هم به شمار می‌روند، تا این حد اصرار دارد تا به مقامات سعودی توهین و آن‌ها را تحقیر کند؟

«محمد حسن الساعدی» نویسنده وبگاه خبری «صوت العراق» در مقاله‌ای می‌نویسد: روابط بین واشنگتن و ریاض از گذشته بر معادله ساده خرید سلاح توسط سعودی  و پرداخت پول و نفت به آمریکا در مقابل حمایت نظامی در صورت نیاز مبتنی بوده است و علاوه براین ایالات متحده مهم‌ترین شریک اقتصادی عربستان در خاورمیانه است؛ بنابراین سعودی گزینه‌های زیادی در شیوه تعامل با واشنگتن ندارد؛ به گونه‌ای که یا باید خواسته‌های آن را بپذیرد و پول لازم را بپردازد و یا آنکه بحران‌های داخلی در این کشور به وجود خواهد آمد و شاهزاده‌ها با یکدیگر دچار اختلاف خواهند شد.

آمریکا عادت دارد تا جایی که می‌تواند کشورهای جهان به ویژه کشورهای منطقه را تابع و تسلیم سیاست‌های خود کند و در دوره دونالد ترامپ این امر تنها به عربستان سعودی محدود نبوده و سعی کرده با تشکیل یک نظام به اصطلاح امنیتی منطقه‌ای با مشارکت کشورهای عربی با هدف ساختگی مقابله با تهدید خارجی یعنی ایران از تمام این کشورها باج خواهی کند و اگر این کشورها روزی بخواهند که دیگر به باج خواهی‌های آمریکا پاسخ ندهند، سیاست براندازی یکی دیگر از راهبردهای واشنگتن برای تسلیم کردن آن‌ها در قبال خواسته‌هایش خواهد بود.

گفتنی است رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» برای توجیه دلیل اعزام نظامیان این کشور به عربستان سعودی، با افتخار از گرفتن پول در ازای اعزام نظامیان سخن گفت و بار دیگر به عربستان سعودی توهین کرد. ترامپ گفت: «عربستان سعودی دارد پول (اعزام نظامیان آمریکا را) پرداخت می‌کند. شما می‌دانید که این موضوع هرگز پیش از این اتفاق نیفتاده بود. ما به آن‌ها گفتیم که شما باید پولش را بدهید و آن‌ها دارند پول می‌دهند. آن‌ها به‌جز پول، چیز دیگری ندارند فقط پول نقد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.