ایلام- «حامد» نوجوان کر ولال ایلامی که آبان ماه امسال تصمیم داشت به شوق زیارت ثامن‌الحجج(ع) به مشهد مقدس سفر کند اما پس از دستگیری توسط نیروی انتظامی به دلیل شباهتی که به اتباع بیگانه افغانی داشت در اقدامی عجیب به خارج از کشور طرد شد و حالا پس از ۱۷ روز آوارگی در کشور افغانستان و یک ماه دوری از خانواده با تلاش و پیگیری پدر والبته همکاری نیرو های مرزبانی به کشور بازگشته است!

نوجوان طردشده ایلامی به وطن بازگشت/مسافر مشهد الرضا(ع) از افغانستان سر درآورد

قدس آنلاین-گروه استان ها: طرد این نوجوان ایلامی در حالی اتفاق افتاد که برخی مسئولان انتظامی با انکار این موضوع ابراز کردند که چنین اتفاقی رخ نداده اما پیگیری‌های مستمر پدر این نوجوان موجب شد تا حامد نوجوان کر ولال ایلامی بعد از حدود یک ماه رنج و دربه‌دری از سفر ناخواسته افغانستان به وطن بازگردد.

 حامد اهل شهرستان ملکشاهی استان ایلام که مادرزادی کرو لال است ۲۰ آبان ماه امسال به‌قصد زیارت امام رضا(ع) خانه را ترک کرد اما در شهر خرم‌آباد استان لرستان توسط عوامل انتظامی کلانتری ۱۲ این شهرستان به‌عنوان تبعه افغان دستگیر شد.

وی سپس به اردوگاه ابراهیم‌آباد محل اسکان اتباع افغان در شهرستان اراک منتقل و ازآنجا به افغانستان فرستاده شد.

تصور اینکه فردی معلول که توانایی تکلم ندارد و هیچ‌چیز هم نمی‌شنود، توسط نیروی انتظامی دستگیرشده اما توانایی دفاع از خود را نداشته است و تک‌وتنها و بدون همراه و هم‌سفر راهی کشوری غریب شده و شاید خود نیز از افغان شدنش خبر نداشته است برای هر انسانی رنج‌آور و اندوهناک است.

روزهایی که به گفته پدر حامد اگرچه یک ماه از این داستان تلخ گذشته اما هرروز آن به‌اندازه سال‌ها برای خانواده‌شان سپری‌شده است.

حامد بعد از یک ماه دوری از منزل که ۱۷ روز آن در افغانستان دربه‌در بوده است حال به منزلش بازگشته و بار دیگر در کانون خانواده‌اش در شهر مهر ملکشاهی قرارگرفته اما سؤال‌های متعدد از این ماجرای عجیب همچنان بی‌جواب مانده است.

شکایت پدر حامد

پدر حامد  می‌گوید: من در این مدت برای پیدا کردن حامد حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ام اگرچه بابت پیدا شدن فرزندم بسیار خوشحال هستم اما من فردی عشایر هستم که درآمدم از محل دامداری است و در این مدت به علت اینکه در جستجوی پسرم بودم شمار زیادی از دام‌هایم تلف‌شده و بازهم خسارت‌دیده‌ام.

وی با گلایه از مسئولان قضایی خرم‌آباد اظهار می‌کند: من برای شکایت به خرم‌آباد و به قوه قضاییه تهران رفته‌ام و انتظار دارم به این پرونده هرچه سریع‌تر رسیدگی شود.

وی می‌گوید: حامد تلفن همراه داشته است اما مأموران انتظامی خرم‌آباد هنگام دستگیری گوشی او را شکسته‌اند درحالی‌که اگر تلفن همراه او می‌ماند این جریان‌ها برای فرزندم پیش نمی‌آمد.

بازگشت از مرز تایباد و زیارت امام مهربانی‌ها

حامد درنهایت با پیگیری مسئولان روز دوشنبه  از طریق مرز تایباد استان خراسان رضوی به کشور وارد و به دعوت آستان قدس رضوی به همراه عمو و پسرعمویش به زیارت امام رضا(ع) رفتند.

فرمانده انتظامی شهرستان تایباد که روز یکشنبه برای استقبال از حامد در مرز دوغارون حضور یافته بود، اظهار داشت: نوجوان ۱۷ ساله ایلامی که فاقد شنوایی و تکلم بوده به دلیل شباهت زیاد به‌عنوان تبعه افغانستانی از کشور طرد شد که طی پیگیری‌های نیروی انتظامی به آغوش خانواده بازگشت.

 سرهنگ علی‌اکبر قربانی یادآور شد: وی که هیچ مدرک شناسایی و هویتی همراه نداشته است به دلیل شباهت زیاد به تبعه‌های افغانستانی توسط پلیس بازداشت و به مقر انتظامی انتقال می‌یابد.

 وی تأکید کرد: نداشتن مدارک شناسایی و تصمیم این پسر نوجوان به فرار از دست پلیس این برداشت را به وجود می‌آورد که او یک تبعه خارجی غیرمجاز است و برای همین نیز پس از طی تشریفات قانونی لازم به تهران، قم و سپس اردوگاه سفید سنگ شهرستان فریمان انتقال می‌یابد.

وی افزود: پسر نوجوان ۶ روز بعد به‌عنوان تبعه خارجی بدون مدارک هویتی از کشور اخراج می‌شود.

سرهنگ قربانی اضافه کرد: در این مدت عمو و برادر حامد که به دنبال گمشده خود بودند به اطلاعاتی دست می‌یابند که نشان می‌دهد، پسر نوجوان به‌عنوان تبعه خارجی بازداشت و چون هیچ مدارکی نتوانسته ارائه دهد به کشور افغانستان انتقال می‌یابد.

وی یادآور شد: خانواده وی بااطلاع از این موضوع بلافاصله به شهرستان قم و سپس تایباد عزیمت و با اعلام موضوع از طریق نیروی انتظامی و با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با کنسولگری و همچنین پلیس اینترپل، عمو و برادرزاده حامد با همراهی یک راهنما و مراقبت‌های لازم به کشور افغانستان عزیمت و او را در شهر نیمروز یافته و به کشور بازمی‌گردانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.