در مورد زبان بدن نکته جالب این است که ۷۵ هزار حرکت زبان بدن در دنیا کشف شده یعنی به این تعداد، حرکت، حالت، ژست و میمیک از زبان بدن وجود دارد که همه این موارد تعریف مشخصی دارند. تعریفی که من از زبان بدن ارائه می‌دهم جمع همه ژست‌ها، حالت‌ها، رفتارها، مدل نشستن، غذا خوردن، حرف زدن، موقعیت جغرافیایی و اجتماعی، تحصیلات، وزن، سن و جنس با همدیگر برای رسیدن به پیام ذیل مفهومی با عنوان body language  یا زبان بدن است. زبان بدن در مورد سید حسن نصرالله و رهبران کاریزمای جهان در دو مدل نمود پیدا می‌کند.

قدس آنلاین: در مورد زبان بدن نکته جالب این است که ۷۵ هزار حرکت زبان بدن در دنیا کشف شده یعنی به این تعداد، حرکت، حالت، ژست و میمیک از زبان بدن وجود دارد که همه این موارد تعریف مشخصی دارند. تعریفی که من از زبان بدن ارائه می‌دهم جمع همه ژست‌ها، حالت‌ها، رفتارها، مدل نشستن، غذا خوردن، حرف زدن، موقعیت جغرافیایی و اجتماعی، تحصیلات، وزن، سن و جنس با همدیگر برای رسیدن به پیام ذیل مفهومی با عنوان body language  یا زبان بدن است. زبان بدن در مورد سید حسن نصرالله و رهبران کاریزمای جهان در دو مدل نمود پیدا می‌کند.

یک نمونه مثل باراک اوباما، دونالد ترامپ و رؤسای جمهور از این دست که در سخنرانی اخیر دونالد ترامپ پس از ترور حاج قاسم سلیمانی نیز نمود داشت و آن اینکه هیچ نشانه‌ای از صداقت، راستی و ایمان به حرفی که می‌زنند وجود ندارد. اما اگر سخنرانی‌های سید حسن نصرالله را رصد کنیم او در تمام سخنرانی‌ها مثلاً می‌گوید خط فکری و مالی ما این است؛ یعنی چیزی را می‌گوید که ۱۰۰ درصد واقعی است و هیچ کس نیز آن را انکار نمی‌کند. حال سؤال می‌شود چگونه این‌ها را از زبان بدن سید حسن نصرالله می‌شود فهمید؟ زاویه سروگردن، اندازه پلک زدن‌ها، حالت نشستن و ژستی که می‌گیرد، میمیک صورت از عضله پنجه کلاغی تا لب‌ها و گردن همه تعیین‌کننده هستند و در مورد سید حسن نصرالله نشانگر این است که وی به آنچه می‌گوید اعتقاد و اشراف دارد. در حالی که شما حس و انرژی منفی که در صدای رهبران سیاسی مثل ترامپ وجود دارد را به عینه حس می‌کنید. در چهره شیخ حسن نصرالله پس از از دست دادن سردار قاسم سلیمانی ناراحتی و غم وجود دارد، کاملاً غم در صورت، زاویه نگاه و حتی در چشمان او موج می‌زند.

وقتی چنین فردی می‌گوید انتقام می‌گیرم حتماً سرقول خودش هست؛ ولی ترامپ صرفاً حرف این موضوع را می‌زند، چرا که زبان بدنش چیز دیگری می‌گوید. به طور مثال ما در مؤسسه مطالعات خاورمیانه تمام رفتارها و سخنرانی‌های حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب را تحلیل می‌کنیم. هر رفتار یک عقبه دارد؛ مثلاً در سخنرانی‌های امام یک آرامش موج می‌زند و این نماد در رهبری و سیدحسن نصرالله به شکل دیگری خودش را نشان می‌دهد. ما اگر صورت نصرالله را به چهار ربع دایره تقسیم کنیم، این چهار قسمت با همدیگر برابر هستند. یکی از ملاک‌های صداقت و تشخیص دروغ برای ما همین برابر بودن چهار قسمت دایره در صورت است. یعنی وقتی صحبت می‌کند، شما در چشم او این انرژی را حس می‌کنید.

حال اگر همین مورد را در مورد ترامپ انجام دهید و صورت او را به دو قسمت تقسیم کنید خواهید دید که نیم‌دایره بالای صورتش هیچ اکت و میمیکی ندارد و فقط نیم دایره پایین این میمیک را دارد که این مورد نشانه عدم صداقت است. چهره‌ها نشان‌دهنده درونیات آدم‌هاست. حضرت علی(ع) به مالک اشترنخعی می‌گویند: ‌ای مالک گوش مده چه می‌گویند بلکه ببین چه می‌گویند. به نظر آدم‌ها پشت چهره‌ خود پنهان هستند در حالی که با تحلیل همین چهره می‌توان به درونیات و مکنونات آن‌ها دست یافت. به طور مثال اینکه تمام شبکه‌های خبری پیام نصرالله را می‌بینند و اسرائیلی‌ها از آن می‌ترسند به این دلیل است که می‌دانند چنین فردی دروغ نمی‌گوید. ارتباط چشمی که سیدحسن با مخاطبانش می‌گیرد بسیار مهم است. حال اگر به سخنرانی اخیر ترامپ دقت کنید، می‌بینید بیشتر اوقات به گوشه بالا سمت راست نگاه می‌کند. ما برای این مورد فرمول و دستورعمل داریم که می‌گوید این عمل نشانه دروغ‌گویی است.

شما هیچ گاه نمی‌بینید سیدحسن نصرالله به چپ یا راست متمایل شود یا نگاهش را از دوربین بگیرد یا حتی حالت سؤال برانگیز و مبهمی در نگاه او وجود داشته باشد. تعداد پلک زدن‌های زیاد نشانه دروغ گفتن است که این مورد در تشخیص رویه‌های دروغ گفتن برای سیدحسن صدق نمی‌کند. پلک زدن، زاویه سروگردن، چرخش راست و چپ یا نشستن همه در یک چارچوب قرار دارد که می‌توان آن را به عنوان مسلمانی که به چیزی که می‌گوید اشراف دارد به وضوح دید. شما به عکس‌های حاج قاسم سلیمانی نگاه کنید. ویژگی خاصی دارد و آن اینکه خنده توأم با آرامش در آن موج می‌زند. در سید حسن نصرالله نیز همین بود. تصاویر و حالات حرف‌های مهمی برای زدن دارند؛ مثلاً چرچیل با اینکه آدم جلاد و دروغگویی بود ولی بسیاری موفقیت‌های تبلیغاتی جنگ جهانی را به‌واسطه عکسی می‌دانند که سیگار از لبش برداشته شده و او رو به دوربین در حال لبخند زدن است. حال اگر همین مدل را در سید حسن نصرالله جست‌وجو کنیم خواهیم دید تصاویر و عکس‌های فراوانی از نگاه او، مشت‌های گره کرده و دست‌های باز او که اعلام می‌کند حتماً انتقام می‌گیریم وجود دارد؛ حال اگر بخواهیم به لحاظ قدرت بررسی کنیم باید آن را معادل نمادهای معروفی بدانیم که جهانی شده است. باید دقت کنیم به لحاظ قدرت، شاید مثل نگاه چگوارا به افق دوردست، فیدل کاسترو، نلسون ماندلا، مارتین لوترکینگ یا حتی سلام نظامی هیتلر در وجه تبلیغاتی‌اش قدرت داشته باشد. حرکت قدرتمندانه سیدحسن نصرالله می‌تواند تا ابد در تاریخ بماند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.