سرهنگ مهدی شدّه، متولد ۱۳۴۲از مشهد و دانش‌آموخته گرافیک از دانشگاه سوره است. وی آخرین مسئولیتش معاون فرهنگی - اجتماعی، فضای مجازی و خانواده در سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی بوده که از سال ۹۲ به افتخار بازنشستگی نائل شده است.   با او به عنوان هنرمند دوران انقلاب و دفاع مقدس به گفت‌وگو می‌نشینم.

تصاویر شهدا را با وضو می‌کشیدم

قدس آنلاین: سرهنگ مهدی شدّه، متولد ۱۳۴۲از مشهد و دانش‌آموخته گرافیک از دانشگاه سوره است. وی آخرین مسئولیتش معاون فرهنگی - اجتماعی، فضای مجازی و خانواده در سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی بوده که از سال ۹۲ به افتخار بازنشستگی نائل شده است.   با او به عنوان هنرمند دوران انقلاب و دفاع مقدس به گفت‌وگو می‌نشینم.

•        ورود به سپاه

مهدی شدّه در خصوص شرح فعالیت‌هایش می‌گوید: سال ۶۱ به صورت رسمی در سپاه مشغول به کار شدم و پیش از آن نیز همکاری‌هایی را در بحث نقاشی و طراحی با سپاه داشتم. در آن زمان نیروهای متخصص در بخش تبلیغات و فرهنگی خیلی کم بود و طی آشنایی با این بخش، سپاه درخواست کرد و وارد تبلیغات انتشارات شدم که بعدها معاونت فرهنگی و اجتماعی نام گرفت.

از او درباره ورود و علاقه‌مندی‌اش به دنیای هنر می‌پرسم، می‌گوید: سال سوم هنرستان با سپاه آشنا شدم البته در خانواده‌ای به دنیا آمدم که همه اعضای آن اهل هنر، نقاشی و طراحی هستند. بعد از جنگ دیپلم را گرفتم و پس از قطعنامه وارد دانشگاه شدم. سال ۷۰ بود که اولین دوره دانشگاه سوره برگزار شد و من رتبه سوم در گرافیک را کسب کردم. پس از دانشگاه، مسئولیت امور هنری سپاه استان به عهده من گذاشته شد. در مؤسسه آموزشی امام حسین(ع) نیز تدریس داشتم.

•        حضور در عملیات‌ها

وی با یادآوری ۳۱ سال خدمتش در سپاه، درباره دوران دفاع مقدس نیز می‌گوید: در دوران جنگ فقط ۳۰ ماه در گردان ۲۱ امام رضا(ع) بودم، ۱۰ ماهی نیز در سال ۶۵ - ۶۴ مسئول تبلیغات توپخانه ۶۱ محرم در جبهه بودم. وی که در عملیات‌های زیادی در دوران دفاع مقدس حضور داشته است، می‌افزاید: در عملیات رمضان بسیجی بودم و در عملیات‌های بعدی همچون والفجر۳ تا خیبر، عملیات مرساد و والفجر۸ نیز مسئولیت تبلیغات را داشتم. آن دوران، فرمانده گردانمان شهید بصیر که او هم از بچه‌های تبلیغات بود، حضور داشت و ما در گردان ۲۱ امام رضا بودیم که آموزش کادر گردان را دیده بودیم.

وی که در سپاه تبلیغات ناحیه مشهد در کنار استاد نیرومند حضور داشته است، از حال و هوای روزهای شروع دفاع مقدس می‌گوید: در کنار استاد حسین نیرومند نقاشی و طراحی مجموعه را انجام می‌دادیم. تعدادی از دوستان خطاطی می‌کردند و۵۰ درصد فعالیت‌های ما نقاشی و طراحی تصاویر شهدا بود.

•        ترسیم تصاویر شهدا با وضو

مهدی شدّه خاطرنشان می‌کند: آن زمان امکانات الان نبود که پوستر و بنر بزنند و با توجه به اینکه در سال‌های ۶۳ تا ۶۶ تشییع شهدای ما معمولاً روزهای دوشنبه بود گاهی تا بیش از ۲۰۰ شهید هم تشییع داشتیم. به یاد دارم به شکل هفتگی امور شهدا از پرونده‌های آن‌ها عکس‌های پرسنلی سیاه و سفید شهدا را به ما می‌دادند و در سپاه منطقه ۴ با استاد نیرومند و حدود هشت طراح و هشت نقاش دور هم جمع می‌شدیم که عمده کار ما کشیدن عکس‌های شهدا به صورت سیاه و سفید روی پارچه‌ها بود. همه کنار هم می‌نشستیم و سه‌پایه‌ها را می‌گذاشتیم و هر تصویر حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد.

