میهمان عراقی ما صحبت‌هایش را با شعرواره‌ای عربی به پایان برد؛ با این مضمون که «هزاران کیلومتر را تا اینجا طی کردیم؛ چه چیزی ما را به اینجا کشانده است؟ تجارت و نیاز مادی نبوده است؛ هیچ غرض دنیوی‌ در کار نبوده؛ الا اینکه محبت قلبی ما به امام رضا(ع) ما را به اینجا کشانده.

جمهوری اسلامی فقط یک دولت نیست، یک تمدن است

غلامرضا محمدی/

میهمان عراقی ما صحبت‌هایش را با شعرواره‌ای عربی به پایان برد؛ با این مضمون که «هزاران کیلومتر را تا اینجا طی کردیم؛ چه چیزی ما را به اینجا کشانده است؟ تجارت و نیاز مادی نبوده است؛ هیچ غرض دنیوی‌ در کار نبوده؛ الا اینکه محبت قلبی ما به امام رضا(ع) ما را به اینجا کشانده. زیارت کن هر آن کس را که دوستش داری، هر چند که منزل تو بسیار از او دور باشد و بین او و تو را سنگ‌ها و خاک‌ها پر کرده باشد؛ هیچ‌گاه بعد مسافت مانع زیارت تو نشود؛ محب نسبت به محبوب همیشه زائر است». هفته گذشته در روزنامه قدس میزبان محمد النوری، نایب رئیس «مجلس علماء الرباط المحمدی» و کامل الفهداوی، سخنگوی این سازمان بودیم. النوری با وجود اینکه تا کنون چندباری برای شرکت در همایش‌ها و جلسات علمی به قم و تهران سفر کرده بود اما این نخستین بار بود که زائر علی بن موسی الرضا(ع) می‌شد.

پرچم سفید در برابر پرچم سیاه

او درباره «مجلس علماء الرباط المحمدی» که سال 2004 در بغداد تأسیس شده است، گفت: سازمان ما، مجموعه‌ای است از علما، متفکران و نیروهای مقاومت اهل‌سنت که علاوه بر بغداد در سه استان الانبار، صلاح‌الدین و نینوا فعالیت می‌کند. النوری نخستین مأموریت این شورا را «جنگ فکری» می‌داند و معتقد است: اسلام، در طول تاریخ بد معرفی شده و امروز هم بسیاری از نویسندگان و مؤسسات تندرو، اسلام را در قالب گروه‌های تکفیری معرفی کرده‌اند؛ بنابراین ما به باور خودمان در پی آن هستیم که چهره درخشان اسلام محمدی را نشان دهیم و اسلام وحدت و معرفت و رحمت را به جهان معرفی کنیم؛ اسلام «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» و اسلام «إِنَّ هٰذِهِ أُمَّتُکُم أُمَّةً واحِدَةً».

النوری می‌افزاید: ما این هدف را از طریق برنامه‌های مختلفی مثل حلقه‌های گفت‌وگو، همایش‌ها و ... دنبال می‌کنیم؛ «من وراء السحاب» از جمله مجموعه برنامه‌های ما در فضای مجازی است که رد افکار تکفیری است؛ ما همچنین رادیو «رقیم» را داریم که در راستای مبارزه با تفکر تکفیری برنامه پخش می‌کند و در پی آن هستیم که خط ارتباطی بین اهل‌سنت و شیعیان برقرار کنیم؛ خط ارتباطی بین الأنبار و کربلا، الأنبار و نجف و... . به گفته محمد النوری، فعالیت‌های این شورا به مبارزه فکری محدود نمی‌شود و آن‌ها در قالب «الحشد الشعبی» نیز به مبارزه مشغولند. این عالم اهل‌سنت می‌گوید: «مفتخریم که در مقابل داعش ایستاده‌ایم».

آن‌گونه که النوری می‌گوید، این شورا در مقابل پرچم سیاهی که داعش به عنوان نشان خود برگزیده است، پرچم سفیدی را برافراشته که منقوش است به عبارت «لاإله‌إلاالله، محمداً رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و سلم» آن هم با رسم‌الخط امام علی(ع)؛ اینجاست که کامل الفهداوی تصویر این پرچم را بر روی صفحه گوشی خود به ما نشان می‌دهد.

اهل‌سنتی با منش صوفیانه

منش «مجلس علماء الرباط المحمدی» منشی صوفیانه است و در مدارس خود بر تربیت و سلوک معنوی افراد تأکید می‌کنند. به گفته النوری، این منش برگرفته از منهج ائمه اطهار(ع) است و از طریق «معروف الکرخی» به امام رضا(ع) می‌رسد. او می‌افزاید: تصوف در عراق، سوریه، سودان، نیجریه و... مدارس علمیه، دانشگاه و مراکز علمی دارند که بر تربیت و سلوک بر اساس منهج اهل‌بیت(ع) پایه‌گذاری شده است؛ مبنای تعلیمات این مدارس بر ترقی مقامات نفس است؛ از نفس «امارة» به «لوامة»، به «ملهمة»، به «مطمئنة»، به «راضیة مرضیة» و در نهایت به «کاملة» که نفس ائمه اطهار(ع) است. النوری این مسیر را «مدارج السالکین» معرفی می‌کند؛ مسیری که مبتنی است بر پاک شدن از صفات رذیله و آراسته شدن به صفات جمیله. به باور او، این مسیر، انسانی می‌سازد که بر تمام حواسش مسلط است و این از طریق تقویت روح توسط ذکر و محبت قلبی صورت می‌گیرد که در همه محبان صادق اهل بیت(ع) وجود دارد. النوری مبنای این منش را سوره انسان (دهر) می‌داند که بر اساس آن تمام اعمال باید برای خدا باشد؛ «لوجه الله».

