همان‌طور که پیش بینی می‌شد مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران و رقابت‌های لیگ‌های دسته پایین‌تر به دلیل شیوع ویروس کرونا تا پایان تعطیلات نوروز تعطیل شد تا شاید پس از گذشت این مقطع زمانی راه مقابله با این بیماری مهلک و طاقت‌فرسا پیدا شود تا سلامت ورزشکاران، مربیان و عوامل اجرایی مسابقات به صورت کامل حفظ شود.

لیگ ۹۹ با ۱۸ تیم؟

قدس آنلاین:  همان‌طور که پیش بینی می‌شد مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران و رقابت‌های لیگ‌های دسته پایین‌تر به دلیل شیوع ویروس کرونا تا پایان تعطیلات نوروز تعطیل شد تا شاید پس از گذشت این مقطع زمانی راه مقابله با این بیماری مهلک و طاقت‌فرسا پیدا شود تا سلامت ورزشکاران، مربیان و عوامل اجرایی مسابقات به صورت کامل حفظ شود.

*لغو قطعی

شامگاه سه شنبه جلسه ستاد مبارزه با کرونا در وزارت ورزش و جوانان با حضور نماینده وزارت بهداشت برگزار شد و بر اساس گزارش‌های ارسالی از سوی ستاد ملی به این نهاد آن‌ها تصمیم گرفتند ریسک نکنند و بازی‌ها را کماکان لغو کنند. این تصمیم وقتی جدی شد که گزارش فدراسیون فوتبال مبنی بر تعطیلی مسابقات انتخابی جام جهانی و لیگ قهرمانان آسیا به همین دلیل به اطلاع سایر اعضا رسید بر این اساس بود که قرار شد موقتاً مسابقات تا پایان تعطیلات نوروز تعطیل شود.

*خط و نشان برای باشگاه‌ها

حالا پرسش کلیدی اینجاست که تیم‌های لیگ برتری در این فاصله نسبتاً طولانی چه خواهند کرد؟ توصیه ستاد مبارزه با کرونا به مجموعه باشگاه‌های فوتبال این بوده است که حتی المقدور از برگزاری تمرینات در محیط‌های عمومی خودداری کنند اما در صورت اصرار به برگزاری تمرینات کلیه تمهیدات پزشکی رعایت شود تا خطری سلامت کادرفنی و بازیکنان را به خطر نیندازد.

از طرفی به کلیه باشگاه‌های لیگ برتری ابلاغ شده است که در صورت بروز هرگونه مشکلی مسئولیت تمام و کمال جان بازیکنان، مربیان برعهده مدیریت باشگاه است و در صورت بروز هرگونه مشکلی مدیران عامل به عنوان فرد اصلی پاسخگو خواهند بود.

*قفل بر تمرینات

حالا از باشگاه‌های لیگ برتری خبر می‌رسد به دلیل همزمان شدن تعطیلی با ایام پیک شیوع کرونا تمام تیم‌های لیگ برتری تا رسیدن به شرایط پایدار تمرینات خود را تعطیل کردند و به احتمال فراوان در هفته پایانی سال دوباره تمرینات خود را از سر خواهند گرفت. البته این به شرطی است که تیم پزشکی باشگاه شرایط را ایمن ارزیابی کنند در غیر این صورت تمرینات تیم‌های فوتبال نیز تعطیل خواهد شد.

هرچند این شرایط به مذاق بسیاری از تیم‌های لیگ برتری خوش نیامده و برخی مربیان خواستار تعطیلی چند روزه تمرینات بودند اما از آنجا که وزارت ورزش و جوانان هشدار شدید اللحنی به مدیران عامل باشگاه داده است بعید به نظر می‌رسد سرمربیان باشگاه‌های فوتبال بتوانند تصمیم خود را عملیاتی کنند.

