«طلال عتریس» با محکوم کردن تصمیم جدید آمریکا در مورد شهرک‌سازی ها، خواستار توقف تمام گفتگوهای تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی شد.

چراغ سبز ترامپ به شهرک‌سازی‌ها ادامه تصمیمات قبلی علیه قدس و جولان است/هرگونه مذاکره با اسرائیل باید متوقف شود

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روز سه‌شنبه وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری با اعلام اینکه دولت ترامپ سیاستش در قبال شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را تغییر داده، مدعی شد که این شهرک‌سازی‌ها به خودی خود نقض قوانین بین‌المللی به شمار نمی‌روند. مایک پمپئو در حالی این تصمیم آمریکا را اعلام کرده است که براساس قوانین بین المللی هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی در ساخت شهرک ها غیر مجاز بوده و اشغالگری محسوب می شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگوی تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از تصمیم این کشور درباره شهرک‌سازی ها استقبال کرد و مدعی شد که این اقدام آمریکا یک اشتباه تاریخی را اصلاح می‌کند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای در واکنش به این تصمیم آمریکا با تاکید بر اینکه موضع اتحادیه اروپا در قبال سیاست شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین تغییری نکرده، گفت: تمام فعالیت‌های شهرک‌سازی طبق قوانین بین‌المللی، غیرقانونی هستند.

«نبیل ابوردینه» سخنگوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در واکنش به تغییر سیاست دولت آمریکا در قبال شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری اعلام کرد اقدام دولت آمریکا کاملاً با قوانین بین‌المللی در تضاد است. وی دولت آمریکا را مسؤول هرگونه پیامدی درباره این موضع دانست و تأکید کرد که واشنگتن درباره لغو قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی اختیاری ندارد.


«روپرت کالویل» سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل هم در یک کنفرانس خبری در واکنش به اقدام اخیر واشنگتن در به رسمیت شناختن شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینیان گفت: آمریکا با نادیده گرفتن موضع چهاردهه‌ای خود، به طور مؤثری، از حق اسرائیل برای ساخت شهرک‌های یهودی در کرانه باختری اشغالی حمایت کرد که این با قوانین بین‌المللی ناسازگاری دارد. تغییر موضع سیاسی یک دولت (آمریکا)، نه تغییری در قوانین فعلی بین‌المللی و نه تغییری در برداشت دیوان بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل ایجاد نخواهد کرد.

پارلمان عربی نیز با صدرو یک بیانیه، ضمن هشدار درباره «تبعات خطرناک و عواقب وخیم این اقدام آمریکا علیه نظام بین‌الملل»، آن را «باطل» خواند و گفت که هیچ تاثیر قانونی در پی نخواهد داشت و از طرفی دیگر، این اقدام به هیچ وجه به شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی مشروعیت نمی‌بخشد.

دفتر اطلاع‌رسانی وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد: موضع ما نسبت به شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطین تغییری نکرده است و ما آن را غیرقانونی می‌دانیم. همچنین «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن اعلام کرد که شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطین نقض قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت است و این اقدام آمریکا راهکار تشکیل دو کشور و فرصت تحقق صلح فراگیر را از بین می‌برد.

وی با تأکید بر اینکه موضع اردن نسبت به شهرک سازی اسرائیل ثابت است، نسبت به تغییر در موضع آمریکا درباره شهرک‌سازی‌ها و پیامدهای آن بر تمامی تلاش‌ها برای تحقق صلح هشدار داد.

احمد حافظ، سخنگوی وزارت خارجه مصر نیز تأکید کرد که قاهره به قطعنامه‌های شورای امنیت و قوانین بین‌المللی درباره شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطین پایبند است و آن را غیرقانونی می‌داند.

«طلال عتریس» رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان و تحلیلگر مسائل فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار قدس ضمن محکوم کردن تصیم آمریکا برای قانونی اعلام کردن شهرک سازی ها تصریح کرد: این موضع آمریکا در مورد قانونی اعلام کردن شهرک سازی ها همسو با تصمیمات و مواضع سابق آن در مورد به رسمیت شناختن جولان اشغالی به عنوان سرزمین های اسرائیل و نیز به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت این رژیم اشغالگراتخاذ شده و در واقع مکمل آن است. براین اساس این جزئی از روندی است که ایالات متحده آمریکا برای به اشغال درآوردن همه سرزمین های فلسطینی تحت سلطه رژیم صهیونیستی در پیش گرفته و همچنین این تصمیم در چارچوب دریافت حمایت بیشتر لابی صهیونیستی در آمریکا با اهداف انتخاباتی توسط  کاخ سفید اتخاذ شده است.

طلال عتریس در پاسخ به این سوال که آیا دونالد ترامپ با اعلام این تصمیم خواسته نتانیاهو را از مهلکه نجات داده و به پیروزی او بر رقیبش در انتخابات کمک کند گفت: اسرائیل اکنون با بحران روبه روست و تشکیل کابینه این رژیم بسیار پیچیده شده است؛ بنابراین اعلام قانونی بودن شهرک سازی ها فقط در راستای کمک به نتانیاهو و نتیجه تلاش های او نیست، بلکه در راستای خدمت به هر نخست وزیری که انتخاب شود خواهد بود؛ هرچند آمریکا نتانیاهو را به دیگران ترجیح می دهد اما هر فرد دیگری هم که به عنوان نخست وزیر انتخاب شود واشنگتن از او حمایت خواهد کرد.

این کارشناس مسائل فلسطین در ارتباط با تهدیدها و پیامدهای این تصمیم آمریکا تاکید کرد: قانونی اعلام کردن شهرک سازی های رژیم صهیونیستی اسرائیل را جریء تر می کند و موجب خواهد شد تا این رژیم روز به روز بر جنایت های خود بیافزاید و مناطق بیشتری از فلسطین را به اشغال خود درآورد؛ بنابراین این تصمیم هرگونه توهم مذاکره و گفتگو با اسرائیل در مورد مسائل مختلف اعم از حل صلح آمیز، عقب نشینی صهیونیست ها از شهرک ها، راه حل دو دولت و هماهنگی های امنیتی را به طور کلی لغو می کند و تمام این گفتگوها بیهوده و بی ارزش خواهد بود.

وی با انتقاد از موضع عملی جامعه بین الملل در قبال آمریکا و شهرک سازی های اسرائیلی گفت: جامعه بین الملل چه بسا این اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن شهرک سازی ها را در ظاهر محکوم کند اما همانگونه که در زمان به رسمیت شناخته شدن قدس اشغالی به عنوان پایتخت و جولان سوریه به عنوان سرزمین های اسرائیلی عملا هیچ اقدامی انجام نداد اینبار نیز هیچ اقدامی نخواهد کرد؛ به نظر من اینجا مهم موضع فلسطین است و تشکیلات خودگران باید هرگونه تماس و گفتگوی سیاسی، امنیتی و صلح با رژیم اشغالگر را قطع کند. این از موضع جامعه بین الملل بسیار بااهمیت تر است، هرچند موضع بین المللی هم مهم است.

طلال عتریس در پایان تصریح کرد: گروه های فلسطینی و مقاومت قطعا این تصمیم آمریکا را رد می کنند و هیچ گونه موضع منفعلانه ای در قبال رژیم صهیونیستی تاکنون نداشته اند؛ مهم موضع تشکیلات خودگران است که اعلام کند ما این تصمیم را رد و تمام تماس های سیاسی و امنیتی را متوقف خواهیم کرد و دوباره به پای هیچ میز مذاکره ای نخواهیم نشست و عملیات موسوم به عملیات صلح به طورکلی لغو می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.