مجموعه «حکایت دل» به تهیه کنندگی علیرضا حسینی و کارگردانی بیژن شکرریز در ۲۰ قسمت مستند- پرتره از زندگینامه علمی و حرفه‌ای اساتید فاخر و مشاهیر معاصر کشور، یکشنبه ها ساعت ۲۱ از شبکه چهار و دوشنبه ها ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه یک سیما پخش می شود.

نیمه پنهان مفاخر ایران در قاب تلویزیون

به گزارش قدس آنلاین، «حکایت دل» مجموعه ای از ۲۰ فیلم کاملا مستقل از یکدیگر است که هر فیلم مدت زمان  ۶۰ تا ۸۰ دقیقه ای دارد. در مجموعه «حکایت دل» به شخصیت‌ها و مفاخر برجسته‌ای از جمله دکتر غلامرضا اعوانی فیلسوف ایرانی و یکی از بزرگ‌ترین فلاسفه اسلامی جهان معاصر، دکتر سید مصطفی محقق داماد، استاد فلسفه و حقوق نام آور ایران، استاد کریم مجتهدی، شهره اهل فلسفه، دکتر ژاله آموزگار استاد در حوزه زبان‌های باستانی، استاد اسماعیل سعادت مترجم آثار بزرگ فلسفی، استاد داود فتحعلی بیگی در نمایش‌های آئینی، استاد سید عبدالله انوار در حوزه نسخه شناسی، استاد عبدالله کوثری مترجم برجسته آثار ادبی، استاد زهره زرشناس در زبان سعدی و باستانی، استاد شهرام اقبال زاده مترجم و نویسنده آثار ادبی کودک و نوجوان، دکتر شهین اعوانی در علم فلسفه اخلاق، استاد اکبر ثبوت، مرد اخلاق و علوم دینی و حکمت اسلامی و نسخه شناس، رمان نویس معاصر بانو بلقیس سلیمانی، استاد سید فتح الله مجتبایی از مفاخر حکمت و عرفان اسلامی، استاد منصوره اتحادیه در حوزه تاریخ معاصر و مشروطه، استاد علی رواقی شاهنامه پژوه و قرآن پژوه برجسته، استاد توفیق سبحانی مولانا پژوه و ادیب توانا، دکتر روح انگیز کراچی ادیب و شاعر معاصر و متخصص تاریخ شعر زنان مشروطه، استاد شادروان محسن جهانگیری یکی از اساتید بزرگ در حوزه فلسفه، استاد محمدجعفر یاحقی و استاد یگانه در حوزه پژوهش‌های ادبی و زبان فارسی و شاهنامه پژوهی پرداخته شده است.

مستند- پرتره اخیر این برنامه درباره عبدالله کوثری، مترجم شناخته شده کشورمان بود. این برنامه بازخوردهای فراوانی در میان اهالی ادب و هنر داشت و بسیاری گمان نمی کردند که تصویر استاد کوثری را در قاب تلویزیون تماشا کنند. کارگردان این برنامه به خبرنگار ما می گوید: عده ای از این افراد با تلویزیون مشکل داشتند ولی به خاطر شناختی که از بنده داشتند و همدلی خوبی که مدیران تلویزیون از جمله دکتر کرمی، دکتر احسانی و دکتر میرباقری داشتند، شخصیت های این مجموعه راضی شدند و جلوی دوربین قرار گرفتند.

شکرریز با تاکید بر اینکه تلویزیون پای کار بنده و تهیه کننده ایستاد، خاطرنشان می کند: از میان ۲۰ چهره ای که سراغ آنها رفتم حدود ۱۴ نفر اصلا مقابل دوربین تلویزیون قرار نگرفته بودند از جمله آقای عبدالله کوثری، خانم دکتر آموزگار، دکتر روح انگیز کراچی، خانم منصوره اتحادیه، استاد زهره زرشناس، خانم شهین اعوانی و چند نفر دیگر.

