رئیس حوزه هنری خراسان رضوی از تشکیل شورای راهبردی دبیرخانه هنر حماسی با هدف گسترش گفتمان و الگوی علمی و عملی هنر حماسی در سطح کشور خبر داد.

تشکیل شورای راهبردی دبیرخانه هنر حماسی با هدف گسترش گفتمان هنر حماسی در کشور

به گزارش قدس آنلاین، میثم مرادی با اعلام این خبر اظهار کرد: دبیرخانه هنر حماسی حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی ۶ ماه است که به طور رسمی تأسیس شده و احیای هنر و ادبیات حماسی ذیل گفتمان انقلاب اسلامی را با تاکید بر شاهنامه فردوسی به عنوان راهبرد اصلی دنبال می‌کند.

وی افزود: هنر حماسی ایجادگر روحیه ستیهندگی مبتنی بر حکمت معنوی است که با شاخصه‌های خردورزی، دشمن‌ستیزی، دادخواهی و جوان‌مردی شناخته می‌شود که دبیرخانه ذیل این تعریف، تاکنون مجموعه فعالیت‌هایی از جمله نخستین جایزه ملی داستان‌های حماسی را به منظور تولید و انتشار آثار ادبی نمونه با مضمون حماسه برگزار کرده است.  

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با اشاره به پیام آیت‌اللّه‌العظمی جوادی آملی به اختتامیه نخستین جایزه ملی داستان‌های حماسی، ادامه داد: ایشان در این پیام ضمن تاکید بر اهمیت هنر حماسی، چشم‌انداز دبیرخانه را در مسیر پیش رو دقیق‌تر کردند؛ بنابراین به این جمع‌بندی رسیدیم که دبیرخانه هنر حماسی برای پیشبرد اهداف خود در سطح کشور نیازمند تشکیل شورای راهبردی متشکل از صاحب‌نظران و مسئولان ستادی حوزه هنری است.  

مرادی با بیان این‌که هنر حماسی صرفا مسئله و دغدغه حوزه هنری استان نیست، خاطرنشان کرد: مضمون حماسه و پرداختن به آن، یک ضرورت ملی در ساحت هنر انقلاب اسلامی است که تاکنون مغفول مانده و باید در تمام رشته‌ها و ابعاد هنری مورد توجه قرار بگیرد. در همین راستا پیشنهادی مبنی بر تشکیل شورای راهبردی هنر حماسی به ریاست محترم حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، جناب آقای مومنی ارائه شد که با موافقت ایشان جمعی از افراد حقیقی و حقوقی به عنوان اعضای آن شورا برگزیده شدند.

وی تصریح کرد: هدف از تشکیل این شورا، گسترش گفتمان هنر حماسی در سطح ملی و نشان دادن افق‌های نو در ساحت هنر با استفاده از خرد جمعی و بهره‌گیری از آرا و نظرات اعضاست که امیدواریم منجر به افزایش اثربخشی و ایجاد یکپارچگی در جهت‌گیری‌ها و فعالیت‌ها با مضمون هنر حماسی شود.  

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی افزود: شورای راهبردی دبیرخانه هنر حماسی متشکل از اساتید، صاحب‌نظران و مسئولان حوزه هنری است که امیدواریم این شورا بتواند هدایت‌گر، تسهیل‌گر و پیش‌برنده الگوی علمی و عملی هنر حماسی در بدنه حوزه هنری باشد.

گفتنی است «مجدالدین معلمی» معاون هنری حوزه هنری، «جواد سمنانی» سرپرست معاونت پژوهش و آموزش حوزه هنری، «مجید مصلحی» مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری، «وحید یامین‌پور» رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و «میثم مرادی بیناباج» رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی، اشخاص حقوقی این شورا را تشکیل می‌دهند و دکتر محمدرضا سنگری شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبیات آیینی، دکتر مجید شاه حسینی پژوهشگر حوزه سینما، علیرضا کمری پژوهشگر حوزه ادبیات پایداری و مقاومت، دکتر سید حسین شهرستانی پژوهشگر حوزه حکمت هنر و دکتر جمال یزدانی پژوهشگر حوزه فرهنگ و ارتباطات، اشخاص حقیقی این شورا را شامل می‌شوند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.