بازدید از مجموعه خیریه بوستان شکوه مهر مشهد پنج ساعتی طول کشید. چه اوقات خوشی داشتیم در این چند ساعت. خیلی از بچه‌هایی را که آنجا دیدم هیچ وقت جایی ندیده بودم، جز قاسم که عشق خبرنگاری دارد و مسائل روز را جزء به جزء دنبال می‌کند و عبدالله که تصویرش مدت‌ها برند آسایشگاه معلولان شهید بهشتی مشهد بود.

نبض اینجا با تپش قلب خیران می‌زند

هاشم رسائی فر/

بازدید از مجموعه خیریه بوستان شکوه مهر مشهد پنج ساعتی طول کشید. چه اوقات خوشی داشتیم در این چند ساعت. خیلی از بچه‌هایی را که آنجا دیدم هیچ وقت جایی ندیده بودم، جز قاسم که عشق خبرنگاری دارد و مسائل روز را جزء به جزء دنبال می‌کند و عبدالله که تصویرش مدت‌ها برند آسایشگاه معلولان شهید بهشتی مشهد بود.

•        آسایشگاهی که بوی مهربانی و صمیمیت می‌دهد

صحبت از آسایشگاه معلولان ذهنی شهید بهشتی مشهد است. مرکزی که سال‌هاست پذیرای پسرانی است که در آن روزگار سپری می‌کنند. پسرانی با قلب‌هایی مهربان و صفا و صمیمیتی که کمتر می‌شود مثل آن‌ها را جای دیگری یافت. این پسران خوش‌قلب اما الان دیگر تنها نیستند و خانواده آن‌ها بزرگ‌تر و وسیع‌تر شده است. همه زیر چتر حمایت مؤسسه خیریه بوستان شکوه مهر هستند. مؤسسه‌ای که در حال حاضر ۹ مجموعه دارد و سرجمع به حدود ۲ هزار نفر خدمات‌رسانی می‌کند، از پسرانی که شبانه روزی از آن‌ها نگهداری می‌شود تا هزار و ۵۰۰ خانواده‌ای که از این بوستان خدمات مددکاری می‌گیرند. وسعت خدمات به حدی گسترده شده که فقط ماهی ۲ میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری ازجمله دارو، غذا، پوشاک و غیره است که هزینه‌های دارویی سهم حداکثری را دارد. همراهی مهروزان و خیران بیش از ۸۰ درصد این هزینه‌ها را تا اینجا تأمین کرده است. گرچه شرایط فعلی اقتصادی خیران را قدری در تنگنا قرار داده، اما هنوز هستند قلب‌هایی که برای این بچه‌ها می‌تپند و مهرورزی‌ها ادامه‌دار است.

با این همراهی‌ها گذران روزگار پسران بوستان شکوه مهر سطحی مناسب دارد. خوابگاه‌هایی تمیز و مرتب، خورد و خوراکی در خور توجه و خدماتی که مورد نیاز آن‌هاست تا احساس کمبودی در زندگی نداشته باشند.

در آسایشگاه شهید بهشتی که قدیمی‌ترین بخش بوستان است به دلیل شرایط جسمی پسران آن هم در حوزه ناتوانی ذهنی برنامه اوقات هر روزشان آن‌قدر دقیق و برنامه‌ریزی شده است که پسران با اینکه شاید خیلی‌هایشان درک شرایط را نداشته باشند، با اشتیاق در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند. کتاب‌خوانی، قرائت قرآن، مهارت‌های اولیه زندگی و کارگاه‌هایی که حتی تولیداتی در خور توجه دارند نمونه‌هایی از کلاس‌هایی است که پسران آسایشگاه شهید بهشتی هر روز در آن شرکت می‌کنند.

•        زیارت امام هشتم، آرزویی مشترک

خیلی از آن‌ها نهایت آرزویشان رفتن به حرم امام رضا(ع) است و زیارت بارگاه امام مهربانی‌ها. جلال یکی از آن‌هاست که با همان صفا و صمیمیتی که در نگاهش موج می‌زند چند بار از ما می‌خواهد او را به حرم ببریم.

علی آقا دوست خوبی که سر کارگاه ساخت تابلوهای گلی با او آشنا شدم با لهجه شیرین مشهدی شعری می‌خواند که همه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. زائری بارانی‌ام آقا به دادم می‌رسی... بی پناهم، خسته‌ام، تنها؛ به دادم می‌رسی؟...

احساس و ارادت علی هنگام خواندن این شعر قابل توصیف نیست. شاید این شعر تنها شعری باشد که علی توانسته با بی‌سوادی و شرایط خاصی که دارد، حفظ کند اما انگار سال‌هاست آن را آموخته و استادانه می‌خواندش.

