مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمهیدات این اداره کل برای جبران ضرر گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌داران خصوصی و دولتی به سبب تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری به سبب شیوع ویروس کرونا در کشور خبر داد.

 اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال راهکاری  برای جبران ضرر تماشاخانه‌داران خصوصی و دولتی

قدس آنلاین: شنبه، سوم اسفند ماه ۱۳۹۸ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی بیانیه‌ای تعطیلی تمامی فعالیت‌های فرهنگی؛ هنری، نمایشی و سینمایی کشور را به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور صادر کرد.

همین عامل باعث شد تا در حوزه هنرهای نمایشی شاهد تعطیلی سالن‌های تئاتری باشیم؛ اتفاقی که به‌ویژه در بخش خصوصی با توجه به برنامه‌ریزی تماشاخانه‌ها جهت میزبانی روزهایی مشخص از آثار نمایشی و جدول اجرایی گروه‌ها، باعث متضرر شدن تعدادی از این گروه‌ها از یک‌سو و از سوی دیگر سالن‌داران و مدیران تماشاخانه‌های خصوصی برای پرداخت اجاره‌بهای سالن‌های خود شد.

اتفاقی که هرچند با همراهی جامعه هنری همراه بود اما برای برطرف ساختن یا کاستن از ضررهای مالی و همچنین جلوگیری از تغییر برنامه‌ها و جدول اجرایی تماشاخانه‌های خصوصی و دولتی تمهیدات ویژه مدیریتی را نیز می‌طلبد.

به همین مناسبت بعد از اتفاق های صورت گرفته و برخی از انتقادها، شهرام کرمی مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز گذشته (سه شنبه ۶ اسفندماه) جلسه‌ای را با حضور مدیران تماشاخانه‌های خصوصی و دولتی جهت رسیدن به برنامه‌ای ثابت و مدون در راستای تلاش برای کاستن از ضرر و زیان‌های مالی برگزار کرد.

ضرری که لاجرم سالن‌ها و گروه های نمایشی از تعطیلی دیدند

شهرام کرمی بعد از این جلسه روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: شکل‌گیری شیوع ویروس کرونا در کشورمان اتفاقی قابل برنامه‌ریزی نبود، آن‌چنان که این ویروس بسیاری از شهرها و کشورهای جهان را نیز از زمان به‌وجود آمدن درگیر کرده و در تمامی برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشورها اختلال‌ها و مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای را ایجاد کرده است.

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این مسئله که از موضوع سلامتی مردم مسئله‌ای مهم‌تر وجود ندارد یادآور شد: طبق صحبت‌های صورت گرفته با مدیران تماشاخانه‌های خصوصی و دولتی و همچنین میزبانی آنها از آثار هنرمندانی که در این بازه زمانی به صحنه رفته‌اند؛ تلاش داریم تا ضمن کمک به جبران بازه زمانی و وقفه در اجرای این گروه‌ها در صورت مهیا شدن امکانات و شرایط جهت اجرا در ایام نوروز از نظر کمک‌هزینه نیز یاریگر گروه‌ها و تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی باشیم.

مشکلی با آغاز اجراها از اول فروردین ماه نداریم

کرمی در پاسخ به این پرسش که منظور از بازه زمانی مشخص به صحنه رفتن اجراها از روز اول فروردین هم‌زمان با تعطیلات نوروزی است؟ تصریح کرد: در طی سالیان اخیر از پنجم تا هفتم فروردین ماه شاهد فعالیت مجدد تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی در سراسر کشور بودیم و به منظور جبران این یک هفته تعطیلی؛ اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلی برای میزبانی و برنامه‌ریزی سالن‌های نمایشی از روز اول فروردین‌ماه ۱۳۹۹ در پایتخت ندارد.

هنوز دستور جدیدی در درباره ادامه تعطیلی صادر نشده است

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مشخص بودن ادامه روند تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در هفته آتی گفت: هنوز دستور جدیدی در این زمینه صادر نشده است و فعالیت‌های نمایشی کشور مانند دیگر بخش‌های فرهنگی و اجتماعی تابع دستورات نهادهای بالادستی خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.