تربیت بدنی آستان قدس رضوی در سال ۹۸ کوشش کرد تا بیش از سال‌های گذشته در کنار توجه به برنامه‌های ورزشی و افزایش سرانه ورزش، ابعاد فرهنگی، ارزشی و اجتماعی را در بستر ورزش تقویت کند.

عملکرد تربیت بدنی آستان قدس رضوی در سال ۹۸

به گزارش قدس آنلاین، این مجموعه رشد متوازن ورزش را از مسیر افزایش سطح ارائه خدمات و رشد زیرساخت‌ها و اماکن ورزشی در مناطق کمتر برخوردار دوشادوش مراکز توانمند شهری دنبال کرده و به تقویت و برجسته‌سازی شاخصه‌های فرهنگی و اخلاقی در بین جامعه ورزشکاری کشور پرداخت. در گفت‌وگویی تفصیلی با علیرضا تاج فیروز، سرپرست مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی در جریان جزئیات اقدامات یک سال اخیر این مؤسسه ورزشی قرار می‌گیریم:

 مخاطبان طرح‌ها و فضاهای ورزشی مؤسسه را چه اقشاری تشکیل می‌دهند؟

سالن‌ها و خدمات ورزشی و دوره‌های متنوع آموزشی تربیت بدنی آستان قدس رضوی، متقاضیان مختلفی از زن و مرد و در همه رده‌های سنی به ویژه نوجوانان و جوانان دارد. هرچند ظرفیت‌های موجود به صورت مساوی یعنی روزهای فرد در اختیار بانوان و روزهای زوج در اختیار آقایان قرار گرفته، با این حال۷۰ درصد استفاده‌کنندگان از مجموعه‌ها و خدمات ورزشی را آقایان و بقیه را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. هر چند مؤسسه به بهانه‌های مختلفی چون در نظر گرفتن تخفیفات خدمات، برگزاری مسابقات ورزشی، تأسیس اماکن اختصاصی ورزشی، تدابیری برای استفاده بیشتر بانوان از امکانات ورزشی در نظر گرفته است، که امیدواریم با طرح‌های پیش¬بینی شده برای سال ۹۹، رونقی در آمار حضور بانوان شاهد باشیم.

 برجسته‌ترین برنامه‌ها و فعالیت‌هایی ورزشی تربیت بدنی آستان قدس رضوی در سال ۹۸ کدام‌اند؟

در سال ۱۳۹۸ برنامه‌ها و طرح‌های متنوع ورزشی و فرهنگی به اجرا درآمده است که می‌توان گفت ۹۰ عنوان‌ برنامه برجسته‌تر هستند. فارغ از کلاس‌های تخصصی آموزشی در رشته‌هایی چون فوتبال، والیبال، بسکتبال، هندبال، تنیس روی میز، شنا، اسکواش، کشتی، گرایش‌های مختلف هنرهای رزمی، این مؤسسه یا مجری برگزاری طرح‌ها و مسابقات متنوع ورزشی برای مخاطبان گوناگون خود در طول سال بوده که با برخورداری از عنصر خلاقیت برخی از آنها کمتر سابقه طراحی و اجرا به این شکل داشته‌اند و یا به عنوان میزبان و همکار با دیگر نهادهای ورزشی ظاهر شده است. اجرای سراسری مراسم باستانی به صورت ویدئو کنفرانس، مسابقات تیراندازی خادمین اعتاب مقدس، تقدیر از پهلوانان و پیشکسوتان ورزش پهلوانی، معرفی الگوی برتر ورزشی با عنوان «قهرمان من»، برگزاری همایش ورزش صبحگاهی، همایش دوی ترویجی دهه کرامت، میزبانی از مسابقات قهرمانی شنای بانوان ناشنوای کشور، میزبانی از مسابقات کشوری لیگ برتر کبدی بانوان، حمایت از برگزاری مسابقات کشوری والیبال ناشنوایان، استقبال و پذیرایی از دوندگان جاده ولایت، استقبال و پذیرایی از دوچرخه‌سواران هرات، دوچرخه‌سواران مسیر قم تا مشهد و نیز دوچرخه‌سواران استان‌های بوشهر و یزد، در زمره رویدادهای شاخص ورزشی سال ۹۸ تربیت بدنی آستان قدس بودند.

 با توجه به تأکید این مؤسسه بر رویکردهای فرهنگی و ارزشی در ورزش، اهم طرح‌های اجرا شده در سالی که گذشت، چه بودند؟

