خوزستان_ استاندار خوزستان گفت: پروژه های تکمیلی احیای نهر مارد، بهسازی نهر بحره، مسیر رودخانه دز، کانال سیلاب بر خسرج، ساخت سد بختیاری، می توانند خوزستان را در برابر اتفاق آبی دیگر بیمه کنند.

لزوم تکمیل پروژه های بیمه کننده خوزستان در برابر سیلاب/همزیستی با سیل را بیاموزیم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، غلامرضا شریعتی در همایش پیشگیری از سیلاب که صبح امروز در سالن همایش گیت بوستان برگزارشد با اشاره به راه کارهای جلوگیری از تکرار سیلابی دیگر، گفت: پروژه های تکمیلی احیای نهر مارد، بهسازی نهر بحره، مسیر رودخانه دز، کانال سیلاب بر خسرج، ساخت سد بختیاری، می توانند خوزستان را در برابر اتفاق آبی دیگر بیمه کنند.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان، ادامه داد: از اراده  مرحوم آیت الله رفسنجانی جهت ساخت سدهای بزرگ در چندین سال قبل تقدیر می کنم که به اذعان من از کشت شدن افراد زیادی در این سیل پیشگیری کرد.

شریعتی با بیان اینکه خیلی ها دنبال مقصر بودند تا به سینه دیوار بکوبندش، تصریح کرد: ۲۸ میلیارد متر مکعب آورد قبل از سیل رودخانه های خوزستان بود و در سیل این میزان به ۵۰ میلیارد مترمکعب رسید، اما بااین حال شهر دچار غرق شدگی نشد.

استاندار خوزستان با اشاره به این موضوع که بر اساس دستور العمل ها باید بسیاری از شهر و روستاها تخلیه می شدند اما سعی کردیم تاحدالامکان این مشکل پر دردسر را انجام ندادیم، خاطر نشان کرد: سیل موجب احیای تالاب و آب های زیر زمینی شد. حجم زیادی از آب را نیز به سمت کانون های ریزگرد هدایت کردیم و از این طریق این مناطق بهبود وضعیت پیدا کردند.

وی با بیان اینکه پذیرش مسئولیت های ریسک پذیر در زمان سیل، کار مشکلی بود، عنوان کرد: در سه حوزه آبریز ما سه سد داشتیم که شرایط نرمال نداشتند. از جمله سد کرخه که از عمر پنجاه ساله اش گذشته بود و آبریز دیگری غیر از آن نداشتیم. سد کرخه پیش از سیل، ۴ میلیارد مترمکعب آب در خود جای نداده بود اما در آن شرایط مجبور شدیم، بیش از ۶ و دو دهم متر مکعب آب را در آن ذخیره کنیم.

همزیستی با سیل را بیاموزیم

تقی زاده خامسی، معاون وزیر در امور آب در ادامه این همایش، عنوان کرد: در سیل اخیر خوزستان با خسارات جانی_انسانی مواجه نبودیم در صورتی که قبل از احداث سد ها و چندین سال گذشته، سیلی توانست جان سه هزار نفر را بگیرد.

وی با اشاره به این موضوع که از بحران سیل خوزستان می توان فیلم چند هزار دقیقه ای ساخت، افزود: سمینارهای بسیاری برگزار می شود که بعدها به کتبی جهت آموزش دانشجویان تبدیل می شوند اما هیچگاه آموزه های آن اجرایی نشده. اگر دستگاه ها از این آموزش ها استفاده عملیاتی کنند، به نتیجه مطلوب می رسد.

معاون وزیر در امور آب با بیان اینکه در شرایط بحرانی باید به مدیر شجاعت داد و نه ترس و تهدید، عنوان کرد: نام همایش این است، «اگر سیلاب تکرار شود» به عقیده من اگری در این ماجرا وجود ندارد و قطعا تکرار می شود زیرا خوزستان با طبیعت گرم و خشک دچار تغییر اقلیم شده است. از جهتی نیز باید بپذیریم، نیاز است تا همزیستی با سیل را بیاموزیم و از آموزه های جهانی درس بگیریم.  

تقی پور با بیان اینکه سیل بحران خوبی بود و مدیران با درک بالا از بحران به نحو احسن استفاده می کنند، گفت: در چندسال اخیر اتفاقات خوبی در رابطه با مدیریت سیلاب اتفاق افتاد و مدیریت های جدیدی وارد این عرصه شد که نمونه آن ها را قاعده، موضوع سیلاب میان بخشی است، می توان نام برد که می گوید تنها یک سازمان مسئول رفع یک بحران مانند سیل نیست و همه باید وارد کار شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.