یک کارشناس اقتصادی ارزش واقعی دلار در سال آینده را رقمی حدود ۱۵ هزار تومان پیش بینی کرد و گفت: در صورتی که مشکلات و تنش های سیاسی کشور بیشتر شود، احتمال افزایش قیمت ارز نیز وجود خواهد داشت.

پیش بینی دلار ۱۵ هزار تومانی در سال آینده/تورم ۳۰ درصدی سال ۹۹

محمد نوربخش در خصوص لایحه بودجه و تورمی که این لایحه می تواند در سال آینده برای اقتصاد کشور داشته باشد به خبرنگار قدس آنلاین گفت: سال آینده ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه از استقراض بانک مرکزی و بخشی نیز از محل افزایش نرخ حامل های انرژی برای صنایع تامین خواهد شد که هر دو این عوامل توزم زا خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه تورم سالانه امسال بیش از ۳۰ درصد بوده است، ادامه داد: در صورت افزایش نرخ حامل های انرژی تورم حدود ۳۰ درصد را شاهد خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی به آینده قیمت دلار نیز اشاره ای کرد و گفت: قیمت دلار از یک سری متغیرهای اقتصادی تاثیر می گیرد. در خصوص دلار دو بحث عرضه و تقاضا مطرح است که به نظر می رسد دولت در تلاش است که تقاضای ارز مصرفی را کاهش دهد.

وی تاکید کرد: سال آینده حدود ۱۰ میلیارد دلار صادرات نفت خواهیم داشت. صادرات پتروشیمی نیز با توجه به کاهش نرخ پتروشیمی از ۱۵ میلیارد دلار به ۱۲ میلیارد دلار می رسد. صادرات غیرنفتی واقعی نیز حدود ۲۵ میلیارد دلار خواهد بود. به این معنا که ۴۷ میلیارد دلار عرضه ارز ما از صادرات نفتی و غیرنفتی کسب خواهیم کرد.

نوربخش در خصوص تقاضای ارز نیز گفت: ورود کالاهای رسمی به صورت ثبت سفارش یکی از راه های تقاضای ارز است. در سال گذشته ۴۳ میلیارد دلار از این طریق ارز مصرف شد. امسال هنوز اطلاعاتی در این خصوص ارائه نشده اما برآورد من این است که امسال ۳۵ تا ۴۰ میلیارد دلار ارز از طریق ثبت سفارش هزینه شده است. بخشی از این ارز برای کالاهای اساسی و بخشی کالاهای واسطه ای بوده است که امکان کاهش یا حذف کالاهای واسطه ای وجود ندارد.

وی راه دیگر هزینه کرد ارز را قاچاق کالا دانست و افزود: آخرین آمار موجود از خالص واردات قاچاق حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار است. اگر سال آینده ۱۰ میلیارد دلار قاچاق در کشور وجود داشته باشد، با ۴۰ میلیارد دلار واردات رسمی، سال آینده حدود ۵۰ میلیارد دلار ارز نیاز است. به این ارقام باید واردات ۱۰ میلیارد دلاری خدمات را هم اضافه کرد که در بهترین حالت ممکن است واردات خدمات در سال آینده ۵ میلیارد دلار باشد.

این تحلیلگر بودجه تصریح کرد: در مقابل ۵۵ میلیارد دلار تقاضای ارز، ۴۷ میلیارد دلار صادرات کالا و خدمات خواهیم داشت و با کسری بودجه مواجه خواهیم شد به این معنا که عرضه کمتر از تقاضا می شود.

وی ارزش واقعی دلار در سال آینده را رقمی حدود ۱۵ هزار تومان پیش بینی کرد و گفت: در صورتی که مشکلات و تنش های سیاسی کشور بیشتر شود، احتمال افزایش قیمت ارز نیز وجود خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.