لبنان در هفته‌های اخیر صحنه اعتراضات مردمی بوده و این نخستین باری نیست که مردم این کشور به خیابان‌ها می‌آیند؛ چراکه لبنانی‌ها حتی پیش از استقلال این کشور آزاد بوده اند و آزادی بیان داشتند.

جواد فراهانی/

لبنان در هفته‌های اخیر صحنه اعتراضات مردمی بوده و این نخستین باری نیست که مردم این کشور به خیابان‌ها می‌آیند؛ چراکه لبنانی‌ها حتی پیش از استقلال این کشور آزاد بوده اند و آزادی بیان داشتند. آن‌ها در گذشته نیز راهپیمایی‌هایی برای خروج اشغالگران برگزار کرده و دولتی را سرکار آورده‌اند که به خواسته‌هایشان پاسخ دهد. اما این بار مسئله این است که برخی طرف‌های داخلی و خارجی وجود دارند که می‌خواهند از اعتراضات مردمی سوء استفاده کنند و به آن سمت و سوی معکوس بدهند؛ به گونه‌ای که این روزها شاهد آن هستیم که روند اعتراضات از مسیر خود و آن دلایلی که مردم به خاطرش بیرون آمده‌اند، خارج شده و با وجود مخالفت مردم با مسدود کردن راه‌ها این سیاست منجر به شهادت دو شهروند لبنانی شده است.

تردیدی نیست که لبنان در شرایط و مرحله حساسی قرار دارد و این امر هوشیاری و آگاهی بسیار بالایی را می‌طلبد؛ به ویژه آنکه طرف‌های بسیاری در کمین مردم این کشور نشسته‌اند که در رأس آن‌ها آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند. شعارهایی که امروز توسط لیدرها سرداده می‌شود، با شعارهای روزهای اول تفاوت کرده و تظاهرات مردمی به اهرم فشاری برای تحقق منافع بزرگ‌تر در میزمذاکرات تبدیل شده است.

بحرانی که آمریکا مسئول آن است

«ابراهیم الموسوی» عضو تشکل «الوفاء للمقاومه» در پارلمان لبنان مسدود سازی راه‌ها را اقدامی جنایتکارانه و فتنه انگیزانه دانسته و می‌گوید: بستن راه‌ها مختل کردن معیشت و روزی مردم است و قطع روزی مردم به مانند گردن زدن است که نه توجیهی دارد و نه هیچ مجوز قانونی. این  کار کشور را به ناکجا آباد می‌برد. آیا هیچ معترض صلح طلبی این کار را می‌کند و یا به آن راضی است؟ تجارت با درد و رنج مردم بس است.

«حسن عزالدین» یکی دیگر از نمایندگان پارلمان لبنان نیز در این راستا می‌گوید: ما به مردم ایمان داریم و درد آن‌ها را درک می‌کنیم، اما دخالت‌های آمریکا و تلاش آن برای دیکته کردن شروط و خواسته‌هایش به برخی طرف‌های سیاسی داخلی امور را به سمت دیگری سوق داده است. بحران اقتصادی روزبه روز پیچیده‌تر می‌شود و مسئولیت این بحران و خلأ سیاسی متوجه آمریکاست.

وقتی هشدار «نصرالله» رنگ واقعیت به خود می‌گیرد

تحلیلگران لبنانی معتقدند که عملیات بستن و مسدودسازی راه‌ها ذبح مردم لبنان در سکوت است و نیروهای امنیتی باید قاطعیت بیشتری را در برخورد با آن به خرج دهند. آن‌ها می‌گویند بین تظاهراتی که در خیابان به شکل قانونی و مسالمت آمیز برگزار می‌شود و تظاهراتی که راه‌ها را مسدود و مانع از کسب و کار مردم می‌شود، تفاوت وجود دارد. امروز این سیاست سبب شده تا مردم لبنان مقابل یکدیگر قرار گیرند و قابل قبول نیست که ارتش و نیروهای امنیتی در این شرایط وارد عمل نشوند.

اتفاقات امروز لبنان را سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله در روز سوم اعتراضات پیش بینی و نسبت به آن هشدار داده بود. سید حسن نصرالله تأکید کرده بود استعفای نخست وزیر و دولت کشور را با خلأ مواجه می‌کند و تشکیل دولت جدید وقت زیادی می‌گیرد که لبنان در شرایط کنونی توانایی آن را ندارد.

آنچه امروز در لبنان اتفاق می‌افتد، مورد تأیید سعد الحریری، نخست وزیر مستعفی است. سعدالحریری خود را بزرگ‌ترین منتفع از شرایط کنونی می‌داند و تلاش می‌کند هر رقیبی را بسوزاند. او فکر می‌کند می‌تواند بر اسب سفید سوار شود در حالی که مسئول اصلی شرایط امروز لبنان خود او است و دیدگاه اقتصادی حریری که از دهه ۹۰ شروع شده، عامل درماندگی اقتصادی و شرایط امروز مردم لبنان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.