رئیس اداره ارشاد مشهد گفت: سال ۹۸ برای مشهد از نظر فرهنگی هنری، سال خوبی بوده‌ و مشهد در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری، سال خوبی را پشت سر گذاشته‌است؛ می‌توان سال ۹۸ را با تمام مشکلات و مسائلی که در آن وجود داشته، سال خوبی ارزیابی کرد.

مشهد در زمینه فرهنگی در سال ۹۸ موفق عمل کرده است

به گزارش قدس آنلاین،  محمدجواد استادی درخصوص ظرفیت فرهنگی هنری مشهد، اقدامات صورت گرفته در سال ۹۸ و برنامه‌های سال آینده، اظهار کرد: مشهد به عنوان یکی از قطب‌های مهم فرهنگی کشور شناخته می‌شود؛ به دلیل وجود این ظرفیت‌ها و سابقه علمی و فرهنگی این شهر، انتظارات از شهر مشهد همیشه بالا بوده‌است. ظرفیت نهادهای متعدد و متکثری که در مشهد وجود دارد باعث تقویت این انتظارات می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که در مشهد فعالیت فرهنگی دارند، زیاد است؛ مانند آستان قدس رضوی که یک مرکز فرهنگی مهم است، فعالیت‌های فرهنگی که در حوزه مسائل شهروندی و در قالب شهرداری صورت می‌گیرد، حوزه هنری، سازمان تبلیغات اسلامی و همه دستگاه‌هایی که به نوعی به توسعه فعالیت‌های فرهنگی کمک می‌کنند.

رئیس اداره ارشاد مشهد بیان کرد: به طور کلی مشهد در سال ۹۸ با همکاری و تعامل بخش‌های مختلف در زمینه فرهنگی و هنری، حرفی برای گفتن داشته‌است؛ زیرا در حوزه‌های متفاوت با هماهنگی مناسبی که بین بخش‌های مختلف فرهنگی شهر وجود داشته، شاهد شکل‌گیری اتفاقات خوبی بوده‌ایم.

استادی افزود: با در نظر گرفتن بضاعتی که وجود دارد، در حوزه توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، چه در مواردی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور مستقیم متولی آن‌ها است و آن‌ها را پیگیری می‌کند و چه در مواردی که سایر دستگاه‌ها مانند شهرداری پیگیری می‌کند؛ شاهد تحولات نسبتاً قابل قبولی بوده‌ایم.

صندلی‌های سینما در مشهد افزایش خواهد یافت

وی خاطرنشان کرد: در حوزه زیرساخت‌های سینمایی، به زودی به تعداد صندلی‌های سینمای مشهد افزوده خواهدشد؛ به طوری که اصل این‌کار در سال ۹۸ انجام شده و در حال حاضر نیز مراحل قانونی مراکز سینمایی جدیدی که در حال احداث هستند، در حال انجام است تا با تأیید استانداردهای فنی لازم، بتوانیم در سال ۹۹ آن‌ها را به ظرفیت صندلی‌های سینمای مشهد اضافه کنیم.

رئیس اداره ارشاد مشهد تشریح کرد: در سال ۹۸ شاهد رشد قابل قبولی در زمینه هنرهای نمایشی، تجسمی وموسیقی بوده‌ایم، وزارت ارشاد اسلامی در حوزه فعالیت‌های آموزشی مانند آموزشگاه‌های آزاد هنری در بخش‌های مختلف سینمایی، موسیقی و هنرهای تجسمی، مؤسسات فرهنگی، مؤسسات هنری که به تازگی تأسیس شده‌اند و یا در شرف تأسیس و شروع فعالیت‌های خود هستند، پیگیری‌هایی را انجام می‌دهد.

استادی در خصوص تعداد و شرایط نگارخانه‌ها اضافه کرد: درخصوص تعداد نگارخانه‌ها افزایش قابل توجهی داشته‌ایم به طوری که حدود پنج نگارخانه به ظرفیت نگارخانه‌های مشهد اضافه شده‌است. درخواست‌های دیگری نیز وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود پس از آن‌که مراحل فنی و قانونی خود را طی کردند، در ۶ ماه دوم سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی درخصوص صنعت نشر در مشهد، عنوان کرد: مشهد یکی از قطب‌های مهم نشر در کشور است؛ در این زمینه نیز به نظر من برایند فعالیت‌های صورت گرفته در بخش‌های مختلف تألیف، ترجمه و بخش‌های دانشگاهی، حرکتی رو به جلو بوده‌است. کلان رویدادهایی که ما متولی آن‌ها بوده‌ایم، در سال ۹۸ به خوبی و با همان رویکردهایی که توضیح داده‌ایم، برگزار شده‌است.

زمینه‌سازی گفت‌وگو بین بخش‌های مختلف، رویکرد اصلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است

رئیس اداره ارشاد مشهد گفت: رویکرد اصلی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری سه کلان رویداد نمایشگاه بین‌المللی مشهد، نمایشگاه قرآن و جشنواره فیلم فجر، زمینه‌سازی گفت‌وگو بین بخش‌های مختلف مردمی بوده‌ و این هدف در هر سه کلان‌ رویداد شکل گرفته‌است.

