نشست خبری تبیین دعوای حقوقی خانواده‌های مدافعان حرم علیه آمریکا برگزار شد و وکلای این خانواده‌ها از قوه قضاییه خواستند تا این قوه در یک شعبه ویژه حقوق موکلان آنها را پیگیری کند.

دعوای حقوقی خانواده‌های مدافعان حرم علیه آمریکا

قدس آنلاین: سید محمدرضا موسوی در نشست خبری امروز خود درباره تبیین دعوای حقوقی خانواده مدافعان حرم علیه آمریکا اظهار کرد: برخی خانواده‌ شهدای مدافع حرم به این موسسه حقوقی مراجعه کردند و از ما خواستند علیه برخی دولتمردان و نهادهای آمریکایی که نقش فعالی در ایجاد و به کارگیری گروه‌های تروریستی تفکیری در منطقه داشتند اقدام حقوقی انجام دهند زیرا اقدام این گروه‌ها منجر به شهادت اعضای خانواده این افراد شده بود. ما وقتی پرونده را مطالعه کردیم به لحاظ حقوقی به ابعاد مختلفی از نقش مقامات آمریکا در ایجاد این گروه‌های تروریستی دست یافتیم.

وی با اشاره به تعبیر رهبر انقلاب از انتقام سخت پس از شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد: انتقام سخت وظیفه هر ایرانی در حوزه تخصص خود برای دفاع از کشور است. تلاش ما هم اقدام حقوقی در برابر زیادخواهی آمریکا در منطقه و ما در زمینه حقوقی پیگیر انتقام سخت هستیم.

مدیر عامل موسسه حقوقی طنین نوین عدالت در ادامه با اشاره به قوانین کشور برای مقابله با گروه‌های تروریستی و حامیان آنها که علیه اتباع ایرانی اقدام می‌کند خاطر نشان کرد: ۴۸ نفر از خانواده‌های شهدای مدافع حرم خواهان اقدام حقوقی هستند  که پس از ترور سردار سلیمانی آنها خواهان اقدام جدی تر ما شدند. و ما در همین راستا دادخواستی در ۴۰۰ صفحه تهیه کرده و به قوه قضاییه ارسال کردیم.

موسوی در ادامه با بیان این که به لحاظ حقوق بین المللی نمی‌توانیم علیه دولت‌ها شکایت کنیم تصریح کرد: اما می‌توان علیه حکمرانان و نهادهای وابسته به دولت آمریکا طرح دعوا کرد. بخش اصلی دادخواست ما علیه رئیس جمهور آمریکا است. براساس اسناد ترجمه شده در حقوق آمریکا، رئیس جمهور این کشور یک تروریست تلقی می‌شود. بعد از ترور سردار سلیمانی ، یک حقوقدانان آمریکایی در مقاله‌ای نوشت که ترامپ مجوز چنین تروری را نداشته و کنوانسیون‌های بین المللی را نقض  و قتل عمد کرده است.

وی ادامه داد: کنوانسیون محفاظت از شخصیت‌های سیاسی و حقوقی مهمان در کشور دیگر که عقبه آن به حقوق آمریکا بازمی‌گردد، صراحت دارد این افراد باید در مصونیت کامل باشند. دادستان دادگاه نورنبرگ نیز به صراحت اعلام کرده است که اقدام ترامپ فاقد مجوز قانونی بوده و از مصادیق قتل عمد است البته خود ترامپ به صراحت به قتل عمد اعتراف کرده است.

وی ادامه داد: منشا ادله ما در این دادخواست رسانه‌های غربی و توییت‌ها و صحبت‌های ترامپ و روسای جمهور پیشین این کشور و نمایندگان کنگره آمریکا  درباره ایجاد، تقویت و هدایت گروه‌های تروریستی در منطقه و ایجاد جنگ‌های نیابتی است.

