اخبار رسیده از بازار حکایت از تداوم رشد پرشتاب نرخ ارز و طلا در یک هفته اخیر دارد. هر چند رئیس‌کل بانک‌مرکزی نسبت به ورود هیجانی مردم و بالا بودن ریسک این ورود هشدار داده است.

طالی ارز می ریزد

قدس آنلاین:  اخبار رسیده از بازار حکایت از تداوم رشد پرشتاب نرخ ارز و طلا در یک هفته اخیر دارد. هر چند رئیس‌کل بانک‌مرکزی نسبت به ورود هیجانی مردم و بالا بودن ریسک این ورود هشدار داده است.

در لحظه تنظیم این گزارش و براساس گزارش‌های میدانی منابع‌خبری، قیمت خریدوفروش دلار به ترتیب به ۱۴هزار و ۲۰۰تومان و ۱۲هزار و ۴۰۰تومان رسیده و یورو هم با نرخ ۱۵هزار و ۴۰۰تومان و ۱۵هزار و ۵۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود. نرخ‌هایی که بالاترین سطح قیمتی در ۹ ماه اخیر را رقم زده تا دلار برای سومین بار در یک سال گذشته، سد مقاومتی را بشکند.

در همین حال قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار به حدود ۵۵۰هزار تومان رسیده و هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید ۵میلیون و ۴۰۰هزار تومان، طرح قدیم ۵ میلیون و ۳۰۰هزار تومان، نیم‌سکه ۲میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ربع‌سکه یک‌میلیون و ۶۶۰ هزار تومان و سکه گرمی هم ۹۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

دلار زیر ۱۲هزار تومان نمی‌آید

یک کارشناس اقتصادی در تحلیل دلایل این رشد پرشتاب در بازار ارز به خبرنگار ما می‌گوید: وقتی به صورت رسمی از سوی مدیران دولتی و غیررسمی اخباری مبنی بر کاهش شدید صادرات نفت منتشر شد، آثار روانی این اخبار بر بازار ارز تحمیل شد، چرا که درآمد ارزی کشور به همان شدت کاهش یافته و این امر انتظار تورمی در بازار ایجاد کرده و مردم را به ورود هیجانی به بازار ترغیب کرده است.

علی جعفری معتقد است: فرا رسیدن روزهای پایانی سال و بالا رفتن تقاضا برای ارز، در افزایش تقاضای بازار و بالا رفتن قیمت تأثیر داشته است.

جعفری می‌گوید: عامل بعدی در افزایش نرخ ارز، شکوفایی و رشد اقتصاد داخلی در پی تحریم‌ها و کاهش واردات بوده است، بدان معنی که عرصه برای فعالیت شرکت‌های داخلی فراهم شده که این تولیدکنندگان برای تأمین ارز به بازار ورود کرده‌اند که این مسئله هم تقاضای جدیدی را به بازار تحمیل کرده است.

وی با دستوری و دولتی‌خواندن اقتصاد کشور ادامه می‌دهد: عرضه و تقاضا، کاشف قیمت است و بازار راه خود را می‌رود، مگر اینکه دولت با دخالت در بازار، تقاضای موجود را به موقع پاسخ دهد. در حال حاضر بازار ارز برای عرضه‌کنندگان جذاب است و همین جذابیت، نقطه تعادلی نرخ ارز که بین ۱۱ تا ۱۴ هزار تومان بود را به بالای ۱۴هزار تومان رسانده، اما به توجه به تدابیر مؤثر بانک‌مرکزی، بعید است نقطه تعادلی جدیدی در بازار ارز ایجاد شود.

به باور وی با وجود تدابیر بانک‌مرکزی، دلار به زیر ۱۱هزار تومان نخواهد رسید، چرا که شرکت‌های داخلی تقریباً خود را با دلار ۱۲هزار تومان وفق داده‌اند و اگر ارز به نرخ‌های پایین‌تر برسد، اقتصاد آسیب خواهد دید.

بالاترین نرخ طلا در یک سال و نیم گذشته

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر هم به خبرنگار ما می‌گوید: قیمت اونس جهانی طلا به ۱۶۰۹ دلار رسیده که این نرخ در هفت سال گذشته بی‌سابقه است، ضمن اینکه رشد کاذب نرخ ارز و هیجانات التهابی این بازار، افزایش قیمت طلا را رقم زده به نحوی که قیمت به بالاترین نرخ در یک سال و نیم گذشته رسیده است.

محمد کشتی‌آرای تأکید می‌کند: این رشد چشمگیر قیمت در حالی رقم خورد که هیچ تقاضایی در بازار بی‌پاسخ نمانده، ضمن اینکه نرخ سکه از قیمت جهانی طلا ۵۰هزار تومان به ازای هر قطعه، حباب منفی دارد و ارزان‌تر است.

رئیس پیشین اتحادیه سراسری طلا و جواهر ادامه می‌دهد: اگر تقاضایی برای شب عید وجود می‌داشت تاکنون باید به بازار ارائه می‌شد. واقعیت این است که در گذشته سکه در سبد خرید عید مردم و حتی شرکت‌ها وجود داشت، اما با افزایش قیمت این سال‌ها، سکه جایی در این سبد ندارد. بر همین اساس امسال، تقاضای خاصی که منجر به خلق حباب شود، وجود ندارد.

وی به واقعی‌بودن معاملات در بازار اشاره و اضافه می‌کند: معاملات واقعی است، اما حاشیه ریسک بالایی در بازار وجود دارد. برای مثال سکه۴/۵میلیون تومانی حدود ۱۰۰هزار تومان سود و یا ضرر در خود نهفته است.

موج ریسک‌گریزی از بین رفته است

گفتنی است، خبرگزاری ایسنا هم در تحلیل دلایل افزایش شدید قیمت‌جهانی طلا و متعاقب آن قیمت داخلی، به شیوع ویروس کرونا اشاره کرده و به نقل از تحلیلگران بازار نوشته است: موج بزرگ ریسک‌گریزی در حال حاضر از میان رفته، اما پیامدهای اقتصادی این اپیدمی همچنان تقاضا برای طلا را تقویت می‌کند.

خبرآنلاین هم در تشریح وضعیت بازار ارز نوشته است: دلار از روزهای پایانی آبان ماه عزم تازه‌ای برای افزایش را به نمایش گذاشت. اگر نقطه اول مانور دلالان در این مقطع زمانی بنزین بود، نقطه دوم به اف ای‌تی‌اف گره خورد. صرافان می‌گویند این احتمال وجود دارد که افزایش تقاضا برای دلار بتواند بار دیگر شرایط را برای تداوم رشد قیمت دلار در بازار فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.