۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
کد خبر: 699474

پادشاهی که به قصد جهانگشایی در چین تاج‌گذاری کرد، در کمتر از سه ماه جهان را تحت سیطره خود در آورده و همه مناسبات انسانی را تحتی تأثر قرار داده است .

پادشاهی که به قصد جهانگشایی در چین تاج‌گذاری کرد، در کمتر از سه ماه جهان را تحت سیطره خود در آورده و همه مناسبات انسانی را تحت تأثیر قرار داده است ؛بی‌رحمانه از کشته پشته می‌سازد، اقتصاد جهان را با زمینگیر کردن هواپیماها،بسته شدن هتل ها، متروکه شدن گردشگاه‌ها، اختلال در کارخانجات، سونامی بیکاران و خانه‌نشینی مردم و... دچار سکته کرده و مناسبات فرهنگی واجتماعی تحت تأثیر قرار گرفته است؛ مساجد، کلیساها، زیارتگاه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها بسته شده و مراسم مذهبی، جشنواره‌ها، سوگواری‌ها، جشن‌ها، اجتماعات، پارلمان ها و... پشت دیوار کرونا متوقف شده‌اند. شمار مبتلایان جهانی کرونا از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر فراتر رفته و حدود ۷۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. قرنطینه‌ها، پروتکل‌ها، هشدارهای بهداشتی و اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های کرونایی در صدر مطالب رسانه‌های جهان قرار گرفته است. دولت‌ها به ستاد عملیاتی مقابله با کرونا و عواقب آن تبدیل شده‌اند و همه مناسبات تحت تأثیر این میهمان ناخوانده جهان قرار گرفته است .

کشور عزیزمان نیز از این جهان گشایی کرونایی مصون نمانده است. اگرچه بر اساس آمار رسمی حدود ۷۰هزار نفر از هموطنان عزیز ما به این ویروس مبتلا شده‌اند و نزدیک به 3 هزار و ۶۰۰ تن جان خود را از دست داده‌اند، اما بیش از ۲۴ هزار بیمار نیز بهبود یافته‌اند و خوشبختانه روند ابتلای روزانه درهشت روز گذشته نزولی شده است که ان‌شاءالله این روند نزولی با سرعت به سمت صفر شدن پیش برود.

در این میان علاوه بر قدرشناسی از تلاش‌های دولت به ویژه وزیر بهداشت و مدیران ستادی این وزارتخانه و سایر دستگاه‌ها به خصوص سپاه، ارتش و سایر سازمان‌های متولی باید سرداران، افسران و سربازان خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا؛ پزشکان، پرستاران و کادر درمانی و اداری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را ستایش کرد که با تلاش شبانه‌روزی خستگی را خسته کرده‌اند و ملت را به تحسین واداشته‌اند. همچنین باید قدردان کارآفرینان و متولیان تولید و توزیع بود که در دوران کرونایی با تلاشی قابل ستایش برای تأمین و توزیع مایحتاج عمومی فعالیت می‌کنند تا شاهد صحنه های زشتی که در دیگر کشورها از جمله کشورهای غربی در این زمینه ایجاد شد، نباشیم. با همه این احوال هنوز وضعیت کرونا در کشور خوب نیست و به ویژه نگرانی‌های ناشی از بازگشت مسافران نوروزی و نیز آغاز به کار ادارات و کسب و کارها در افزایش سرعت شیوع این ویروس منحوس و مبتلایان جدی است. با این حال رئیس جمهور با تأکید بر تداوم «فاصله گذاری هوشمند» دستور آغاز فعالیت اداری و برخی کسب و کارها را از ۲۳ فروردین ابلاغ کرده است که انتظار می‌رود این دستور متکی بر تمهیدات لازم برای جلوگیری از ایجاد یک نقطه اوج دیگر باشد.

در چنین شرایطی مسئولان ذی‌ربط به ویژه متولیان حمل و نقل عمومی برون و درون شهری؛ هواپیمایی، راه آهن، پایانه های مسافربری، متروها، سازمان‌های اتوبوسرانی و تاکسیرانی مسئولیت بسیار سنگینی در اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند تا آسیب‌های شروع فعالیت‌ها به حداقل ممکن برسد.

همچنین اکنون زمان «همبستگی اجتماعی» برای اجرای دقیق «فاصله‌گذاری هوشمند» توسط آحاد مردم است. هر یک از افراد جامعه به خاطر حفظ سلامت خود و نیز با دغدغه نسبت به سلامت هموطنان باید در محیط کار و نیز در فضاهای عمومی و شبکه‌های حمل و نقل نهایت تلاش خود را برای رعایت دستورات بهداشتی که تقریباً همه با آن آشنا شده‌اند و نیز فاصله‌گذاری اجتماعی به کار گیرند و هر یک از ما خود را یک «مدافع سلامت» بدانیم. تردیدی نیست ملتی که ازهشت سال دفاع مقدس سربلند بیرون آمده است، در این مقابله نیز وظیفه دینی و ملی خود را به خوبی انجام خواهد داد.

اما دغدغه جهان امروز صرف نظر از اینکه آیا ویروس کرونا یک ویروس «دست ساخته» یا «دستکاری شده» است و یا اینکه آیا در ساخت واکسن موفقیتی حاصل شود، آینده‌ای است که در انتظار جهان است. آیا جهان با عبور موفق از کرونا به دوران «پساکرونا» خواهد رفت یا ناگزیر خواهد بود برای «جهان با کرونا»خود را مهیا کند و به نقشه راه تازه‌ای برای آینده بیندیشد؟ نقشه‌ای که همه مناسبات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جهان را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد. در این زمینه جهان اسلام و ایران به ویژه نخبگان می‌توانند برای این دوران با دست پرتر و برتر وارد میدان شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    0 0
    salam alaikum