مدیر عامل موسسه حقوقی طنین نوین عدالت با اشاره به این که ترامپ اولین نقض کننده کنوانسیون‌های بین المللی است افزود: آمریکا در ترور سردار سلیمانی به موافقت نامه امنیتی با عراق استناد می‌کند. در حالی که این کشور نمی‌توانست هیچ گونه عملیات نظامی بدون اطلاع دولت عراق انجام دهد از سوی حشد الشعبی یک نیروی رسمی در عراق است و آمریکا فرمانده این نیرو را هدف قرار داد که این هم نقض آشکار موافقت نامه امنیتی با عراق است. ترامپ همچنین هیچ مجوزی برای دفاع پیش دستانه در ترور سردار سلیمانی نداشت و براساس قوانین خود آمریکا اقدام او مصداق قتل عمد است.

موسوی با بیان این که از قوه قضاییه انتظار داریم در شعبه ویژه خود و بدون هیاهوهای سیاسی و براساس ادله حقوقی از وکلان ما احقاق حق کند گفت: سربازان ما به دعوت و درخواست دولت‌های عراق و سوریه در آن کشورها حضور دارند و تحت فرمان آنها بودند و این اقدام براساس حقوق و عرف بین الملل است و کشور ثالثی نمی‌تواند علیه نیروهای ما که مهمان در کشورهای عراق و سوریه بودند اقدام نظامی کند. ما صرفا با نگاه حقوقی و براساس ادله حقوقی پیگیر این پرونده هستیم.

موسوی در پاسخ به این پرسش که آیا محاکم ایران صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارند اظهار کرد: ما پتانسیل داخلی برای حمایت از اتباع خود داریم بنابراین ابتدا به ساکن باید در محاکم داخلی خود دادخواست را مطرح کنیم و در مرحله بعد نتیجه دادگاه به عنوان یکی از اسناد به دادگاه بین المللی ارجاع دهیم. بنابراین ما هم در ابتدا دادخواست را به دادگاه داخلی ارجاع دادیم. از سویی تهیه این دادخواست یک اقدام متقابل در برابر دولت آمریکا است این کشور دعوای واهی علیه ایران در دادگاه‌های خود مطرح می‌کند و براساس آن اموال کشورمان را بلوکه می‌کند ما از هم پتانسیل حقوقی داخلی کشور خود استفاده می‌کنیم.

مدیر عامل موسسه حقوقی طنین نوین عدالت در پاسخ به این پرسش که چه ضمانت اجرایی برای اجرای حکم دادگاه داخلی وجود دارد تصریح کرد: ما به عنوان یک موسسه حقوقی موظف هستیم حقوق موکلان خود را پیگیری کنیم. درباره ضمانت اجرایی باید گفت دولت جمهوری اسلامی ایران با برخی دولت‌ها همکاری قضایی دارد. برای اجرای  این حکم می‌توان از آن دولت‌ها بخواهیم اموال آمریکا در خاک خود را به نفع خانواده‌های شهدای مدافع حرم بلوکه کنند اگرچه این اقدام متناسب با به شهادت رساندن مدافعان حرم ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خوانده‌ها این امکان را دارند که در دادگاه از خود دفاع کنند اظهار کرد: طبق آیین‌نامه دادرسی مدنی دادگاه پس از ثبت دادخواست آن را بررسی کند که مشکل شکلی و ماهوی نداشته باشد. سپس آن را ترجمه و به خوانده‌ها ابلاغ می‌کند و آنها دو ماه فرصت دارند تا از منابع خود دفاع کند.

وی در پایان با بیان این که این دادخواست ۴۸ خواهان و ۱۹ خوانده دارد گفت: روسای جمهوری قبلی آمریکا که در ایجاد گروه‌های تروریستی نقش داشتند، وزارت خارجه، وزارت خزانه داری، نیروی دریایی، سنتکام، هواپیمایی  پان آمریکا، ترامپ، پمپئو و وزیر دفاع آمریکا از جمله خوانده‌ها در این دادخواست هستند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.