از دیدار تا حیات عقل

او درباره انگیزه تولید این مجموعه مستند پرتره از ادیبان و فلاسفه معاصر ایران می گوید: سال ۸۱ که از آلمان به ایران برگشتم، علاقه مند بودم مستند- پرتره هایی از مفاخر ایران در رشته هایی همچون ادبیات، فلسفه و هنر بسازم.

وی نخستین مجموعه خود را به نام «دیدار» که در سال ۸۴ برای شبکه چهار ساخت، سراغ ۱۵ چهره از اهالی ادب، هنر و فرهنگ رفته بود. شکرریز توضیح می دهد: این مجموعه در زمان پخش با بازخوردهای خوبی همراه بود و این کار برای من شناسنامه ای شد بین اهالی فرهنگ و هنر.

او اضافه می کند: همین موضوع باعث شد علاقه ام به این کار دو چندان شود. سپس شبکه پنج سیما از من دعوت به همکاری کرد و سراغ پنج چهره دیگر رفتم. طرح «حیات عقل» را پیشنهاد دادم که مروری بر زندگی ۱۸ نفر از فلاسفه بزرگ ایران در ادوار مختلف بود از میرزای قمی تا مرحوم عصار که در ۲۶ قسمت برای شبکه چهار ساخته شد. این مجموعه، کار پژوهشی و تحقیقی سنگینی داشت و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

این کارگردان پس از ساخت دو فیلم سینمایی درباره جلال الدین همایی بزرگمرد ادبیات ایران و غلامحسین ابراهیمی دینانی فیلسوف معاصر، مدتی مشغول تدریس بود که دوباره به او پیشنهاد ساخت مجموعه مستند- پرتره از مفاخر داده شد. شکرریز می گوید: حدود چهل شخصیت را مد نظر داشتیم و طرحم را به معاونت سیما ارائه دادیم. اسامی چهره ها را اینجانب با مشورت خانم دکتر اعوانی و تهیه کننده انتخاب کردیم و به تلویزیون گفتم می خواهم مستند پرتره این افراد را بسازم چون به عنوان کارگردان بایستی با شخصیت ها ارتباط برقرار کنم. از طرح استقبال شد و خوشبختانه مدیران تلویزیون هیچ گونه دخالتی در فهرست اسامی نداشتند.

وی یادآور می شود: امیدواریم بزرگوارانی که مقابل دوربین ما قرار گرفتند از نتیجه کار راضی باشند چون همه عوامل تلاش کردیم که در این مجموعه سه بخش زندگی شخصی، زندگی علمی و زندگی اجتماعی اساتید را نشان دهیم. در کارهایم نخواستم قضاوت کنم بلکه می خواستم لایه های زندگی علمی، فرهنگی، اجتماعی و فردی این شخصیت ها را به بیننده نشان دهم.

راوی زندگی بزرگان

او درباره یکی از قسمت های پربیننده این مجموعه که از تلویزیون پخش شد، می گوید: آقای عبدالله کوثری ۸۵ کتاب ترجمه کرده ولی خواننده کتابهایش حتی در خود مشهد، این مترجم را نمی شناسد. دوربین من راوی زندگی این بزرگان است.

شکرریز یادآور می شود: پژوهشگر این مجموعه دکتر محبوبه کلانتری است که همکاری موثری در گروه داشت تا سوالهایی بپرسیم که لایه های زندگی علمی و فرهنگی این بزرگان برای نسل جوان روشن کند. هدفم این است که نسل جوان آینده از فرهنگ ملی سالیان خودش دور نیفتد و بداند شناسنامه هایی در این کشور وجود دارند که  پایه های فرهنگی کشور بودند. همانطور که کانت را می شناسند باید دکتر کریم مجتهدی را هم بشناسند، همانطور که هگل را می شناسند باید اکبر ثبوت را هم بشناسند. همانطور که مارکز را می شناسند باید عبدالله کوثری را بشناسند.

