شهردار مشهد گفت: اکنون ۲۹۲ پروژه در این بافت مشکل دار بوده و قسمتی از دستور کار شورای راهبردی است. امیدوارم با توافقاتی که در جلسات داشته ایم بتوانیم بزودی بخشی از مشکلات سرمایه گذاران را حل کنیم.

۵۰ محور اصلی برای حل مشکلات شهری در نظر گرفته شده است / ۲۹۲ پروژه مشکل دار در بافت پیرامونی حرم مطهر / سطح نشاط اجتماعی در مشهد از تمامی شهرهای کشور بالاتر است

محمدرضا کلایی که به مناسبت سالگرد اولین سال انتصاب به عنوان شهردار مشهد مقدس در جمع خبرنگاران حضور یافته بود عنوان کرد: در شش ماه ابتدایی، با چند موضوع مهم و راهبردی روبرو بودیم. ابتدا باید وضعیت مالی پیمانکاران و نیز سازمانهایی که داخل شهرداری مشغول به فعالیت بودند مشخص می شد.

وی افزود: وضعیت مالی این گروه ها کمی با مشکل روبرو شده بود و نارضایتی زیادی در این زمینه وجود داشت. با پیگیریهای زیادی که انجام شد خوشبختانه توانستیم مقدار زیادی از بدهی های شهرداری مشهد را به این افراد پرداخت نماییم.

وی اظهار کرد: گرفتاری دوم شهرداری مربوط به بدهی مالی به بانک ها بود. در سال گذشته توانستیم با مدیران بانکهای طلبکار نیز توافقات خوبی انجام داده و قسمت عمده بدهی ها را تصویه کنیم. البته در این زمینه همکاری بسیار مناسبی از طرف مدیران استانی با شهرداری شکل گرفت که باید از آنها کمال قدردانی را داشته باشم.

وی ابراز داشت: با تمام مشکلاتی که در سر راه بود، در اسفند ماه گذشته پروژه تقاطع غیرهمسطح آیت الله هاشمی رفسنجانی را کلید زده و این پروژه در زمان مناسبی به بهره برداری رسید. پس از گذشت شش ماه و عبور از چالشهای ابتدایی، ریل گذاری مسیر شهرداری به سمت افزایش توان اقتصادی و بالابردن نشاط اجتماعی گذاشته شد. باتوجه به برنامه های بالادستی و از لابه لای پیشنهادات و نظرات مختلف و امکانات و توانایی مجموعه شهرداری موضوعات به ۵۰ محور اصلی دسته بندی شد.

کلایی گفت: یکی از محورهای مهمی که از اولویت های اصلی شهرداری مشهد است موضوع نوسازی یا بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر است و لازم است که تحولی جدی در بافت پیرامون حرم مطهر صورت بگیرد. پروژه نوسازی یا بهسازی بافت اطراف حرم مطهر در حدود ۲۶ سال پیش شروع شده و تا امروز پیچیدگی های زیادی به همراه داشته است. به همین دلیل بهسازی اطراف حرم مطهر بسیار زمانبر خواهد بود. تمامی دستگاه های ذی نفع در کنار یکدیگر جمع شده اند تا راه حل های کارشناسی ارائه و مشکلات برطرف شود. استاندار خراسان رضوی نیز در این زمینه بسیار کمک کرده اند.

وی ادامه داد: اکنون یک شورای راهبردی برای رسیدگی به بافت پیرامون حرم مطهر تشکیل شده است. معاونین شهرسازی، استاندار، قائم مقام آستان قدس رضوی، میراث فرهنگی و گردشگری و شورای شهر و شهرداری در کنار یکدیگر حضور یافته  و سعی خواهیم کرد با همراهی دستگاه قضایی بتوانیم هر چه زودتر بر مشکلات غلبه کنیم.

وی در خصوص مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد بیان کرد: در گذشته تصمیماتی در این مورد گرفته شده است که نه می توان آنها را رد کرد و نه تایید. امیدوارم با کمک تمامی افرادی که عضو شورای راهبردی هستند بتوانیم موضوعات پیرامون حرم مطهر را هر چه زودتر به سرانجام رسانیم. مشکلاتی که در سالهای گذشته بین اداره راه و شهرسازی و استانداری و شهرداری مشهد پیش آمده بود، سرمایه گذاران را دچار مشکلات عدیده ای کرده است.

