حل مشکل حاشیه نشینی کلانشهر مشهد بدون توجه به مشکلات روستاها امکان پذیر نیست و این شهر برای توسعه متوازن نیازمند توجه به روستاهاست.

حل مشکلات حاشیه نشینی مشهد بدون توجه به روستاها امکان پذیر نیست

به گزارش قدس آنلاین، شهناز رمارم امروز در نشست مشورتی شوراهای اسلامی بخش احمد آباد" در مشهد افزود: براساس قانون اساسی هدف از تشکیل شوراها واگذاری اختیارات به نمایندگان مردم است در حالی که شاهد هستیم در طول پنج دوره خدمت شوراها اختیارات آن بتدریج کاسته شده است.

وی اظهار داشت: در مشهد تحولات اجتماعی غالب از روستا به شهر است ولی شهرنشینان فکر می‌کنند در تحولات تاثیرگذار و تعیین کننده هستند، در ۵۰ سال گذشته جامعه ما دچار تغییرات مختلف از جمله تغییر اقلیم شد که مغز جامعه یا مدیران آن برای رفع عوارض آن هیچ راهکاری ارئه نکردند.

وی گفت: اولین واکنش روستاییان نسبت به تغییرات اقلیمی و خشکسالی برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی بود تا بتوانند زندگی خود و دام‌هایشان را اداره کنند، که بعد از مدتی این برداشت ته کشید و به ناچار روستاییان با رها سازی زمین‌ها و فروش دام‌های خود برای کارگری به حاشیه شهر مشهد آمدند.

رمارم افزود: اکنون شهر مشهد بیش از سه میلیون نفر جمعیت دارد که یک سوم آن حاشیه نشین هستند و بی توجهی مدیران به روستاها طی سالیان گذشته افزایش حاشیه نشینی مشهد را به دنبال داشته و تا زمانی که این مشکلات حل نشود و روستاییان نتوانند در روستاهای خود شاغل باشند و زندگی کنند، حل مقطعی مشکلات حاشیه نشینی فایده ندارد و فقر و تنگدستی و عدم برنامه ریزی صحیح روستاییان را به حاشیه شهرها می‌کشاند.

وی اظهار داشت: شوراهای اسلامی روستایی باید مطالبه گر باشند تا بتوانند احقاق حق کنند، تقسیم اعتبارات بر مبنای ۷۰ درصد جمعیت شهر نشین و ۳۰ درصد جمعیت روستا نشین است ولی ما هنوز نفهمیده‌ایم این ۳۰ درصد اعتبارات دست کیست و کجا هزینه می شود.

وی گفت: بر اساس قانون، انتخاب دهیاران بر عهده شوراهای اسلامی روستایی است و دهیاران باید به شوراها حساب پس بدهند در حالی که دهیاران راه خودشان را می‌روند، ۴۰ درصد دهیاران استان کارمند رسمی ارگان دیگری هستند و هر از گاهی به روستا سر می‌زنند.

رمارم افزود: مشکلات روستاها با اجرای فرایند پاسخگویی و مشارکتی شوراهای اسلامی روستایی و مطالبه گری قابل حل است.

وی اظهار داشت: شهر مشهد نیازمند توسعه متوازن است و در حریم بندی شهر باید صاحبان حریم‌ها و روستاییان مشارکت فعال داشته باشند و ظرفیت روستاها باید به گونه‌ای مورد توجه قرار گیرد تا روستاها به جای مهاجر فرستی مهاجرپذیر شوند، روستاها از توان فراوان برای ایجاد اشتغال، سرمایه گذاری و گردشگر پذیری برخوردار هستند که تاکنون مغفول مانده است.

وی همچنین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از این گردهمایی را بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی شوراهای اسلامی روستایی و آموزش اعضای شرکت کننده در جهت توانمند سازی و ارتقای توانایی‌های آنان در مسیر توسعه متوازن شهرستان مشهد عنوان کرد.

رمارم گفت: بخش احمد آباد با ۵۵ روستا و ۴۶ روستای دارای دهیاری دارای ۱۴۴ نفر اعضای شوراهای اسلامی است که در این نشست تلاش می‌شود با هم اندیشی نسبت به بررسی مشکلات و ارائه راهکارهای لازم به ارتقای توانمندی‌های اعضا اقدام شود.

وی افزود: در این نشست یک روزه کارگاه‌هایی در زمینه بررسی مشکلات آب شرب، طرح‌های هادی، وضعیت بهداشت و درمان، آشنایی با نحوه مصوبه نویسی، بایدها و نبایدهای دفن زباله، مشکلات مخابرات، اشتغال زایی و توسعه پایدار، کسب و کارهای متناسب با توان روستاها، عرضه فراورده‌های تولیدی، محصولات لبنی، توسعه گردشگری، تولید گل‌های زینتی و سبزیجات و مدیریت بحران برای شرکت کنندگان برگزار می‌شود.

بخش احمد آباد با یک هزارو ۶۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت، ۲ دهستان سرجام و پیوژن و ۲ شهر ملک آباد و بینالود، طبق آمار سال ۹۵  بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.