*بسته‌های ایفمارک

مربیان باشگاه‌های لیگ برتری معتقدند که با تعطیلی رقابت‌های لیگ بازیکنان بیشتر در آستانه خطر و ابتلا به ویروس کرونا قرار می‌گیرند و دیگر نظارتی بر روی رفتار آن‌ها وجود ندارد چون بازیکن در تعطیلات به سر می‌برد و ضرورتی به حضور در تمرینات ندارد ممکن است به شهرهای دیگر سفر کنند که این اتفاق آستانه ابتلای آن‌ها به این بیماری را بیشتر می‌کند.

البته گفته می‌شود ایفمارک برای جلوگیری از این اتفاق بسته‌های آموزشی ویژه ای را تدارک دیده است که از طریق کادر پزشکی باشگاه‌ها این اطلاعات را به بازیکنان منتقل کرده است تا حتی المقدور از ابتلای آن‌ها به این ویروس جلوگیری کند.

برخی باشگاه‌های لیگ برتری هم به بازیکنان و اعضای کادر فنی خود اعلام کردند به دلیل حساسیت شرایط موجود از هرگونه مسافرتی خودداری کنند و بیشتر در منزل بمانند تا گرفتار بیماری نشوند چون خطر به صورت جدی سلامت آن‌ها را تهدید می‌کند.

*سرخ‌های شاکی

با این حال بیشترین اعتراض به تعطیلات ناگهانی لیگ برتر از سوی باشگاه پرسپولیس صورت گرفته است و آن‌ها به صورت کاملاً یک پارچه همچنان معتقدند که بایستی مسابقات برگزار می‌شد و این تعطیلی به سود سایر تیم‌های حاضر در کورس قهرمانی است! سناریو اعتراض پرسپولیسی‌ها حالا از دامنه مدیران و اعضای کادر فنی باشگاه خارج شده است و به حوزه پیشکسوتان و خبرنگاران حوزه پرسپولیس هم کشیده شده است اما در آن سوی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال بدون توجه به این اعتراض‌ها تنها دستورعمل ابلاغی از سوی ستاد مبارزه با کرونا کشور را به اجرا درآوردند تا تنها صدای اعتراض پرسپولیسی‌ها به گوش برسد.

* لیگ ۱۸ تیمی

بدون تردید با بروز این اتفاقات لیگ نوزدهم یکی از عجیب ترین لیگ‌های تاریخ برگزاری این مسابقات لقب خواهد گرفت، لیگی که مدت زمان زیادی برای انجام آن صرف شد و هنوز مشخص نیست آیا این رقابت‌ها سرانجامی خواهد داشت یا اینکه به دلیل اتفاقات غیر منتظره و شیوع  ویروس کرونا ناتمام باقی خواهد ماند. در شرایط فعلی ۹ هفته تا پایان مسابقات این فصل باقی مانده است و در بدترین حالت با یک برنامه فشرده، لیگ در دو ماه قادر به پایان یافتن خواهد بود. موضوعی که البته نه در صدر و قهرمانی که برای سهمیه بندی فصل آینده لیگ قهرمانان و تیم‌های سقوط کننده نیز حائز اهمیت خواهد بود و در صورتی که این فصل به انتها نرسد شرایط را برای تصمیم‌گیران فدراسیون برای اضافه کردن دو تیم از لیگ دسته اول که به مراحل پایانی این رقابت‌ها برای صعود رسیده‌اند نیز سخت خواهد کرد. در این زمینه نیز شایعاتی شکل گرفته که در صورت عدم به سرانجام رسیدن فصل، دو تیم لیگ یکی صدرنشین به لیگ برتر اضافه خواهند شد تا فصل آینده با ۱۸ تیم دنبال شود. بسیاری از هواداران فوتبال پیش بینی می‌کنند همان سناریویی که برای لیگ برتر والیبال رخ داد برای فوتبال نیز تکرار خواهد شد اما مقاومت مسئولان فدراسیون فوتبال در قبال این مسئله نشان از این دارد که آن‌ها به شدت علاقه مندند این اتفاق رخ ندهد و لیگ برتر با معرفی قهرمان به صورت طبیعی به پایان برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.