او تاکید می کند: می خواستم که این برنامه بیننده را وادار به تفکر کند تا سراغ ترجمه های عبدالله کوثری یا کتابهای دکتر مجتهدی برود. خدا را شکر تلویزیون، یک فریم از فیلم های من را درنیاورد، اگرچه قرارم با تلویزیون بر همین اساس بود. در این برنامه نام اخوان ثالث، فروغ فرخزاد و احمد شاملو را می شنوید ولی تلاش کردم که آنها را به راه درست نشان بدهم و صحبت درباره این افراد از سوی کسانی باشند که در عرصه فرهنگ و هنر، شناسنامه دارند مثلا وقتی خانم دکتر کراچی که تخصصش در حوزه شعر زنان است درباره فروغ حرف می زند، حرفش پشتوانه علمی دارد یا کسی درباره شاملو صحبت می کند که آثار او را نقد کرده است.

شکرریز با بیان اینکه از بیش از یک هزار دقیقه فیلمی که به تلویزیون داده شده بود  شاید حدود دو یا سه دقیقه از آن با اجازه تهیه کننده و کارگردان حذف شد، خاطرنشان می کند: خوشبختانه مخاطبان استقبال خوبی از این برنامه داشتند و قرار است این مجموعه در ماه آینده از شبکه های مستند، جام جم و آی فیلم بازپخش شود. ضمن اینکه معاونت سیما به بنده و تهیه کننده کار پیشنهاد داده که ۲۰ قسمت دیگر را در ادامه این مجموعه تولید کنیم که این اتفاق با همکاری شبکه چهار خواهد افتاد.

نمایش لایه های پنهان زندگی

کارگردان مجموعه «حکایت دل» درباره شکل ورود به زندگی شخصی این شخصیت های بزرگ توضیح می دهد: وقتی سریال داستانی ساخته می شود عوامل مقابل دوربین مانند بازیگران در اختیار منِ کارگردان است چون دستمزد می گیرند و بایستی طبق سناریو پیش بروند ولی وقتی به عنوان سازنده مستند قرار است زندگی شخصیتی همچون عبدالله کوثری را بسازم، من و همکارانم باید در اختیار این استادان باشیم چون دوربین ما بناست لایه های پنهان زندگی آنها را پیدا کند بنابراین قبل از فیلمبرداری با این شخصیت ها درباره زندگی شخصی شان صحبت می کنم تا بتوانیم لایه های پنهان زندگی آنها را به ببیننده نشان بدهیم.

شکرریز یادآور می شود: مدیران تلویزیون عنوان کردند که متاسفانه مردم را به دلایلی از خودشان رانده اند ولی برنامه های خوبی همچون برنامه «حکایت دل» می تواند مردم را با تلویزیون آشتی دهد. بعضی از دوستان به من گفتند با اینکه ازتلویزیون بدمان می آمد ولی این برنامه حالمان را خوب کرد. خوشبختانه مدیران تلویزیون به این آگاهی رسیدند که برنامه های موفق می تواند ببینده داشته باشد و به گفته آنها در این برنامه همه چیز در جای خودش قرار داشت.

او با بیان اینکه در این مجموعه، عصاره سالها تجربه زندگی بزرگان ایران بیان می شود، می گوید: دکتر فتح الله مجتبایی، بزرگمرد ادبیات ایران  ۹۲ سال سن دارد ولی کمتر کسی خبر داشت که ایشان ویولون می نوازد. جالب اینکه آقای حداد عادل پیغام فرستاده بود به فلانی بگویید چطور به این شخصیت ها نزدیک شده است، آقای مجتبایی عضو فرهنگستان است ولی ما چیزهایی از ایشان در فیلم شکرریز دیدیم که نمی دانستیم. من تلاش کردم در فیلم هایم به این بزرگان احترام بگذارم چون خودم را همیشه شاگرد آنها می دانم و تلاش می کنم که جامعه و نسل آینده، این بزرگواران را بهتر بشناسند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.