خدیجه زمانیان: از کتاب «دریادل» که به روایت زندگی بانوی قهرمان «فاطمه دهقانی» همسر شهید ابوالفضل رفیعی می‌پردازد، رونمایی شد.

تولید یک اثر ۴۰۰ صفحه‌ای از یک آدم کم‌حرف

به گزارش قدس آنلاین آیین رونمایی از این کتاب همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب کبری(س) و چهلمین روز درگذشت این همسر شهید در نگارخانه رضوان وابسته به مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برگزار شد. 

تولید یک اثر ۴۰۰ صفحه‌ای از یک آدم کم‌حرف

در ابتدای این مراسم کلیپی از روند چگونگی نوشته شدن و انتشار کتاب پخش شد. در این کلیپ علیرضا مهرداد، کارشناس ادبی به ویژگی‌های ادبی کتاب «دریادل» پرداخت. این نویسنده گفت: فاطمه دهقانی به عنوان راوی کتاب، بسیار گریزپا بود، اما مریم قربان‌زاده به عنوان نویسنده کتاب، با زیرکی و خوش‌سلیقگی کاری کرده تا او حرف‌های درونی‌اش را به زبان جاری کند و یک اثر ۴۳۰ صفحه‌ای از یک آدم کم حرف و کتوم بنویسد. مهرداد افزود: توجه به لهجه مشهدی و بیان واقعیاتی از زندگی این همسر شهید که کمتر نظیر آن را در آثار دفاع مقدس می‌بینیم، در این کتاب وجود دارد که این مساله نشان از قوت قلم نویسنده اثر دارد.

نگارش این کتاب سه سال به طول ‌انجامید

بخش دیگری از این کلیپ به گفته‌های مریم قربان‌زاده به عنوان نویسنده «دریادل» اختصاص داشت. او در پی رسیدن به سوالات شخصی که درباره همسران شهدای مفقودالاثر در ذهن داشته به فاطمه دهقانی برمی‌خورد. قربان‌زاده بعد از آشنایی با این همسر شهید تصمیم می‌گیرد روایت زندگی این زن را بشنود و ثبت کند. اما نویسنده رمان «شهربانو» برای مصاحبه و گفتگو با خانم دهقانی مشکلات زیادی داشته، چون این همسر شهید علاقه‌ای به بیان خاطرات خود نداشته است. برای همین مصاحبه، نگارش و تدوین کتاب، نزدیک به سه سال به طول می‌انجامد. قربان‌زاده در ادامه درباره روند انجام گفتگوها، این‌طور توضیح داد: حاج خانم به هر دلیلی دوست نداشت راجع به زندگی‌اش و آن سالها صحبت کند، اما من خیلی پیگیر بودم و وقتی اصرار من را دید، بالاخره راضی شد هفته‌ای یک روز وقت بگذارد و به منزل ما بیاید تا گفتگوها انجام شود.

 با نوشتن کتاب «دریادل» گوشه‌های شنیده نشده‌ای از زندگی فاطمه دهقانی و شهید رفیعی بیان شده است. در کلیپی که با موضوع این کتاب پخش شد، صادق رفیعی از فرزندان شهید در حالی که صدایش می‌لرزید و اشک می‌ریخت، و صفحه‌ای از کتاب را می‌خواند، گفت: ما بعد از خواندن این کتاب، متوجه بسیاری از وقایع شدیم. مادرم حرف‌های زیادی را در دل نگه می‌داشته و به ما نمی‌گفته تا ما بیشتر غصه نخوریم. حالا که این کتاب را می‌خوانیم متوجه دردهای پنهان او شدیم.

جهاد «فاطمه دهقانی» کمتر از «ابوالفضل رفیعی» نبوده است

در ادامه این مراسم، مدیر مسوول نشر «ستاره‌ها» پشت تریبون آمد و ادای دین باشکوهی کرد به بانو فاطمه دهقانی و شهید رفیعی. محمدعلی چمی‌گو با انتقاد از تصویر کلیشه‌ای زنان در سینما و ادبیات دفاع مقدس گفت: باید به زنانی مانند فاطمه دهقانی، مجاهد و قهرمان گفت. جهاد او کم‌تر از همسرش نبوده است. او از سال ۶۲ که همسرش به جبهه‌های نبرد می‌رود و مفقودالاثر می‌شود تا سال ۹۸ که به رحمت خدا می‌رود، سهم جهادگونه‌ای داشته است. او به تنهایی بار زندگی را به دوش کشیده و ۴ فرزندش را بزرگ کرده است. او در ادامه افزود: فاطمه دهقانی‌های فراوانی هستند که در سال‌های دفاع مقدس و بعد آن همراه رزمندگان بودند و اگر همراهی این همسران و مادران در جبهه‌های نبرد نبود، هیچ رزمنده‌ای در جبهه‌ها حضور نداشت و حال وظیفه ماست این زنان مجاهد که به واقع شهدای راه حق هستند و باید از آنان با عنوان «مجاهد» و «قهرمان» یاد کرد را به نسل امروز معرفی کنیم.

