چهارشنبه ای که گذشت نمایشگاه عکس‌های منتخب سوگواره بین المللی «مهر محرم» در نگارخانه رضوان افتتاح شد.

گردآوری یک گنجینه معنوی ‌از مناسک عزاداری در ایران

قدس آنلاین: نمایشگاه «مهر محرم» منتخب عکس‌های یازدهمین دوره برگزاری سوگواره «مهر محرم» است. این نمایشگاه  شامل ۳۰ اثر از عکس‌های ارسالی عکاسان ایران و ۲۰ کشور جهان است که از بین ۱۲ هزار اثری که به دبیرخانه سوگواره فرستاده شده است، انتخاب شده اند.   

سوگواره «مهرمحرم» از سال ۱۳۸۷ در استان سمنان آغاز به کارکرده است  و تاکنون ۱۱ دوره آن به طور متوالی برگزار شده است.

شهرها و روستاها آیین‌های کهنی دارند که در باورها و اعتقادات کهن ایرانی‌هاریشه دوانیده است.   این اعتقادات با مناسک مختلف همراه است که هنوز در شهرها و روستاها و حتی کشورهای دیگر اجرا می‌شود و جریان دارد. سوگواره «مهر محرم» با هدف زنده نگه داشتن آیین‌های عزداری مناطق مختلف ایران اسلامی‌و حفظ و پاسداشت این آیین‌ها از هنرمندان می‌خواهد هر سال در این سوگواره عظیم شرکت کنند و آثار هنری شان را با موضوعات قید شده در فراخوان ارایه دهند.

گنجینه عظیم معنوی از ارادت دوستداران اهل بیت(ع)

به گفته میثم قدس پور، دبیر سوگواره«مهر محرم» این مسابقه در بخش‌های هنرهای دیجیتال شامل فیلم کوتاه سه دقیقه‌ای و عکس، رسانه‌های برخط شامل سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی، نرم افزارهای هوشمند و همراه، چندرسانه‌ای و  بازی برگزار می‌شود تا هنرمندان بیشتری بتوانند به ارایه اثر بپردازند و ارادت خودشان را به امام حسین (ع) و ائمه اطهار (ع) نشان دهند. سی ام آبان ۹۸ آخرین مهلت شرکت در این مسابقه است.

«مهر محرم»  در حال حاضر از جایگاه خوبی در تولید محتوا و مشارکت هنرمندان و مستندسازان از تمامی‌استان‌های کشور و سراسر جهان به ویژه کشورهای مسلمان برخوردار است که تعدد آثار ارسالی به دبیرخانه گواه این ادعاست.  آئین‌ها و نمادهای عاشورایی مانند آئین‌های عزاداری محرم، راهپیمایی اربعین حسینی، نماز ظهر عاشورا و امام حسین(ع) و انسانیت، امام حسین(ع) و امت اسلامی، مودت و محبت اهل بیت(ع)، مقاومت و صبر عاشورایی و امر به معروف و نهی از منکر از موضوع‌ها و محورهای سوگواره مهر محرم است.

میثم قدس پور معتقد است به مدد برگزاری یازده دوره این سوگواره، گنجینه عظیم معنوی ای از آیین‌های عزاداری ایران اسلامی‌جمع آوری شده است که این گنجینه بسیار ارزشمند است چون بسیاری از این آیین‌ها در طوال سالیان ممکن است به فراموشی سپرده شده و یا کمرنگ شده باشد اما همه آن‌ها به مدد این سوگواره و هنرمندان ثبت شده و جاری و ساری است.  

ثبت راهپیمایی عظیم اربعین در «مهر محرم»

به گفته قدس پور با توجه به حضور گسترده مردم در راهپیمایی اربعین حسینی، این موضوع هم دو سال است که به موضوعات سوگواره اضافه شده است.

