پاسخ طبیعی به جنایت اخیر آمریکا و نقض حاکمیت عراق لغو توافقنامه امنیتی بین دو کشور است؛ به ویژه آنکه اکنون تنها عراق به شروط آن پایبند است و آمریکا شروط آن را زیرپا گذاشته است.

جلسه فوق العاده پارلمان عراق/ آیا پایان حضور نیروهای آمریکایی در منطقه امروز رقم می خورد؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، حمله جنایتکارانه آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد که به دنبال آن سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ابومهدی مهندس نایب رئیس الحشد الشعبی و چندتن از همراهان آنها به شهادت رسیدند، منطقه را متنشج کرد؛ به گونه ای که ایران تاکید کرده است در زمان و مکان مناسب به این جنایت پاسخ سختی خواهد داد و  نیروهای الحشد الشعبی نیز اعلام کردند که نتیجه این جنایت اخراج نیروهای آمریکایی از عراق خواهد بود.

تمام گروه ها و طرف های عراقی این تجاوز بزدلانه آمریکا را محکوم کردند و عادل عبدالمهدی نخست وزیر دولت پیشبرد امور که در مراسم تشییع پیکر شهدا حضور داشت، خواستار برگزاری جلسه فوق العاده پارلمان برای اتخاذ موضع رسمی و تصمیمات قانونی و اجرایی در پاسخ به این جنایت شد. عادل عبدالمهدی جزء اولین مسئولان عراقی بود که تجاوز آمریکا به کشورش را محکوم کرد و این اقدام را نقض آشکار شروط ذکر شده در توافقنامه امنیتی و حضور آمریکا در عراق دانست.

رئیس جمهور و رئیس پارلمان عراق هم این تجاوز آمریکا را محکوم کردند و مجلس ملی این کشور نیز بر خروج آمریکا از شرایط تعیین شده برای حضور در عراق تاکید کرد. علی رغم اختلاف طرف های سیاسی عراق در مورد مسائل داخلی به ویژه مسئله نخست وزیری، اما در مورد محکومیت حملات هوایی آمریکا که تجاوز آشکار به حق حاکمیت عراق است اتفاق نظر وجود دارد و در انتظار جلسه فوق العاده امروز پارلمان هستند که در اینجا توجه به چند نکته ضروری است:

-پارلمان عراق شرایط حساس کنونی را درک می کند و آنچه امروز اعضای پارلمان می توانند در جلسه خود انجام دهند ممکن است که به چندماه زمان نیاز داشته باشد؛ بنابراین باید اخراج نیروهای آمریکایی پس از این جنایت موضع واحد عراق باشد، چراکه حضور آمریکا در عراق مشکلات سیاسی و اقتصادی روزافزونی را برای این کشور به دنبال دارد و هزاران نفر به شهادت خواهند رسید.

-برخی تلاش خواهند کرد به بهانه بی طرفی بین ایران و آمریکا از رای دادن به خروج نیروهای آمریکایی و یا حضور در جلسه خودداری کنند که مسئله اینگونه نیست؛ آیا الحشد الشعبی نیروی رسمی عراق نیست؟ این افراد که بهانه های این چنینی را مطرح می کنند برای شهادت ابو مهدی مهندس چه توجیهی دارند؟ این اولین باری نیست که نیروهای آمریکایی شروط مربوط به حضور خود در عراق را نقض می کنند و درگذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بدون هماهنگی با عراق به این کشور سفر و از پایگاه نظامی عین الاسد بازدید کرده بود. از این رو باید راه حلی ریشه ای برای این معضل اتخاذ شود.

-آنچه موضع پارلمان در لزوم اخراج نیروهای آمریکایی را تقویت می کند، حمایت مردم و مرجعیت عالی از این طرح است؛ تنها آیت الله سیستانی از اخراج نیروهای آمریکایی از عراق حمایت نکرده، بلکه آیت الله سید کاظم حسینی حائری نیز حضور نیروهای امریکایی در عراق را حرام اعلام کرده و گفت: باید اقداماتی جدی برای حفظ حاکمیت و کرامت عراق انجام شود.

-جنایت اخیر آمریکا موج دشمنی عراقی ها با آنها را تقویت کرد و جمعیت انبوهی از ملت عراق با حضور در خیابان ها نقش منفی آمریکا و حضور آن در عراق را محکوم کردند. مردم عراق می دانند آمریکایی که کشورشان را اشغال و زیرساخت هایشان را ویران کرد، همان کسی است که داعش را بر عراق مسلط و برای تجزیه این کشور تلاش کرده است و امروز نیز می خواهد الحشد الشعبی که عامل نابودی داعش بوده است را از بین ببرد؛ بنابراین ادامه حضور آمریکایی ها در عراق باب جدید درگیری ها را باز می کند، اما نمایندگان در جلسه امروز خود می توانند مانع از آن شوند.

به طور خلاصه، پاسخ طبیعی به جنایت اخیر آمریکا و نقض حاکمیت عراق لغو توافقنامه امنیتی بین دو کشور است؛ به ویژه آنکه اکنون تنها عراق به شروط آن پایبند است و آمریکا شروط آن را زیرپا گذاشته است. اخراج نیروهای آمریکایی به شیوه سیاسی از خسارت بیشتر مردم عراق مانع می شود؛ چراکه نیروهای الحشد الشعبی مقابل تجاوزکاری های آمریکا دست بسته نخواهند ماند و در نتیجه همانطور که آیت الله سیستانی تاکید کردند اوضاع سخت در پیش خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.