این هنرمند نقاش و طراح تأکید می‌کند: مهم‌ترین بخش کار معنویت آن بود. صبح‌ها همه ما نقاش‌ها و خطاط‌ها پیش از شروع کار وضو می‌گرفتیم و بعد مشغول به کار می‌شدیم. معمولاً تا ۷ عصر هرکداممان هفت الی هشت تصویر شهید را می‌کشیدیم و خروجی‌مان حدود ۵۰ تا ۶۰ تصویر شهید بود.

او درباره ابعاد آثار آن زمان برای تشییع شهدا بیان می‌کند: در سال ۶۱ ابعاد نقاشی‌ها کوچک بود، اما کم کم به یک استاندارد مشخصی رسید. معمولاً ابعاد ۸۰ در ۱۲۰شد که یک نفر مسئولیت کشیدن کلیشه دور پارچه را برعهده داشت. مانند همان پوسترهای سیاه و سفید چهره شهدا که در آن زمان بین ۸۰۰ تا یک هزار عکس سیاه وسفید برای تشییع چاپ می‌شد که کلیشه دور آن برای هر عملیاتی تغییر می‌کرد و همان کلیشه نیز برای نقاشی شهدا استفاده می‌شد و پس از کشیدن تصویر، خطاط‌ها عنوان اسم شهید و تاریخ شهادت را زیر تصویر خوشنویسی می‌کردند. صبح تشییع جنازه تصویر چهره شهید تحویل خانواده‌ها می‌شد که برایشان خیلی اهمیت داشت و تصاویر فرمانده گردان و لشکر را معمولاً به صورت رنگ و روغن و با ابعاد بزرگ‌تر کار می‌کردیم.

•        خلاقیت در حجم سازی‌ها

حالا او به بخشی از کارهای دیگر آن دوران سپاه که طراحی و ساخت کارهای حجمی بود، اشاره می‌کند و می‌گوید: حجم‌سازی از کارهای دیگرمان بود. همچنین به مناسبت‌های سیاسی که پیش می‌آمد، مانند هفته دفاع مقدس، دهه فجر و... برای جذب مخاطب، نمایشگاه یا کارهای متنوع دیگری که کار پیام را برساند، برنامه‌ریزی می‌کردیم. برای مثال ساخت و اجرای دایناسور هفت متری متحرک که نماد استکبار جهانی بود و بسیار مورد توجه مخاطبان در آن زمان قرار گرفت.

 وی ادامه می‌دهد: همچنین کارناوال‌های تبلیغاتی که در راهپیمایی روی کفی تریلی کارهای حجمی را می‌بردیم که بسیار تأثیرگذار بود.

•        خلق تابلو چهره سردار سلیمانی

وی در ادامه با اشاره به اینکه سال‌ها بعد از بازنشستگی مشغول به چه فعالیت‌هایی است، بیان می‌کند: از سال ۹۲ که بازنشسته شدم تدریس در کلاس‌ها را ادامه دادم و دوسالی است مجموعه‌ای راه‌اندازی کردم که ساخت مجسمه‌سازی‌های بتنی بزرگ است، همچنین در حال تدارک دیدن برگزاری نمایشگاه هستم که آخرین کارم تابلو رنگ و روغنی است که از چهره سردار سلیمانی کشیدم.

وی اظهار می‌کند: ساخت مجسمه‌های بتنی در ابعاد بزرگ در مجسمه‌سازی روش خاصی دارد و معمولاً بعد از طراحی‌هایی که اتود می‌زنیم، ابتدا باید توسط گل یا موم با همان ابعاد ساخته و بعد قالب‌سازی انجام شود و به صورت تکه‌تکه مجسمه ساخته می‌شود، سپس قالب‌ها را سرهم می‌کنند و در آن بتن می‌ریزند که من این کار را به صورت مستقیم انجام می‌دهم. اول شکل را با آرماتور و میلگرد و رابیتس فرم می‌دهم و سپس مستقیم با بتن شروع به کارکردن می‌کنم و یک مرحله طولانی را حذف می‌کنم.

•        نمایشگاه براساس فرازهای بیانیه گام دوم

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: اکثر کارهای حجمی من برای شهرداری‌ها و طرح‌های میادین، مزار شهدا، باغ موزه‌ها در مشهد و سایر شهرستان‌های دور و نزدیک کشور بوده و به زودی نمایشگاه نقاشی براساس بیانیه گام دوم انقلاب که معظم‌له فرمودند و فرازهای زیادی دارد با تابلوهای رنگ روغن راه‌اندازی خواهم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طیبه محمدیاری ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    0 0
    عالی بود آرزوی موفقیت دارم برای این هنرمند بزرگوار