در آستانه ۱۲ آذر و هفته بزرگداشت معلولان، نشست خبری هیئت مدیره آسایشگاه معلولین شهید فیاض‌بخش مشهد برگزار شد.

هزینه جاری اداره آسایشگاه ماهانه ۳۰ میلیارد ریال است

احمد فیاض/

در آستانه ۱۲ آذر و هفته بزرگداشت معلولان، نشست خبری هیئت مدیره آسایشگاه معلولین شهید فیاض‌بخش مشهد برگزار شد.

مدیرعامل آسایشگاه در این نشست گفت: در حالی که در فضای مسموم تبلیغی- رسانه‌ای دشمن، این‌گونه مطرح می‌شود که معلولان در ایران از حداقل حقوق اجتماعی برخوردار هستند، اما خوشبختانه فقط در پایتخت معنوی ایران اسلامی شاهد استقرار یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های توانبخشی و حمایتی معلولان کشور هستیم که تاکنون منشأ خدمات بسیاری در تأمین حقوق اجتماعی و انسانی معلولان بوده است.

یوسف کامیار افزود: بیش از ۵۵۰ مددجوی آسایشگاه از شیرخواره تا سالمند تحت پوشش تمامی خدمات از جمله خدمات توانبخشی، پزشکی و دندانپزشکی، هنری، تحصیلی، ورزشی، فرهنگی و... به صورت شبانه‌روزی قرار دارند و برخی از خدمات این آسایشگاه در پهنه استانی، خارج استانی و حتی معلولانی خارج از کشور ارائه می‌شود. مایه افتخار است که شماری از مسئولان استان مانند مشاور استاندار، برخی از مدیران ارشد ادارات و هنرمندان شاخصی مانند فاطمه معروفی و ثمانه احسانی‌نیا و نیز مدال‌آوران و قهرمانانی از رشته‌های ورزشی معلولان در سطح تیم ملی و مسابقات پارالمپیک از فرزندان این آسایشگاه بوده و هستند.

وی با ذکر این مهم که هزینه جاری ماهانه اداره آسایشگاه حدود ۳۰ میلیارد ریال است؛ خاطرنشان کرد: از این مبلغ نزدیک به ۱۵ درصد به میزان ۴۰۰ میلیون تومان توسط بهزیستی با عنوان یارانه کمکی و مابقی آن توسط خیران، نیکوکاران و یاوران آسایشگاه تأمین می‌شود که رقم کمی نیست. البته این بدان معنا نیست که هر ماه این هزینه یکجا فراهم می‌شود، بلکه در هر ماه فراز و نشیب و دشواری‌های زیادی در تأمین هزینه‌ها داریم و علی القاعده با کاهش و یا افزایش کمک‌های مردمی و نیکوکاران، سقف خدمات نیز کاهش یا افزایش می‌یابد.

کامیار تصریح کرد: باوجود موج گرانی‌ها و افزایش تورم، خوشبختانه کمک‌های مردمی و خیران کاهش نیافته، اما گرانی و تورم موجب کم اثر شدن این کمک‌ها شده که جای نگرانی دارد. بر این اساس همچنان نقش مساعدت بخشی و کمک‌های مردمی، نیکوکاران و خیران پررنگ است و نیازمند یاری در این زمینه هستیم.

وی در ادامه به انتظارات آسایشگاه از برخی ارگان‌ها، سازمان‌ها و... اشاره کرد و افزود: به صورت ویژه از آستان قدس رضوی تقاضامندیم تا در زمینه خدمات‌بخشی به معلولان یاری‌بخش ما باشد، چراکه به هر حال این فرزندان در مشهدالرضا(ع) و حتی در حرم مطهر رها شده و چشم امیدشان به مهربانی امام مهربانی‌هاست. همچنین استانداری، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، اداره اوقاف، بهزیستی، ورزش و جوانان، اداره شهرسازی و مسکن، بنیاد مسکن و سایر ادارات نیز براساس دستورعمل‌های ابلاغی مندرج در قانون جامع حمایت از معلولان شرح وظایف حمایتی دارند که مورد غفلت واقع شده است.

سید محمدمهدی حسینی، مدیر کلینیک تخصصی دندانپزشکی آسایشگاه فیاض‌بخش نیز در این نشست به نقش برجسته کلینیک اشاره کرد و گفت: این مرکز؛ تنها مرکز تخصصی دندانپزشکی برای معلولان در کشور است که در چشم‌انداز آینده و طرح جامع به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری سلامت مطرح است. در این مرکز علاوه بر ارائه خدمات تخصصی کم‌نظیر دندانپزشکی به مددجویان و معلولان شهر مشهد، به معلولان سایر استان‌ها و حتی معلولانی از کشورهای همجوار و حاشیه خلیج فارس نیز خدمت‌رسانی تخصصی صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.