سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از تصمیم دولت مجارستان برای اخراج ۱۷ دانشجوی ایرانی به اتهام غیرقابل توجیه نقض پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با ویروس کرونا در این کشور، عمیقا اظهار تاسف کرد.

واکنش سخگوی وزارت امور خارجه به تصمیم دولت مجارستان برای اخراج ۱۷ دانشجوی ایرانی

قدس آنلاین: سید عباس موسوی در مورد تصمیم دولت مجارستان برای اخراج ۱۷ دانشجوی ایرانی به اتهام  نقض پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با ویروس کرونا در این کشور، با اظهار تأسف عمیق از این تصمیم دولت مجارستان اظهار کرد: آنچه که مقامات مجاری نقض پروتکل‌های بهداشتی می‌خوانند، مربوط‌ به اعتراض دانشجویان به شرایط‌ نامناسب قرنطینه در بیمارستان شهر بوداپست و نگهداری مبتلایان و افراد سالم در کنار هم بوده است، اما متاسفانه مسئولان امر بدون درک این شرایط و بدون توجه به این واقعیت که پروتکل‌های بهداشتی در حقیقت از سوی بیمارستان بوداپست نقض شده‌اند، انگشت اتهام را به سوی دانشجویان برده و نخست حکم به اخراج ۳ دانشجو و متعاقبا  ۱۴ دانشجوی دیگر دادند.

وی ادامه داد: متاسفانه ۳ دانشجوی اشاره شده در شرایط بسیار نامناسب به کمپ پناهندگان منتقل شدند که به دلیل بیم ابتلا به کرونا، به درخواست خانواده‌هایشان و با تسهیل سفارت جمهوری اسلامی ایران به کشورمان بازگشتند.

 سخنگوی وزارت خارجه کشورمان افزود: وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در مجارستان، مبتنی بر وظیفه دفاع از اتباع ایرانی خارج از کشور از ابتدای این رخداد، تلاش گسترده‌ای را برای مدیریت شرایط و جلوگیری از اخراج دانشجویان صورت دادند. این تلاش‌ها از جمله شامل نامه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به همتای مجاری خود،  تسلیم مکرر یادداشت‌های دیپلماتیک و ملاقات با وزرا و مقامات عالی در نخست وزیری، وزارت امور خارجه، وزارت مهاجرت، وزارت کشور، وزارت دادگستری، وزارت علوم، پلیس و روسای دانشگاه‌های مجاری از سوی سفیر کشورمان در مجارستان بوده است.

موسوی همچنین افزود:  سفارت کشورمان با بهره گیری از مشاوره حقوقدانان نسبت به استخدام وکیل و پیگیری حقوقی با همکاری خود دانشجویان و خانواده‌های آنها اقدام  کرد.

موسوی اعلام کرد: همچنین سفیر مجارستان در تهران بارها برای گفت‌وگو با معاون سیاسی و مدیران کل اروپا و کنسولی به وزارت امورخارجه دعوت شده و حداقل سه بار رسما احضار شده است.

وی در بخشی دیگر از این مصاحبه با بیان این که همزمان علاوه بر مکاتبه وزیر  دادگستری با همتای خود، ارسال نامه و تماس با همتایان در دستور کار وزارتخانه‌های بهداشت و علوم، تحقیقات و فن‌آوری، به منظور درخواست تجدید نظر در حکم صادره قرار داشته است، خاطرنشان کرد: متعاقب این پیگیری‌ها، دولت مجارستان حکم اخراج ۱۴ نفر از دانشجویان را معلق و منوط به رای نهایی دادگاه تجدیدنظر کرد، اما در حالی که دانشجویان و وکلای آنها در حال تدارک دفاعیه نزد دادگاه بودند، در کمال ناباوری و تاسف مطلع شدیم شب گذشته دادگاه اداری مهاجرت مجارستان با استناد به قوانین دوره اضطراری اداره کشور، رای به اخراج دانشجویان داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان  با یادآوری روابط دوستانه و پر قدمت سیاسی، فرهنگی و علمی بین دو کشور و حضور بیش از ۲۵۰۰ دانشجوی ایرانی در مجارستان که با تسهیل وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فن‌آوری در این کشور مشغول به تحصیل هستند و از اعتبار و احترام بسیار خوبی برخوردارند و نیز ضمن احترام به قوانین و مقررات کشور مجارستان، تاکید کرد : ما  معتقد هستیم‌ ادله مهم و محکمه‌پسندی وجود دارد که دانشجویان ایرانی از حق طرح آنها در دادگاه برخوردار بوده‌اند اما این فرصت از آنها سلب شده است.

وی افزود: وزارت امور خارجه ایران  مصرانه از مقامات مجارستان می خواهد در حکم صادره تجدید نظر کرده و شرایط‌ را برای ادامه تحصیل این  دانشجویان فراهم کنند.

موسوی با بیان این که وزارت امور خارجه همچنان به تلاش‌های دیپلماتیک و حقوقی برای احقاق حق این دانشجویان ادامه خواهد داد، خاطرنشان کرد: همچنین پیگیری موضوع در دستور کار وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فن‌آوری که در تسهیل اعزام دانشجویان به مجارستان اقدامات بسیار ارزشمندی را انجام داده اند، قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.