زابل- بر اساس گزارش‌های موجود منطقه سیستان بیشترین آمار بیماری سل را در کشور دارد و پس‌ازآن نیز گرگان به دلیل مهاجرت مردم سیستان در رتبه دوم ایستاده است.

بیمارستان سل کشور چشم‌انتظار همت خیران و دولتمردان

قدس آنلاین-گروه اسنان ها: طاهره عودی: سیستان به‌عنوان کانون سل ایران شناخته‌شده است  و ازآنجاکه سرمنشأ اصلی بیماری سل در افغانستان است لذا احداث  مرکز پژوهشی، درمانی و تخصصی سل در این منطقه از سال‌های گذشته مورد تأکید تمامی کارشناسان بهداشتی بوده است.

گفتنی است شهرستان‌های نیمروز و هیرمند به دلیل هم‌جواری با افغانستان و قرار گرفتن در کانون بحران گردوغبار ناشی از خشک بودن تالاب بین‌المللی هامون نسبت به سایر شهرستان‌های منطقه سیستان بیشتر در معرض بیماری سل قرار دارند.

پیشتازی سیستان در آمار مبتلایان به سل سال‌ها پیش موجب شد تا مسئولان عملیات ساخت مرکز تخصصی سل امام رضا (ع) را طی موافقت‌نامه‌ای بین دانشگاه علوم پزشکی زابل و یک بنیاد نیکوکاری از سال ۹۳ آغاز کنند.

باوجوداینکه این بیمارستان پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۵ درصدی داشته  اما به دلیل نبود اعتبار برای تکمیل شبکه فاضلاب و هم‌چنین تأمین تجهیزات هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

تهدید مرزهای سلامتی

بادهای موسمی ۱۲۰ روزه سیستان که همه‌ساله از اول خرداد تا پایان شهریور شدت می‌یابد درگذشته به سبب پرآب بودن تالاب بین‌المللی هامون نه‌تنها مشکلی برای منطقه ایجاد نمی‌کرد بلکه سبب خنکی و مرطوب شدن هوای شهرستان‌های شمالی و مرکزی سیستان و بلوچستان می‌شد اما در ۲ دهه گذشته براثر بروز پدیده خشک‌سالی و خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون به معضلی برای ساکنان این منطقه تبدیل‌شده بطوریکه علاوه بر مشکلات افزایش گردوغبار و فرسایش خاک بر ابتلای مردم این منطقه به بیماری‌های چشمی و هم‌چنین سل دامن زده است.

مرکز تخصصی سل امام رضا (ع) اولین بیمارستان تخصصی سل در خاورمیانه است که برای تکمیل آن به جذب اعتبار و کمک خیران استبنا بر اظهارات معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ایران در جوار دو کشور افغانستان با بیشترین آمار سل در دنیا و پاکستان که نمی‌توان به آمار اعلامی آن‌ها یقین داشت قرارگرفته است.

دکتر مهدی طباطبایی بیان می‌کند: مرگ‌ومیر ناشی از بیماری سل در ایران بین یک تا سه مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر گزارش‌شده درحالی‌که این آمار در افغانستان و پاکستان به ۴۰ نفر در ۱۰۰ هزار مورد می‌رسد.

وی  بابیان اینکه هم‌اینک ۸۰ درصد بار بیماری سل بر دوش ۲۲ کشور جهان است که افغانستان و پاکستان به ترتیب رتبه‌های اول و چهاردهم این جدول را به خود اختصاص داده‌اند  اظهار می‌کند: میزان شیوع سل در این کشورها ۱۰ برابر ایران و لذا هم‌مرزی با این کشورها می‌طلبد تا امکانات بیشتری برای حفاظت از مرزهای سلامتی در استان هایی ازجمله سیستان و بلوچستان تأمین شود.

بیمارستان سل چشم‌انتظار همت خیران

رئیس  دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل بابیان اینکه عملیات ساخت بیمارستان تخصصی سل و بیماری‌های تنفسی  به‌صورت جدی از اسفند سال ۹۳ آغازشده است اظهار می‌کند: مرکز تخصصی سل امام رضا (ع) اولین بیمارستان تخصصی سل در خاورمیانه است که برای تکمیل آن به جذب اعتبار و کمک خیران است.

دکتر هادی میرزایی اظهار می‌کند: تجهیزات بیمارستان تخصصی سل  در ۲ بخش تأمین تجهیزات پزشکی  و تأمین تجهیزات هتلینگ و پشتیبانی در هر بخش افزون بر ۵ میلیارد تومان هزینه دارد که قرار بود بخشی از این تجهیزات از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بخش دیگر از سوی خیران تأمین شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی بابیان این‌که سل معمولاً بزرگ‌سالان را درگیر می‌کند، می‌افزاید: طوفان‌های شن در منطقه و مهاجران غیرقانونی از کشورهای افغانستان و پاکستان بیشترین عامل ابتلا به سل در منطقه محسوب می‌شوند.

 وی بابیان این‌که مأموران بهداشت در مناطق مسئول شناسایی خانه به خانه بیماران مبتلابه سل هستند، اظهار می‌کند: خانه‌های بهداشت بیماران مشکوک به سل را به زابل راهنمایی می‌کنند و اگر آزمایش‌ها مثبت باشد روند درمان به‌رایگان آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سیستان ۲۲۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند می‌افزاید: از این تعداد ۱۲۷ زن و ۹۳ مرد و همچنین ۳۶ نفر شامل ۲۳ زن و ۱۳ مرد اتباع افغان هستند.

وی طوفان، سوءتغذیه و مراجعه نکردن مردم برای شناسایی از عوامل مهم ابتلا به سل در منطقه سیستان عنوان کرده و می‌افزاید: بیماری سل از سالیان گذشته در شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان وجود داشته و اکنون این منطقه به کانون سل ایران تبدیل‌شده است.
وی یادآور می‌شود: هرچند این بیماری قابل‌درمان و پیشگیری است، اما سالانه سبب مرگ تعداد زیادی افراد در دنیا می‌شود که بخش عمده‌ای از بیماری و مرگ ناشی از سل در کشورهای درحال‌توسعه رخ می‌دهد.

در این رابطه بسیاری از کارشناسان معتقدند ریشه کنی سل یا جلوگیری از گسترش آن در شمال سیستان و بلوچستان نیازمند نگاه ملی و تغییر آب و هوای منطقه با آبگیری تالاب بین المللی هامون است زیرا ورود آب به این تالاب سبب سرسبزی منطقه و جلوگیری از حرکت شن های روان و گردوغبار و رونق کسب و کار و رشد شاخص های بهداشتی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.