جمهوری اسلامی غرب را به چالش کشیده

از او می‌پرسیم «ایران را به لحاظ دانش و معرفت چطور دیدید؟» پاسخ می‌دهد: در سفرهایی که به ایران داشتم متوجه شدم ایران تنها یک دولت نیست بلکه یک تمدن است؛ و بسیار خوشحال شدم وقتی دیدم که در جمهوری اسلامی ایران مؤسسات بسیاری، مملو از جوانان مخلص، با اتکا به توان خود و توکل بر خدا مانند یک کندوی زنبور در مقابل تحریم و استکبار جهانی فعالیت می‌کنند؛ و این مسئله، قدرت، افتخار و عزتی برای ماست؛ چرا که مؤمن با تکیه به برادرش قدرتمند است. به اعتقاد النوری، این پیشرفت در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که ایران در مسیر صحیح حرکت می‌کند و مصمم است به هر نحوی در مقابل استکبار مقاومت کند؛ علاوه بر این، ما حقیقت این حدیث پیامبر را یافتیم که «لَوْ کَانَ الْعِلْمُ مَنُوطاً بِالثُّرَیَّا لَتَنَاوَلَتْهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِس»؛ این را ما در مؤسسات علمی و فکری و فرهنگی جمهوری اسلامی دیدیم؛ در حقیقت ایران خودش را محدود نکرده است و در حوزه‌های مختلفی از جمله علوم فضایی و انرژی هسته‌ای و... در حال پیشرفت به سمت قله‌هاست و دنیای غرب را به چالش کشیده.

قدس؛ شاخص تفکیک دو اردوگاه

نایب رئیس «مجلس علماء الرباط المحمدی» در ادامه گفت‌وگو، جهان را به دو اردوگاه تقسیم می‌کند؛ اردوگاه صهیونیستی آمریکایی و اردوگاه اسلام که اردوگاه مقاومت و جهاد و علم و معرفت است. او با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) می‌افزاید: اولی اردوگاه کفر است که هیچ ایمانی در آن نیست و دومی، اردوگاه ایمان است که هیچ نفاقی در آن نیست؛ و امروز هر کس در صف ارزش‌های والای دینی و مقدسات - نه فقط اسلامی که مقدسات تمام انبیا – ایستاده، در اردوگاه ایمان است و این همان چیزی است که ما در جمهوری اسلامی یافتیم. النوری معتقد است: اردوگاه کفر به دنبال آن است که قدس را تقدیم رژیم صهیونیستی کند و حقایق را دگرگون جلوه می‌دهد؛ در حالی که ما جمهوری اسلامی را نسبت به مسئله قدس دارای اهتمام یافتیم و این اهتمام قرآن و رسول خدا و صالحان زمین است؛ قدس متعلق به گروه یا مذهب خاصی نیست، بلکه متعلق به بندگان صالح خداست؛ سومین حرم است و اولین قبله و از مقدسات همه مسلمانان.

امروز زمان جنگ نرم است

النوری در پاسخ به این پرسش ما که «چگونه می‌شود دیگر مسلمانان هم مانند جمهوری اسلامی با تکیه بر معارف دینی، در مسیر پیشرفت و استقلال حرکت کنند» می‌گوید: پاسخ به این سؤال دارای چند وجه است و در ابتدا باید تصویر صحیحی از ایران را به دنیای اسلام معرفی کنیم؛ بسیاری از مسلمانان تصویر واقعی ایران را دریافت نمی‌کنند بلکه چهره مشوهی که از ایران معرفی شده است را می‌بینند؛ بنابراین ما باید از طریق رسانه‌ها تصویر واقعی ایران را به تمام کشورهای اسلامی معرفی کنیم. رسانه‌ها امروز ابزار مهمی هستند؛ ما حملات گسترده صهیونیسم و آمریکا و همپیمانانشان را علیه ایران لمس می‌کنیم. آن‌ها از ارتش‌های سایبری استفاده می‌کنند تا چهره ایران را مانند جنگلی از وحوش ترسیم کنند؛ از این رو بر مؤمنان واجب است ارتش‌های سایبری ایجاد کنند و اهتمام جمهوری اسلامی به مسائل مسلمانان را برای مسلمانان بازگو کنند. این ارتش سایبری باید به تمام زبان‌ها مسلط باشد؛ امروز زمان جنگ نرم است.

او با ابراز امیدواری از اینکه آستان قدس رضوی پذیرای گروه‌های مختلفی از مسلمانان باشد، صحبت‌های خود را این‌گونه به پایان می‌برد: حدود 80درصد مردم کشورهای اسلامی گرایش‌های صوفیانه دارند و از جمهوری اسلامی توقع دارند ضمن گسترش روابط با اهل‌سنت در کشورهای مختلف، از طریق رسانه‌ها به معرفی حقیقت عرفان و تصوف اقدام کند؛ بر قلب‌های مسلمین اثر بگذارد و آن‌ها را وارد اردوگاه ایمان و مقاومت کند. هر مسلمانی که در قلب او محبت اهل‌بیت(ع) وجود دارد، به این فریضه قرآنی عمل کرده است که «لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَیٰ».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.