نهم ربیع الاول، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر(عج) است، بلکه آغاز دوره‌ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار می‌آید.

بیانیه گام دوم، سند چشم انداز منتظران است

قدس آنلاین: در سالروز نهم ربیع‌الاول که یادمان آغاز امامت ولی عصر(عج) است آخرین برنامه خداوند برای تحقق عدالت جهانی روی زمین آغاز شد و تاریخ را به دو قسمت حضور حجت خدا و غیبت او تقسیم کرد.

در همین راستا با حجت‌الاسلام سیدجعفر موسوی نسب، مدیرعامل «بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)» خراسان درباره وظایف منتظران و شناخت امام عصر(عج) گفت‌وگویی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

به عنوان پرسش اول لطفاً بفرمایید نسبت بین انقلاب و مسئله مهدویت چیست؟

در نگاه امام راحل اساساً ریشه و مبنای انقلاب، مهدویت و زمینه‌سازی ظهور است. رهبر معظم انقلاب هم در بیانیه گام دوم همین بحث را مطرح می‌کنند که غایت انقلاب ما زمینه‌سازی برای ظهور حضرت ولی عصر ارواحنا فداه است.

به عبارتی تمام بیانیه گام دوم، چشم‌انداز، اهداف و وظایف منتظران است. این وظایف توسط نواب عام امام زمان(عج) به ما گوشزد می‌شود و مردم هم براساس همین فرمان نواب عام ولی عصر(عج) انقلاب کردند، هشت سال در دفاع مقدس جنگیدند و در انتخابات و راهپیمایی‌های مختلف کشور حضور پیدا می‌کنند. بنابراین مردم هم اگر پای انقلاب ایستاده‌اند در اصل پای مهدویت و پای زمینه‌سازی ظهور حضرت قائم(عج) ایستاده‌اند. بحث تمدن‌سازی که در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شده است هم دقیقاً در راستای مقدمه‌سازی برای جامعه مهدوی است.

از طرفی مهدویت در راستای بعثت پیامبر(ص)، واقعه غدیرخم و قیام امام حسین(ع) است و اهداف این قیام‌ها محقق نمی‌شود مگر در حکومت امام زمان(عج)؛ چراکه هیچ یک از پیامبران الهی به دلایلی نتوانستند عدالت را در سراسر جهان گسترش دهند و جامعه اسلامی آرمانی را بسازند.

مسئله وظایف منتظران بسیار اهمیت دارد. عده‌ای تقریباً نهایت اقدامشان دعا و انتظار خشک و خالی برای ظهور حضرت است. به نظر شما اهم وظایف منتظران در دوران غیبت حضرت چیست؟

آنچه ما در روایات معصومین(ع) و قرآن کریم می‌بینیم و بهره می‌بریم توصیه اکید ائمه هدی بر شناخت امام زمان(عج) در هر دوره بوده است. خود قرآن کریم هم می‌فرماید: «یوم ندعو کل اناس به امامهم»؛ یعنی در روز قیامت هم هرکسی به امام زمان خودش صدا زده می‌شود و اعمالش سنجیده می‌شود. در هر عصر و دورانی هم امام و حجت خدا وجود دارد. امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود: «بارالها ناگریز است که زمین تو از حجت بر مخلوقات خالی نباشد که آنان را به دینت هدایت کند و علم تو را به آن‌ها آموزش دهد و اولیای تو پس از آنکه هدایتشان فرمودی ضایع نمانند».

ما باید پس از شناخت امام زمان خود با ایشان پیمان ببندیم که در این دوران سخت و شبهه ناک، ایشان را به خوبی به تمام مردم خودمان و جامعه جهانی معرفی کنیم.

برخی از غربی‌ها و شرقی‌ها پایان تاریخ را تاریک معرفی می‌کنند، اما اسلام پایان تاریخ را پایان درخشانی معرفی می‌کند. همان‌گونه که در قرآن کریم، آیه ۱۰۵ سوره انبیا، می‌فرماید: «و لقد کتبنا فی الزبور من بعد ذکر انّ الارض یرثها عبادی الصالحون»؛ یعنی در نهایت پایان تاریخ متعلق به عباد صالح خداوند متعال است و این عباد صالح امام زمان(عج) و یاران آن حضرت هستند.

مسئله فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، ذیل همین معرفی امام می‌گنجد؟

ما باید در راستای ایجاد آرمان شهر مهدوی گام برداریم، خب یکی از شرایط ظهور حضرت ولی عصر(عج) وجود یاران ایشان است. یعنی تا امام زمان یاران خود را نداشته باشد ظهوری اتفاق نمی‌افتد. خب در دورانی که فتنه‌های آخرالزمان هرلحظه شیعیان را در معرض لغزیدن قرار داده و دشمن با استفاده از پیشرفته‌ترین ابزارها جامعه اسلامی را هدف قرار داده یکی از مباحث مهم و ضروری ما دشمن‌شناسی است. رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم بر این مسئله تأکید زیادی کرده‌اند. علاوه بر دشمن‌شناسی، دوست‌شناسی نیز از موارد مهم زمینه‌سازی برای ظهور حضرت است.

شما چه نسبتی میان فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با وظایف یک انسان مسلمان می‌بینید؟

تا معرفت حاصل نشود، محبت حاصل نمی‌شود. تا محبت حاصل نشود اطاعت حاصل نمی‌شود. تا اطاعت حاصل نشود ولایت‌پذیری حاصل نمی‌شود. همه این‌ها در یک راستا و یک مسیر قرار دارند. اما شرط این مسیر داشتن معرفت است. همان‌طور که پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: «من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میته جاهلیه»؛ یعنی هرکس که بمیرد و امام زمان خودش را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است. البته معرفت هم مراتب دارد. در همین راستا رسانه وظیفه مهمی در معرفی امام زمان(عج) و اسلام ناب دارد. دشمن همواره درحال القای قرائت منحرفانه‌ای از اسلام است. برای همین امام(ره) دو واژه اسلام ناب و اسلام آمریکایی را مطرح کردند تا از انحراف در زمینه‌سازی ظهور جلوگیری کنند، چراکه از دل همین اسلام ناب است که مهدویت حاصل می‌شود.

مسئله وحدت را چقدر مرتبط با مسئله مهدویت می‌دانید؟

توصیه قرآن کریم و همه ائمه(ع) به وحدت و محبت میان جامعه اسلامی است؛ بنابراین یکی از محورهای مهم تمدن مهدوی نیز وحدت است. از طرفی یکی از نقاط وحدت‌آفرین ادیان الهی به‌خصوص در اسلام مسئله منجی و مهدویت است. این بهترین فرصت برای جمع شدن مسلمانان حول محور مهدویت و تمدن اسلامی است.

نهم ربیع‌الاول یکی از روزهایی است که می‌شود حول حضرت ولی عصر(عج) مسلمانان کنار یکدیگر جمع شوند و در مقابل دشمن متحد شوند. اگر این اتفاق بیفتد یقیناً ما به ظهور نزدیک خواهیم شد و گام مؤثری در این جهت خواهیم برداشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.