استادی ادامه داد: از دیگر اقداماتی که در سال ۹۸ شکل گرفته؛ به طوری که امیدواریم خروجی آن‌ها در سال ۹۹ به مردم ارائه شود، می‌توان به برگزاری نشست‌های گفت‌وگو محور در سه کلان رویداد سال‌های ۹۷ و ۹۸ اشاره کرد.

وی بیان کرد: در واقع یکی از اقداماتی که انجام شده، پیاده‌سازی و فرآوری محتوای این نشست‌ها بوده که انشاءالله امیدواریم خروجی آن در قالب چیزی مانند کتاب در سال ۹۹ به نتیجه رسیده و منتشر شود. اکنون مراحل تدوین و رفرنس‌دهی آن‌ها در حال انجام است و ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که در نیمه اول سال ۹۹ منتشر شود.

رئیس اداره ارشاد مشهد اظهار کرد: در سال‌های متعددی این رویدادها برگزار شده‌است؛ اما یکی از تأکیدهای مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، خروجی‌محور در نظر گرفتن این برنامه‌ها در مرحله طراحی و برنامه‌ریزی بوده‌است، به طوری که برنامه‌ها و رویدادهایی که برگزار می‌شود، به منابع قابل استفاده‌ای برای مردم تبدیل شود. این اتفاق یکی از نکات ویژه و خاص شکل‌گرفته در سال ۹۸ است.

استادی افزود: تأسیس گذر فرهنگ و هنر مشهد، از جمله اقدامات مثبتی است که با تلاش همکاران به نتیجه رسید و با حضور وزیر محترم  فرهنگ و ارشاد اسلامی، این گذر افتتاح شد. این گذر از آن جهت اهمیت دارد که پس از سال‌ها بیش ‌ از ۱۳ رشته هنری در یک فضای متمرکز در کنار یکدیگر قرار گرفته و اولین بازار فروش آثار هنری تحت عنوان گذر فرهنگ و هنر آسمان را ایجاد کرده‌ایم.

وی تشریح کرد: از جمله امتیازاتی که تأسیس این گذر برای ما دارد، تولید آثار هنری هنرمندان در این گذر و حضور مردم است؛ به طوری که مردم می‌توانند از نزدیک هنرمندان را ببینند، با آنها گفت‌وگو کنند و با فرایند کار آنان آشنا شوند. مردم با حضور در این گذر می‌توانند با هنرهای مختلف آشنا شوند؛ همچنین این بازار و گذر بین هنرمندان مشهد پیوند ایجاد کرده‌ و این امر باعث شکل‌گیری آثار مشترک و جدیدی شده‌است.

توجه به توسعه اقتصاد هنر و گردش مالی هنرمندان

رئیس اداره ارشاد مشهد اضافه کرد: فروش محصولات هنر و گردش مالی هنرمندان نیز مهم است؛ لذا یکی از مهمترین موضوعات، توسعه اقتصاد هنر است؛ تأسیس این بازار نخستین قدمی است که امسال به شکل جدی برداشته‌ایم و در حال حاضر نیز فعال است؛ البته در حوزه اقتصاد هنر برنامه‌های دیگری نیز در نظر گرفته‌ایم.

توجه به توسعه و رونق کسب و کارهای فرهنگی هنری در سال ۹۹

استادی خاطرنشان کرد: ما تلاش می‌کنیم که در سال ۹۹ نیز بر روی سیاست‌های کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمرکز داشته‌باشیم؛ یکی از محورهای اصلی که در سال آینده پیگیری خواهد شد، موضوع توسعه و رونق کسب‌وکارهای فرهنگی و هنری است.

وی ادامه داد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، مبنی بر لزوم کاهش و عدم وابستگی اقتصاد کشور به نفت و با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر کشور، یکی از بهترین راه‌ها برای محقق شدن این هدف، استفاده از ظرفیت‌های فرهنگ و هنر است. بر این اساس در استان و وزات ارشاد تصمیماتی درخصوص توجه و کمک به کسب و کارهای فرهنگی و هنری در حال برنامه‌ریزی است.

رئیس اداره ارشاد مشهد تصریح کرد: با توجه به برنامه استاندار خراسان رضوی نسبت به مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، در تلاش هستیم برنامه‌هایی را که برای سال ۹۹ طراحی می‌کنیم، متناسب با گفتمان مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی باشد که  در دو بخش انجام خواهد شد.

استادی عنوان کرد: بخش اول فعال‌سازی اقتصاد فرهنگ و هنر است؛ که قسمت زیادی از برنامه‌ها در این خصوص خواهدبود. بخش دیگر گفتمان‌سازی مفهوم توسعه اقتصادی فرهنگی است؛ به طوری که این مفهوم به مردم و سرمایه‌گذاران معرفی شده و رابطه بین معین‌های اقتصادی و مردم مشخص شود. این کارها نیاز به به ابزار هنر و رسانه دارد.

