مداحان و ذاکران اهل‌ بیت(ع) هر سال، در سالروز میلاد حضرت صدیقه طاهره(س) در حسینیه امام خمینی(ره) با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند؛ و ایشان با توجه به اهمیتی که برای شأن، هنر و کارکرد ذکر فضائل اهل‌بیت(ع) توسط مداحان قائلند، نکاتی را در این باره مطرح می‌کنند.

مداحان باید الگوهای مقاومت را به جوانان معرفی کنند

 مریم احمدی شیروان/

مداحان و ذاکران اهل‌ بیت(ع) هر سال، در سالروز میلاد حضرت صدیقه طاهره(س) در حسینیه امام خمینی(ره) با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند؛ و ایشان با توجه به اهمیتی که برای شأن، هنر و کارکرد ذکر فضائل اهل‌بیت(ع) توسط مداحان قائلند، نکاتی را در این باره مطرح می‌کنند. از جمله نکاتی که روز شنبه 26 بهمن ماه توسط رهبر انقلاب در این دیدار مطرح شد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: «اهمیت نقش مداحان در احیای معارف اهل‌بیت(ع) و انتقال آن به نسل جوان به‌عنوان سلاح جنگ نرم»، «ضرورت بالا بردن روحیه مقاومت در مردم»، «توجه به ترویج سبک زندگی و فرهنگ اسلامی در جلسات مداحی» و... .

به همین بهانه با حاج یداللّه بهتاش، از پیرغلامان سیدالشهدا(ع) به گفت‌وگو نشستیم و کم و کیف محورهای مطرح شده توسط رهبر انقلاب را در جلسات ذکر مناقب و مصائب اهل‌بیت(ع) جویا شدیم.

* مداحان چگونه می‌توانند نقش خود در احیای معارف اهل‌بیت(ع) و انتقال آن به جوانان را به نحو احسن ایفا کنند؛ به‌ویژه در راستای بالا بردن روحیه مقاومت؟

امروز شاهدیم که دشمنان با تبلیغات و ابزار رسانه به میدان آمده و در جامعه بی‌ثباتی ایجاد می‌کنند؛ لذا برای دفع آن‌ها باید با همان سلاح و ابزار خودشان دفاع و مقابله کنیم. یک مداح به دلیل اینکه مستمع و تریبون را در اختیار دارد می‌تواند به مقابله با دشمن و رفع آسیب‌های جنگ نرم بپردازد. او می‌تواند با آشنا کردن جوانان و مردم با معارف اهل ‌بیت(ع) تمام توطئه‌های دشمنان را خنثی کند و برای افزایش دینداری جامعه گام‌های مؤثری بردارد.

در این راستا، از موارد مهم برای بالا بردن روحیه مقاومت و در نهایت رسیدن به پیروزی، ایستادگی در راه هدف است؛ وقتی می‌گوییم «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَ‌بُّنَا اللَّـهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا» باید برای این استقامت به مردم الگو نشان دهیم. بارزترین الگو پیغمبر(ص) بود؛ در راه گفتن «لا اله‌ الا اللّه»، ایشان را سنگ زدند و آزار دادند اما با تمام وجود استقامت کرد و صدمات را تحمل کرد؛ مقاومتی که سبب شد به پیروزی رسیده و اسلام دینی جهانی و جاودانی شود. یک مداح باید این موارد را برای مردم بازگو کند.

در شرح حال پیغمبر(ص) داریم که وقتی آن حضرت اسلام را عرضه کرد، جوان‌ها زودتر گرایش پیدا کرده و حق را می‌پذیرفتند. «خباب بن ارت» صحابی پیامبر اسلام(ص) و از یاران حضرت علی(ع) بود. او جزو نخستین افرادی بود که دعوت پیامبر اکرم(ص) را پذیرفت و اسلام آورد و شکنجه‌های زیادی از مشرکان مکه دید ولی از اسلام بازنگشت. اسلام آوردن امثال او و آزار و اذیتی که در راه اسلام متحمل شدند، می‌تواند الگوی فداکاری مسلمانان در راه دین باشد.

* آیا جامعه مداحی ما نقش خود را در ترویج سبک زندگی و فرهنگ اسلامی ایفا می‌کند؟

متأسفانه بیشتر جلسات به خصوص جلسات جوانان احساسی برگزار می‌شود و به نظر من که بیش از نیم‌ قرن منبر می‌روم خروجی آن در این زمینه اگر نگوییم هیچ، اما بسیار کم است. لذا بر اساس راهکارهای رهبر معظم انقلاب باید از ظرفیت این مجالس بیشتر استفاده شود؛ باید بدانیم مداحی‌ها، گریه‌ها و سینه‌زنی‌ها تنها هدف برگزاری مجالس نیست بلکه وسیله است. در این مجالس باید افراد پس از کسب معرفت و محبت‌افزایی راه زندگی خود را از طریق گفتار اهل بیت(ع) پیدا کنند. این جلسات همچنین می‌تواند از مشکلات جامعه و جوانان گره‌گشایی کند. اما متأسفانه دشمنان می‌دانند جامعه مداحی در تمام جوانب اثرگذاری بالایی دارد، به همین دلیل سرمایه‌گذاری می‌کنند تا مجالس را از محتوا بیندازند؛ تشویق مردم با احادیث اهل‌ بیت(ع) و بعد به‌ طور عملی وارد میدان شدن اثر بسیاری در حل مشکلات جامعه دارد.

* بی‌تردید هر چقدر شأن معنوی و معرفتی مداحان ما بالاتر باشد از تأثیرگذاری بیشتری برخوردار خواهند بود؛ مداحان چگونه باید از این جنبه خود را تقویت کنند؟

در آیه 2 سوره صف آمده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ»؛ یعنی ای کسانی که ایمان آورده‏‌اید چرا چیزی می‌گویید که انجام نمی‌دهید؛ به بیانی دیگر باید زبان و عمل یکی باشد؛ یا در آیه 44 سوره بقره آمده است: «أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ»؛ چگونه شما مردم را به نیکوکاری دستور می‌دهید و خود را فراموش می‌کنید. برای داشتن حرف‌های اثرگذار باید وقتی امر به خوبی‌ها می‌کنیم، خود نیز خوبی‌ها را فراموش نکنیم. در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است که «کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ لِیَرَوْا مِنْکُمُ اَلْوَرَعَ وَ اَلاِجْتِهَادَ وَ اَلصَّلاَةَ وَ اَلْخَیْرَ فَإِنَّ ذَلِکَ دَاعِیَةٌ»؛ به این معنا که مردم را با وسیله‌ای غیر از زبان خود به دین و پرهیزکاری دعوت کنید تا کوشش در عبادت و نماز و خوبی را از شما ببینند؛ زیرا این‌ها خود دعوت‌کننده است. رهبر معظم انقلاب نیز در یکی از دیدارها به مداحان توصیه کردند که مردم فقط به خواندن شما نگاه نمی‎کنند، بلکه به رفتار و اعمال شما هم نگاه می‎کنند؛ رفتار یک مداح باید الگو و آبروی اهل بیت(ع) باشد. تماش تلاش یک مداح باید برای کسب رضایت خداوند باشد؛ در این صورت مجلس من، سبک من و... معنا ندارد. با خلوص در عمل و داشتن صداقت و راستگویی می‌توان مردم را به دین اسلام علاقه‌مند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.