۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 698836

برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران امسال به دلیل همه گیری بیماری کووید19 به تعویق افتاده و هنوز زمانی مشخص برای برپایی این رویداد فرهنگی بزرگ اعلام نشده است.

نمایشگاه کتاب تهران را امسال برگزار نکنید

 

قدس آنلاین: با توجه به درپیش بودن ماه مبارک رمضان در خوش بینانه ترین حالت نمایشگاه کتاب باید بعد از تعطیلات چهاردهم و پانزدهم خرداد برگزار شود و البته همین هم موکول به این است که تا آن زمان بیماری آنچنان مهار شده باشد که گردهم آمدن صدها هزار بازدیدکننده باعث ایجاد مشکلات بهداشتی و همه گیری دوباره نشود.

پیشنهاد ما این است که امسال نمایشگاه کتاب برگزار نشود و از این فرصت ناخواسته برای بازبینی در سیاست ها و نحوه برگزاری نمایشگاه استفاده شود و سال آینده یک نمایشگاه واقعی کتاب در تهران را شاهد باشیم. این پیشنهاد به دلایل زیر ارائه می شود:

1- مسئولان همیشه پشت بازدیدهای گسترده و میلیونی از نمایشگاه پنهان شده اند و این حجم از بازدید از نمایشگاه را نشانه ای از درست بودن سیاست های خود و بی مانند بودن نمایشگاه کتاب تهران در جهان عنوان کرده اند اما واقعیت این است که آنچه ما هرسال در کشور برگزار می کنیم، نمایشگاه کتاب نیست یک فروشگاه بزرگ است که در آن بیشترین خریداران برای کتاب های تست و کنکور، رمان هایی با ترجمه های جعلی و کتاب سازی هایی در حوزه کودک و نوجوان است. در نمایشگاه کتاب تهران، ناشران خارجی همیشه به چشم طفیلی هایی برای جور شدن جنس دیده شده اند، رویدادهای معرفی و نقد کتاب، آشنایی با مولفان و مترجمان و مذاکرات ناشران ایرانی و خارجی برای خرید و فروش امتیاز کتاب، حاشیه هایی کمرنگ در کنار هجوم خریداران برای خرید و صف های امضای آثار سلبریتی ها بوده است. تا زمانی که د ر بر این پاشنه بچرخد، نمایشگاه کتاب تهران، نمایشگاه کتاب به معنای واقعی نیست و نباید خودمان را فریب بدهیم. شاید یک دوره برگزار نشدن این فروشگاه به مسوولان و صنعت نشر ما این فرصت را بدهد که ساختارهای جدیدی برای این صنعت و رهایی آن از زیر بار نمایشگاه به عنوان تنها گزینه برای زنده ماندن صنعت نشر بیندیشند.

2- نمایشگاه کتاب تهران به دلیل وجه اقتصادی خود تقویم فعالیت صنعت نشر کشور  را به شکلی نادرست شکل داده است. عملاً برگزاری نمایشگاه کتاب در اردیبهشت ماه باعث می شود صنعت نشر کشور تا حدود 6 ماه در رخوت و سکوت و سکون فرو برود و همه فعالیت های این صنعت برای حضور در نمایشگاه بعدی از پاییز آغاز شود. امسال عدم برگزاری نمایشگاه باعث خواهد شد، خواب تابستانه صنعت نشر به بیداری و شکوفایی تبدیل شود و همین مساله زمینه ساز رقابتی جدی برای حضور در بازار در ماه های طلایی تابستان خواهد بود. تقویم کاری اجباری و رکود ناخواسته صنعت نشر در زمانی که تعطیلات دانشگاه ها و مدارس مشتریان بالقوه ای برای نشر ایجاد می کند، امسال می تواند شکل جدیدی به خود بگیرد و ناشران برای اولین بار در طی سالهای اخیر احساس کنند در بهار و تابستان هم می شود فعال بود و کتاب منتشر کرد.

3- قرنطینه اجباری در این روزها مشخص کرد که صنعت نشر ما در زمینه فناوری های جدید و به روز تا چه حد عقب مانده است و چقدر دستمان در تولید و عرضه کتاب صوتی و کتاب الکترونیک خالی است. بسیاری از ناشران ما در این سالها از ضرورت سرمایه گذاری در نشر الکترونیک غافل مانده اند چرا که بازاری سالانه، چندصد هزار نفری و آماده برای نشر کاغذی داشته اند و نیازی به سرمایه گذاری در حوزه های جدید احساس نمی کرده اند. نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه های استانی، عامل اصلی در رخوت و بی انگیزگی صنعت نشر ما برای نوشدن و پوست اندازی است و شاید یک سال برگزار نشدن آن بتواند، این رخوت را به حرکت بدل کند.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.