بهنام بازیگر است و مقام‌آور جشنواره حضرت علی اکبر(ع). او نیز کتابی در مورد زندگی امام رضا(ع) می‌خواهد. کاش بشود زودتر به دستش برسانم این خواسته‌اش را.

•        سردار سلیمانی، محبوب پسران بوستان

قاسم را یادم رفت. او را همکار خودمان می‌دانم. اطلاعات خبری‌اش فراتر از تصور شرایطی است که دارد. خبرنگاری را دوست دارد و تحلیل‌هایی دارد قابل احترام. زندگی‌نامه شهید علی محمدی شهید هسته‌ای کشورمان آخرین کتابی است که خوانده. همه  از ارادت او به شهدا خبر دارند. می‌گفت روز تشییع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مشهد در بین جمعیت حاضر شده و به انتقام سخت از عاملان این عمل تروریستی تأکید دارد.

سید عبدالله که اصالتاً خرمشهری است را در کارگاه چرم‌دوزی می‌بینم. او نیز شهادت سردار سلیمانی را به همه تسلیت می‌گوید و تأکید می‌کند: این را در روزنامه بنویسید که عبدالله به همه مردم ایران پر کشیدن حاج قاسم را تسلیت گفت. او می‌گوید: برای حاج قاسم خیلی گریه کردم و مطمئنم انتقام سردار را خواهیم گرفت.

شکوه یک، ۲، ۳ و ۴ مراکز دیگری هستند که زیرمجموعه بوستان شکوه مهر هستند. مرکز ۳ و ۴ پسران و دختران زیر ۲ سال را نگهداری می‌کنند. اینجا تنها مکان از ۹ مرکز زیرمجموعه بوستان است که یکی از مراکزش دختران معصوم حدود ۲ ساله یا کمتر را میزبانی می‌کند. چقدر مرتب و تمیز فضاهایی برای اسکان و خوابگاه این کودکان آماده شده است.

 در مراکز یک و ۲ که مختص پسران ۶ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۸ سال است هم روال همین است. شاید باورش قدری سخت باشد که پسربچه‌ای را به مرکز یک آوردند که حدود ۱۱ سال داشته و تا آن زمان نه مهد رفته و نه مدرسه. اما هوش و استعدادی که داشته موجب شده برنامه‌ای برایش تدارک دیده شود تا او ۶ سال اول دوره ابتدایی را در چهار ماه پشت سر بگذارد، آن هم با معدل ۲۰. امیرعلی اکنون شاگرد کلاس هفتم است.

•        خیران پشتوانه بوستان شکوه مهر

به ادعای مدیر مؤسسه بوستان شکوه مهر، این دست از بچه‌ها در بین پسران شکوه مهری کم نیستند؛ آن‌ها هم درس می‌خوانند و هم مهارت‌آموزی می‌کنند. اوقات فراغت را به حرفه‌آموزی‌های مختلفی می‌گذرانند؛ آرایشگر، تعمیرکار و مشاغل دیگری را دارند با مهارتی بالا. حتی پسری از همین بین توانسته در چهار سال همه مقاطع تحصیلی را پشت سر بگذارد و به دانشگاه راه پیدا کند.

هادی اشرافی می‌گوید: مؤسسه بوستان شکوه مهر تنها مؤسسه‌ای است که در همه زمینه‌های مددکاری به پسران مورد نیاز خدمات‌دهی می‌کند. معلولان ذهنی، کودکان بی‌سرپرست یا بد سرپرست، نوجوانانی که بی‌سرپناه‌هستند و سرپرستی ندارند، معلولانی با شرایط خاص که باید همیشه ایزوله شوند (مرکز ضامن آهو) و هزار و ۵۰۰ خانواده‌ای که معلول در خانه دارند و نیازمند حمایت هستند. در یک جمله این حمایت‌ها از کودکان ۲ ساله تا مددجویانی با سنین بالا تا ۸۰ سال انجام می‌شود.

رئیس هیئت مدیره بوستان شکوه مهر خیران و مهرورزان را پشتوانه قوی این مجموعه می‌داند و فعالیت این مؤسسه را مدیون آن‌ها. او عنوان می‌کند: با وجود هزینه‌های زیادی که مؤسسه دارد در حال حاضر ۸۰ درصد این هزینه‌ها از همراهی خیران تأمین می‌شود. بقیه آن را بهزیستی کمک می‌کند. با وجود این و با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، برای ادامه راه و گسترش خدمات به افراد زیرپوشش، همراهی بیشتر خیران را می‌طلبیم که مطمئن هستیم همچون گذشته این مهرورزی پایدار و ادامه‌دار خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.