شناسایی و رفع موانع توسعه کسب‌وکارهای فرهنگی هنری

وی اظهار کرد: شناسایی و رفع موانع توسعه کسب‌وکارهای فرهنگی و هنری یکی از مواردی است که در اواخر سال ۹۸ شروع شده‌ و در سال ۹۹ جدی‌تر پیگیری خواهد شد. در حال حاضر نیز مسائل و مشکلات اقتصادی که فعالان حوزه فرهنگ و هنر در زمینه‌های قانونی، مالیاتی و ...  با آن مواجه هستند، را شناسایی می‌کنیم و گام بعدی ما تلاش برای رفع موانع و چابک‌سازی فرایندها خواهدبود تا بتوانیم زمینه توسعه کسب‌وکارها را فراهم کنیم.

رئیس اداره ارشاد مشهد گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخی حمایت‌های تسهیلاتی را برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی هنری و دیجیتالی در نظر گرفته‌است؛ تأییدهای اولیه تعداد قابل توجهی از کسب‌وکارهایی که امسال نیز در مشهد معرفی شده در تهران انجام شده‌است و امیدواریم تسهیلات آن‌ها در سال ۹۹ پرداخت شود.

استادی بیان کرد: تاکنون این روند به خوبی پیش رفته‌است؛ اگر این اتفاق بیفتد ما در سال آینده شاهد فعال‌سازی این کسب‌و کارهای معرفی شده، خواهیم بود. همچنین کلان رویدادها نیز طبق روال گذشته خود ادامه خواهد یافت. سیاست ما در توسعه زیرساخت‌های فرهنگی مبتنی بر عدالت توزیعی خواهد بود.

وی اضافه کرد: به این معنی که تأسیس مراکز و مؤسسات را با کمک دستگاه‌های ذی‌ربط به سمت بخش‌هایی که این زیرساخت‌ها کمتر در آن فعال هستند، هدایت کنیم. ما با همکاری دوستان در آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد، در حال برنامه‌ریزی خرد رویدادهایی هستیم که به توسعه فرهنگی مشهد کمک خواهد کرد؛ زمانی که این خرد رویدادها تعریف شده و درخصوص آن‌ها به توافق نهایی برسیم، اعلام خواهیم کرد.

رئیس اداره ارشاد مشهد تشریح کرد: یکی از ایده‌هایی که برای تحقق آن تلاش می‌کنیم، زمینه‌سازی و برنامه‌ریزی در خصوص فروش محصولات هنری است. با توجه به شرایط و وضعیت مناسب نگارخانه‌ها در مشهد، در مورد عرضه و نمایش آثار هنری مشکل خاصی نداریم به طوری که بیشترین تعداد نگارخانه‌ها بعد از تهران متعلق به مشهد است و در این زمینه رتبه دوم کشوری را داریم.

استادی خاطرنشان کرد: آنچه اکنون برای ما اهمیت دارد، فروش آثار هنری است و یکی از برنامه‌ریزی‌های ما در مورد زمینه‌سازی برای کمک به فروش آثار هنری خواهد بود. از جمله این اقدامات پیگیری برگزاری اکسپوهایی (نمایشگاه‌های جهانی) برای فروش و حراج آثار هنری است. تحقق این اهداف نیازمند تعامل، برنامه‌ریزی و هم‌فکری است که امیدواریم در سال ۹۹ محقق شود و گردش اقتصادی مناسب هم ایجاد شود.

وی افزود: به طور کلی اولویت‌های جدی ما در رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۹، درخصوص توسعه فضاهای گفت‌وگو محور، پیگیری ابعاد عملیاتی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی و رونق‌کسب‌وکارهای فرهنگی هنری خواهدبود.

برنامه‌ریزی برای عملیاتی شدن مفاد تفاهم‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آستان قدس رضوی

رئیس اداره ارشاد مشهد تصریح کرد: یکی از برنامه‌های مهمی که از یک ماه پیش در حال پیگیری و برنامه‌ریزی آن هستیم، عملیاتی شدن مفاد تفاهم‌نامه‌ای است که بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آستان قدس رضوی امضا شده‌است و امیدواریم این برنامه‌ها در سال آینده پیاده‌سازی شود.

استادی افزود: این برنامه‌ها در سطح حوزه بین‌الملل و حوزه ملی پیش‌بینی شده‌است و مرکزیت بسیاری از آن‌ها شهر مشهد خواهدبود که امیدواریم با عنایت حضرت رضا(ع)، در قالب تفاهم‌نامه امضا شده و شاهد توسعه خوبی در فعالیت‌های فرهنگی هنری که در مشهد و یا با محوریت مشهد در سایر نقاط کشور و فضای بین‌الملل برگزار می‌شود، باشیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.