اسناد دولتی که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد تلاش‌ها برای توقیف کمک مالی و نظامی آمریکا به اوکراین، حدودا ۹۰ دقیقه بعد از گفتگوی تلفنی روسای جمهور دو کشور آغاز شده است.

 انتشار اسناد جدید درباره پرونده جنجالی «اوکراین گیت»

قدس آنلاین؛ به نقل از سی ان ان، اسناد دولتی که به تازگی فاش شده حاکی است که حدود ۹۰ دقیقه پس از گفتگوی تلفنی جنجالی بین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در ۲۵ جولای، مقام‌های ارشد دفتر بودجه کاخ سفید به پنتاگون دستور داده‌اند تا کمک مالی و نظامی به اوکراین را به حالت تعلیق درآورد.

بر اساس این گزارش، مایک دافی مقام ارشد کاخ سفید در دفتر بودجه در این باره خطاب به مقام های پنتاگون نوشته است: بر اساس دستوری که دریافت کردم و مطابق با طرح دولت مبنی بر بازنگری در کمک به اوکراین، لطفا هرگونه کمک نظامی و امنیتی بیشتر به اوکراین را به حالت تعلیق درآورید.

با افشای این نامه محرمانه مایک دافی برای مقام‌های پنتاگون، چاک شومر رهبر اقلیت سنای آمریکا خواستار آن شده است که دافی بار دیگر به عنوان شاهد در تحقیقات استیضاح ترامپ در سنا حضور یابد.

مجلس نمایندگان آمریکا ۱۸ دسامبر به استیضاح ترامپ رای مثبت داد و مسیر لازم را برای استیضاح وی در مجلس سنا هموار کرده است. خیلی بعید به نظر می‌رسد که با توجه به آنکه کنترل مجلس سنا در اختیار جمهوریخواهان است، ترامپ از قدرت برکنار شود. برای محاکمه ترامپ در خصوص اتهامات وارد شده، نیاز به دو سوم رای سناتورهای آمریکایی است.

دموکرات‌ها و جمهوریخواهان اختلاف نظر زیادی بر سر نحوه محاکمه و استیضاح ترامپ دارند. پلوسی و سایر دموکرات‌ها خواستار احضار دستیاران و مشاوران ارشد ترامپ به عنوان شهود پرونده هستند و می‌خواهند از این مساله مطمئن شوند که محاکمه ترامپ بر اساس مفادی که قبلا آماده کرده‌اند، انجام خواهد شد.

پلوسی هنوز بسته استیضاح ترامپ را برای سنا ارسال نکرده است و قصد دارد با این کار فشارها بر جمهوریخواهان را افزایش دهد.

نخستین اتهام ترامپ سوء استفاده از قدرت در تعلیق کمک ۴۰۰ میلیون دلاری نظامی به اوکراین بوده است. ترامپ به رئیس جمهور اوکراین فشار آورده است تا درباره فساد مالی جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و پسرش تحقیق کند. دومین اتهام مطرح شده علیه ترامپ، جلوگیری و سنگ اندازی از تحقیقات کنگره درباره پرونده رسوایی اوکراین است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.