همواره رویکرد محوری تربیت بدنی آستان قدس رضوی، برجسته کردن وجه فرهنگی و اخلاقی در بستر ورزش است. برنامه های فرهنگی قبل و حین برگزاری بازی‌های لیگ برتر فوتبال در استادیوم بین‌المللی امام رضا(ع)، تقدیر از حرکت‌های فرهنگی ارزشی ورزشکارانی چون قهرمان تکواندوکار تهرانی مهلا مومن زاده و نیز تیم ملی کبدی بانوان، برگزاری دو دوره جام «رسانه و مهربانی» به نفع تأمین تجهیزات آموزشی و ورزشی برای مدرسه‌ای در حاشیه شهر مشهد و آزادی یک ورزشکار نوجوان زندانی، استفاده از ظرفیت نیروهای خادمیاری ورزشی در عرصه‌های متنوع تعریف شده از قبیل شرکت در اردوهای جهادی تبلیغی و عمرانی و ورزشی، مشارکت در برپایی مراسم مناسبتی ملی و مذهبی، آموزش دوره‌های ورزشی و مربی‌گری و نیز توجه به محرومان و اقشار بی‌بضاعت از مسیر حرکت‌هایی چون تجهیز مدارس و مساجد حاشیه شهر، راه‌اندازی باشگاه‌های مساجد و یا برگزاری مسابقات محلات مناطق حاشیه‌نشین شهر مشهد، تنها شماری از مهم‌ترین اقدامات یکسال اخیر هستند.

 در حوزه توجه به ورزش بانوان چه حرکت‌هایی طی سال اخیر انجام شده است؟

همواره عملکرد تربیت بدنی آستان قدس رضوی نشان داده که تندرستی و شادابی بانوان به عنوان ستون‌های سلامتی خانواده و جامعه، یکی از حوزه‌های مورد تاکید این مؤسسه بوده است. این مهم به خصوص در دو سال اخیر با افتتاح سالن‌های ورزشی و ارائه خدمات اختصاصی بانوان و نیز اجرای برنامه‌های ویژه دختران و بانوان نمود داشته است. احداث سالن شماره ۲ بانوان و راه اندازی شیفت اختصاصی بانوان در مجتمع آبی شهرک شهید رجایی نمونه‌های اقدامات عمرانی و نیز برگزاری جشنواره «بُشری» و گردهمایی بزرگ مادران و دختران بسیجی مشهدی با عنوان «مه‌دخت» در استادیوم امام رضا(ع) مصادیق طرح‌های فرهنگی و ورزشی به اجرا در آمده در این مؤسسه هستند. از سوی دیگر، توجه این مجموعه به حوزه ورزش بانوان در بستر خانواده معنای بیشتری پیدا می‌کند. چندین برنامه فرهنگی و ورزشی سال ۹۸ نظیر جشنواره مسابقات خانواده کارکنان آستان قدس رضوی و همایش ورزشی خانوادگی کارکنان بسیج آستان قدس رضوی، با حضور فعال مادران در کنار خانواده‌ها انجام شد و در سال ۹۹ توجه به رکن «ورزش در خانواده» در شمار اولویت‌های نخست برنامه‌های تربیت بدنی آستان قدس خواهد بود.   

 تربیت بدنی آستان قدس رضوی در اجرای برنامه‌های سال آینده روی چه محورهایی تاکید دارد؟

این مؤسسه چند محور عملکردی را طی سال گذشته و امسال مورد توجه قرار داد و قرار است آنها را در سال جدید با جدیت بیشتری پیگیری کند. آنچه بیش از دیگر محورها مدنظر این مؤسسه ورزشی است، رسیدگی به وضعیت جسمی همکاران در طرحی با نام «ورزش خانواده رضوی» است که شامل خادمان و کارکنان مؤسسات و نهادهای زیرمجموعه آستان قدس رضوی و خانواده‌های آن‌ها می‌شود. این توجه و رسیدگی اعم از افزایش بهره‌مندی از فضاها و خدمات برنامه‌های ورزشی و نیز پایش‌ سلامت کارکنان، خادمان و خانواده‌های‌شان می‌شود. طی سال ۹۸ هم طی ابلاغی به همه موسسات زیرمجموعه آستان قدس رضوی تخفیفات ویژه خدمه و خدام اعلام شد، با این حال طی سال ۹۹ تمرکز بیشتری بروی افزایش سرانه ورزشی و انجام بررسی‌های جسمانی، عضلانی و چکاپ سالانه خانواده رضوی خواهد شد. همچنین در ادامه خط‌مشی امسال و سال گذشته، رسیدگی به ورزش مناطق محروم و اقشار بی‌بضاعت حاشیه شهر مشهد اولویت سال ۹۹ مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس است. سومین محور اولویت‌دار مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی، برگرفته از منویات رهبر معظم انقلاب و نیز تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی، پیاده‌سازی هویت ورزش رضوی در مراکز و اماکن ورزشی است. شاخصه‌های این مفهوم از طریق همایش ملی «برند در ورزش» با رویکرد هویت ورزش رضوی که طی امسال با همکاری مجموعه‌های ورزشی و مراکز معتبر دانشگاهی سراسر کشور در این مجموعه برگزار شد، احصاء شد. حرکت‌های اخلاقی ورزشکاران در عرصه‌های ورزشی، نوع رفتار و گفتار و پوشش آن‌ها با عنایت به ارزش‌های ملی و مذهبی، از جمله شاخصه‌های قابل ارزیابی و عملی کردن «هویت ورزش رضوی» هستند. آستان قدس رضوی باید تلاش کند در همه شئون و زمینه‌های فعالیت، پایگاه‌های اجتماعی خود را گسترش دهد که تربیت بدنی آستان قدس رضوی می‌تواند یکی از مجموعه‌های مؤثر در تأمین و تقویت این معنا باشد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.