مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب خراسان رضوی از انسداد ۸۰۰ چاه غیر مجاز طی سال گذشته در حوزه امور آب منطقه‌ای مشهد خبر داد و گفت: جریمه‌های سنگین مالی، شلاق و زندان در انتظار افراد متجاوزی است که مجدد بخواهند از چاه‌های آب مسدود شده برداشت کنند.

جریمه سنگین، زندان و شلاق در انتظار استفاده کنندگان از چاه‌های آب غیر مجاز

به گزاش قدس آنلاین، غلامرضا ممدوحی اظهار کرد: یکی از سخت‌ترین مناطقی که شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی به لحاظ انسداد چاه‌های غیر مجاز در آن با مشکل مواجه شد، روستاهای واقع شده در منطقه آرامگاه فردوسی بود.

وی با بیان اینکه موضوع انسداد چاه‌های غیر مجاز در منطقه آرامگاه فردوسی را در شورای حفاظت از منابع آب استان مصوب کردیم، ادامه داد: وقتی به آن منطقه برای رسیدگی به این مشکل رفتیم با ایستادگی تعدادی از مالکان متخلف باغ‌ها که اقدام به حفر چاه غیر مجاز کرده بودند مواجه شدیم.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب خراسان رضوی ادامه داد: بر همین اساس این موضوع را به شورای تامین استانداری خراسان رضوی ارجاع دادیم و بر اساس مصوبه و حمایت این شورا، موضوع جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز را در شورای حفظ و صیانت منابع آب استان نیز مطرح کردیم و در آنجا تصویب شد که تمام این چاه‌ها باید پر شود.

ممدوحی با بیان اینکه بعد از کسب حمایت تمام مقام‌های نظارتی بالاتر برای انسداد چاه‌های غیر مجاز اقدام کردیم، افزود: ما به همراه تعدادی از ماموران مجدد در منطقه حاضر شدیم و با وجود ایستادگی یک تعداد از افراد محلی تمام چاه‌های غیر مجاز را مسدود کردیم.

وی تصریح کرد: براساس ماده ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب بند «ه» وقتی چاه‌های غیر مجاز پر می‌شود، باید طرح شکایت علیه متخلفانی که مبادرت به این جرم کرده‌اند، انجام شود و معمولا مجازات این طرح دعوی برای فرد خاطی زندان، جریمه نقدی و حتی شلاق است.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب خراسان رضوی با بیان اینکه در سال گذشته دو هزار و ۹۲ چاه در حوزه آبی خراسان رضوی مسدود شده است، متذکر شد: به لحاظ اهمیتی که آب برای مردم و کشور دارد در تذکر بار اول شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی طرح شکایت به مقامات قضایی از افراد متخلف را انجام نداد و تنها به انسداد چاه‌های غیر مجاز اکتفا کرد.

ممدوحی در ادامه به متجاوزان از قانون هشدار داد اگر فردی به بازگشایی مجدد چاه آب‌ مسدود مبادرت ورزد، ماموران حفاظت این سازمان این بار علاوه بر اینکه اقدام به مسدود سازی مجدد چاه می‌کنند، حتما فرد خاطی را به مراجع قضایی معرفی می‌کنند تا از زمان حفر چاه تمام خسارت‌هایی که به منابع آب زیر زمینی وارد شده است را تحت جریمه‌های سنگین نقدی از وی اخذ کنند.

وی با تاکید بر این نکته که مبالغ جریمه این خسارت برای افراد خاطی بسیار سنگین و بالا است از تمام افرادی که به این کار وسوسه می‌شوند، تقاضا کرد اقدام به حفر غیر قانونی چاه آب نکنند تا متضرر زیان‌های سنگین نشوند.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب خراسان رضوی ادامه داد: از هفته آینده ما در قالب گروه‌های نظارتی مجدد در منطقه حاضر می‌شویم و این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

ممدوحی افزود: بر همین اساس یک پیش‌نویس شرح خدمات تهیه شده است که از این به بعد بخش خصوصی نیز در این ماجرا وارد شود و ضمن اخذ هزینه‌های طرح دعوی تمام هزینه‌های خسارات وارد شده را نیز از متخلفان اخذ کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیشترین تعداد مسدودسازی آمار چاه‌های آب غیر مجاز را در حوزه امور آب مشهد داشتیم، خاطرنشان کرد: سال ۹۸، بالغ بر ۸۰۰ چاه غیر مجاز در حوزه امور آب مشهد را مسدود کردیم و بیشترین تاکید ما برای انسداد چاه‌های عمیق بود اما در سال جاری چون خوشبختانه از انسداد تعداد زیادی از چاه‌های عمیق فارغ گشتیم، امسال حتما به سراغ مسدود سازی چاه‌های نیمه عمیق و آن دسته از چاه‌های غیر مجازی که مجدد بازگشایی شده، خواهیم رفت.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب خراسان رضوی ادامه داد: ما به طور رندوم ماموران گشت‌ حفاظت خود را به منطقه اعزام می‌کنیم و از تهران نیز شرکت «دزآب» که در حوزه نظارت بر حفر و کار چاه‌های آب کشور فعالیت دارد، نیز مدام موضوع چاه‌های غیر مجاز مسدود شده را پیگیری می‌کند.

ممدوحی تاکید کرد: در هفته آینده با یک تیم گشت زنی مجدد به بازدید از چاه‌های مسدود شده منطقه خواهیم پرداخت و آمار چاه‌هایی که مجدد بازگشایی و استخراج آب از آنها صورت گرفته را به خبرگزاری فارس اعلام خواهیم کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.