مدیر مسوول نشر «ستاره‌ها» که این اثر را منتشر کرده است، با بیان اینکه حرف‌های زیادی درباره خانواده شهدا بیان می‌شود که نشان از عدم شناخت جامعه و مخصوصا نسل جوان از مصائب این خانواده‌ها دارد گفت: حرف‌های بعضا ناشایستی درباره خانواده شهدا می‌شنویم که این خانواده‌ها از امتیازات زیادی برخوردار هستند. این حرف‌ها فقط در شرایطی عنوان می‌شود که ما به عنوان نهادهایی که موظف بوده‌ایم، تصویر درستی از خانواده شهدا ارائه دهیم، نتوانسته‌ایم به وظایف‌مان عمل کنیم. فاطمه دهقانی در تمام این سال‌ها در سخت‌ترین شرایط، چهار فرزندش را به درستی تربیت کرد و تحویل جامعه داد. با اینکه همسر او سردار بود، اما حقوق سرداری این شهید، بعد درگذشت خانم دهقانی جاری شد!

مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی افزود: این بانوی مجاهد تحصیلات عالیه و دانشگاهی نداشت و سواد او اکابری بود با این حال با تکیه به خدا، خلوص نیت و یاری جستن از امام رضا(ع) توانست از پس مشکلات زندگی و تربیت فرزندان برآید و فرزندانی تربیت کرد که هر کدام در مسیر درست زندگی قرار گرفتند.

ابوالفضل عزیزم!

در ادامه این مراسم سردار نظری فرمانده سپاه امام رضا(ع) به همراه فرزندان شهید ابوالفضل رفیعی از دست‌نوشته زنده‌یاد فاطمه دهقانی، همسر شهید که در ابتدای کتاب آمده است، رونمایی کردند. خانم دهقانی در این دست نوشته، همسرش را مورد خطاب قرار داده و این‌طور برای او نوشته است: «ابوالفضل عزیزم، من تمام تلاشم را کردم تا به عهدی که با تو بستم، وفادار باشم. نمی‌دانم در این آزمون الهی قبول شده‌ام یا نه، اما از تو توقع دارم، من را تنها نگذاری. ابوالفضل عزیزم، سال‌ها آنچه در زندگی من و تو گذشت در درون سینه‌ام محفوط ماند و امروز برای انتقال قصه ما به دیگران به عنوان تجربه، شده یک کتاب. امیدوارم چراغی برای راه زندگی جوانان میهنم باشد. دوستدارت: فاطمه، سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸».

در انتهای مراسم کتاب «دریادل» با حضور فرزندان شهید رفیعی، مریم قربان‌زاده (نویسنده اثر)، داوود امیریان (نویسنده دفاع مقدس)، هادی حاجتمند (کارگردان سینما) و جمعی دیگر از هنرمندان رونمایی شد.

در حاشیه:

  • گفتنی است شهید ابوالفضل رفیعی یکی از دو شهید گمنام مدفون در دانشگاه فردوسی مشهد بوده که پیکر پاکش پس از ۳۴ سال و در سال ۹۶ از طریق آزمایش دی. ان. ای شناسایی شد.
  • بانو فاطمه دهقانی در اول دی ماه امسال و پیش از مراسم رونمایی کتاب روایت زندگی‌اش به همسر شهیدش ملحق شده است.
  • در بخشی از مراسم تابلویی از تصویر بانوی قهرمان فاطمه دهقانی در کنار همسر شهیدش که اثر نقاش دفاع مقدس احمد منصوب بود از طرف ناشر اثر و توسط دختر شهید رفیعی به مریم قربان‌زاده نویسنده کتاب «دریادل» اهدا شد.
  • از مریم قربان‌زاده تاکنون کتاب‌های«گیرنده پدرم» (مجموعه ده نامه داستانی دختران امروز)، «دیالمه» (مستندنگاری زندگی شهید عبدالحمید دیالمه)، مجموعه پنج جلدی«روپوش‌های سفید» (درباره شهدای دانشگاه علوم پزشکی مشهد) و رمان تحسین شده «شهربانو» روانه بازار کتاب شده است و این پنجمین اثر این بانوی نویسنده مشهدی است.
  • در بخشی از برنامه گروه سرود آوای رضوان موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی سرودی مختص کتاب دریادل برگرفته از سرود معروف دفاع مقدسی «مادر برام قصه بگو» را اجرا کردند.
  • در انتهای برنامه و توسط فرزندان شهید انگشتری که سردار قاسم سلیمانی به بانو فاطمه دهقانی هدیه داده بود به نویسنده اثر اهدا شد.
  • در حاشیه این برنامه گالری عکسی از تصاویر کتاب به همراه برش‌های کوتاه متنی که روایتی تصویری از زندگی فاطمه دهقانی و شهید رفیعی است افتتاح شد که تا یک هفته در نگارخانه رضوان برقرار است.

گزارش تصویری این مراسم را در اینجا می توانید مشاهد کنید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.