او در پاسخ به این پرسش که در طی یازدوه دوره برگزاری شرکت کنندگان بر چه موضوعی بیش از همه توجه داشته اند، توضیح می‌دهد: جاذبه‌های تصویری آن قدر زیاد است که سخت است به طور مصداقی و خاص به این پرسش پاسخ دهم اما در دو سال اخیر بر مودت و محبت و برادری که بین مسلمانان با ملیت‌های مختلف وجود دارد خیلی تاکید شده است و هنرمندان این مساله را در آثارشان به ثبت رسانده اند که اوج آن در راهپیمایی عظیم اربعین دیده می‌شود.  

دبیر سوگواره «مهر محرم» با بیان اینکه کشورهای همسایه بیشترین مشارکت را در این سوگواره داشته اند، در خصوص گستردگی این سوگواره و ابعاد جهانی آن می‌گوید: با آنکه کشورهای همسایه عراق، افغانستان و ترکیه  هر سال بیشترین مشارکت را در این سوگواره دارند اما سال به سال هنرمندان بیشتری از مناطق مختلف دنیا به این سوگواره توجه می‌کنند و آثار هنری شان را به دبیرخانه سوگواره ارسال می‌کنند. حتی از روسیه، استرالیا، کانادا و آمریکا هم از مناسک و آیین‌های عزاداری که در آن جا برگزار می‌شود، اثر فرستاده اند که دیدن این آثار متنوع بسیار جالب است.    

انتشار آثار و نمایش آن‌ها برای مردم

آثاری که در یازده دوره برگزاری سوگواره به دبیرخانه ارسال شده اند، چه سرنوشتی دارند؟ دبیر سوگواره «مهر محرم» پاسخ می‌دهد: در طول این سال‌ها گنجینه عظیمی ‌از مناسک و عزاداری‌های ایرانیان گرد هم آمده‌اند که باید حتما گردآوری شوند و در دسترس مردم قرار گیرند.

قدس پور می‌افزاید: بخش اربعین حتما به صورت کتاب چاپ می‌شود و امیدواریم بتوانیم آثار ۴ دوره اخیر را بزودی به صورت کتاب منتشر کنیم. البته برای اینکه این تصاویر براحتی در اختیار مردم قرار گیرد حتما به صورت غیر نشر مکتوب و دیجیتال منتشر خواهد شد. در حال حاضر هم هر کس به به پایگاه اینترنتی www.MehreMoharram.ir مراجعه کند، می‌تواند تصاویر مربوط به سال‌های گذشته و آثاری که به نمایشگاه راه پیدا کرده است را مشاهده کند.  

قدس پور در پایان گفت با توجه به اینکه در قالب این مسابقه گنجینه معنوی مهمی‌از مناسک عزاداری استان‌های مختلف ایران جمع آوری شده است، این گنجینه می‌تواند به عنوان منبع و ماخذ برای تولید آثار هنری در اختیار هنرمندانی قرار می‌گرد که می‌خواهند با موضوع مناسک مختلف عزاداری امام حسین (ع)   به تولید آثار هنری بپردازند. سوگواره این امکان را به هنرمندان می‌دهد تا از این گنجینه عظیم معنوی استفاده  کنند.  

«مهرمحرم» در رضوان

نمایشگاه «مهر محرم» که در نگارخانه رضوان در حال برگزاری است از میان  ۱۲ هزار اثری انتخاب شده که سال قبل به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود.  

در این دوره ۱۲۰ اثر به عنوان اثر برتر انتخاب شد که به دلیل محدودیت فضای نمایشگاهی فقط ۳۰ اثر از میان آثار برتر به مشهد آورده شده است و در نگارخانه رضوان به نمایش درآمده تا آثار منتخب مقابل چشم جامعه قرار بگیرد.    

این نمایشگاه با همکاری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تا ۹آبان۱۳۹۸ از ساعت ۸تا۱۷ در گالری شماره سه رضوان در طبقه همکف موزه مرکزی آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی آماده میزبانی از علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کامران دانایی ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    0 0
    سپاس از انتخاب عکس که برای کاور این خبر انتخاب کردید