وی مدعی شد: اکنون ۲۹۲ پروژه در این بافت مشکل دار بوده و قسمتی از دستور کار شورای راهبردی است. امیدوارم با توافقاتی که در جلسات داشته ایم بتوانیم بزودی بخشی از مشکلات سرمایه گذاران را حل کنیم. در تلاش هستیم بافت پیرامونی حرم مطهر را به هویت اصلی خود برگردانیم. بناهای تاریخی و مسیرهایی که ارزش تاریخی و هویتی دارند را به نحو احسن حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: رسیدگی به وضعیت ترافیکی شهر و زیرگذرها و روگذرها یکی دیگر از اولویت های کاری شهرداری مشهد است. چند پروژه مهم در این زمینه در حال بررسی و احداث است. از جمله تقاطع غیرهمسطح مصلی است که عملیات اجرایی آن ظرف یکماه آینده شروع خواهد شد. با احداث این تقاطع وضعیت دسترسی به شهرک شهید رجایی و تردد در بلوار مصلی ونواب صفوی بسیار بهبود یافته و از ترافیک های موجود کاسته خواهد شد. همچنین مسیر جایگزینی برای رفتن به بهشت رضا از حرم مطهر بوجود خواهد آمد که ۴ کیلومتر کوتاهتر از مسیر موجود است.

وی اضافه کرد: دیگر پروژه مهمی که به زودی آغاز خواهد شد، فاصله بین تقاطع غیرهمسطح آزادگان است که با ورودی آزادراه مشهد، چناران و قوچان همراه است. این محور میدان نمایشگاه را به آزادراه آزادگان متصل کرده و باعث کاهش چشمگیر ترافیک وسایل نقلیه ورودی به مشهد می شود. چند تقاطع و زیرگذر و روگذر مهم دیگر نیز وجود دارد که امیدوارم به زودی عملیات احداث آنها نیز شروع شود.

وی با اشاره به ضرورت تامین منابع پایدار برای آبیاری فضای سبز شهری افزود: از نظر شهرداری به رغم قرار گرفتن مشهد در اقلیم خشک، توسعه فضای سبز ضروری است اما برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز در تلاش هستیم که از پساب تصفیه شده استفاده بیشتر و بهینه ای انجام شود. اکنون شبکه انتقال آب غیرشرب برای آبیاری فضای سبز در مشهد در حال تکمیل است و امیدوارم تا پایان سال  پساب را به ارتفاعات جنوبی مشهد برسانیم.

شهردار مشهد ابراز داشت: در تلاشیم که فاز اول خط سوم قطار شهری مشهد تا پایان سال ۱۴۰۰ افتتاح و به بهره برداری برسد. اما باید گفت که این پروژه بسیار هزینه بر است. به همین دلیل از دولت پیگیر مسائل مالی قطار شهری مشهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه راهبردی که تا ۱۴۰۰ در نظر گرفته ایم اجرای برخی از پروژه های شهری را به شدت دنبال خواهیم کرد. باید در نظر داشت که ممکن است در طول احداث و اجرای این برنامه ها مشکلاتی برای شهروندان بوجود آید، به همین دلیل از شهروندان مشهدی عذرخواهی می کنم. اما اجرای این پروژه ها برای پیشرفت و بهبود شرایط شهرنشینی لازم و اجباری است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اکنون احداث مسیر خط سه بی آرتی مشهد در حال اجراست. سعی کرده ایم برای کاهش مشکلات پیش روی شهروندان تنها خط فرار اتوبوس ها را تعبیه کرده و باقی طول مسیر را برای رانندگان خودروهای سواری آزاد بگذاریم. همچنین در موضوع فرهنگ دوچرخه سواری در سطح شهر تلاشمان بر این بوده است که تا حد امکان خیابانهای دارای مسیر ویژه دوچرخه را به هم متصل کنیم تا دوچرخه سواران دغدغه ای از این بابت نداشته باشند.  

وی عنوان کرد: از نظر مسائلی که اصلاحا به آنها تاب آوری شهری اطلاق می شود، باید سه رکن اساسی را در نظر بگیریم. ابتدا اینکه باید ایمن سازی معابر مانند رسیدن سرعت وسایل نقلیه به میزان مطمئنه و اصلاح مکان های پرخطر را با شدت پیگیری کنیم. همچنین باید برنامه ریزی و چاره اندیشی برای بروز بحران های احتمالی مانند زلزله داشته باشیم. و در سومین مورد باید نشاط اجتماعی را افزایش داده و اقدامات زیر ساختی انجام دهیم. با قاطعیت می گویم که از نظر وجود نشاط اجتماعی در بین شهروندان، مشهد از تمامی شهرهای کشور سطح بالاتر و پرنشاط تری دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.