با آنکه به اذعان مقام‌های کشورمان، اقدام ایران در پرتاب ماهواره نظامی در چارچوب قواعد بین‌المللی بوده است، اما گویا دولت‌های غربی به رهبری آمریکا تنها راه چاره برای افزایش فشارها بر ایران با هدف جلوگیری از برنامه‌های دفاعی و فناورانه‌اش را در بهره جستن از اهرم شورای امنیت و محکومیت کشورمان توسط آن می‌دانند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد همراهی تمامی اعضای شورای امنیت را در پی نخواهد داشت.

بازی قطعنامه‎‌ها و فضاسازی ناکام آمریکا علیه ایران

قدس آنلاین:  دولت آمریکا در واکنش به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور توسط جمهوری اسلامی ایران، مدعی شده است این اقدام ایران برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بوده و آن را نقض کرده است، به همین دلیل این دولت قصد دارد تا با استناد به این موضوع پرونده کشورمان را به شورای امنیت ببرد. ارسال ماهواره نظامی به فضا توسط جمهوری اسلامی ایران پیام مهمی برای سایر کشورها درباره پیشرفت فناوری‌های فضایی کشورمان داشت و بار دیگر قدرت ایران در عرصه‌های مختلف را به نمایش گذاشت؛ موضوعی که مقام‌های آمریکایی نیز به آن اذعان دارند و کریس مورفی، سناتور آمریکایی نیز در همین راستا گفته است: تقریباً از هر طریق و در مقایسه با چهار سال گذشته، ایران امروز در خاورمیانه قدرتمندتر و آمریکا ضعیف‌تر است. سیاست ترامپ در خروج سیاسی، تحریم‌های اقتصادی یکجانبه و تشدید نظامی غیر راهبردی کورکورانه هیچ دستاوردی جز بازی کردن در زمین ایران نداشته است. آن‌ها قدرتمندتر شده و ما ضعیف‌تر شده‌ایم و پرتاب این ماهواره تأیید بیشتری بر این موضوع است.

پرتاب ماهواره تناقضی با تصمیمات سازمان ملل ندارد

با آنکه به اذعان مقام‌های کشورمان، اقدام ایران در پرتاب ماهواره نظامی در چارچوب قواعد بین‌المللی بوده است، اما گویا دولت‌های غربی به رهبری آمریکا تنها راه چاره برای افزایش فشارها بر ایران با هدف جلوگیری از برنامه‌های دفاعی و فناورانه‌اش را در بهره جستن از اهرم شورای امنیت و محکومیت کشورمان توسط آن می دانند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد همراهی تمامی اعضای شورای امنیت را در پی نخواهد داشت و دولت‌هایی همچون روسیه در این راه با آمریکایی‌ها همراه نخواهند بود؛ زیرا ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به آن تصریح کرده است پرتاب ماهواره نظامی ایران هیچ تناقضی با تصمیمات سازمان ملل در رابطه با برنامه هسته‌ای این کشور ندارد.

اتهام‌زنی به ایران با هدف فعال کردن مکانیسم ماشه صورت می‌گیرد

در همین رابطه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با قدس اظهار می‌دارد: قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است و با تصویب این قطعنامه که درباره ایران صادرشده، ۶ قطعنامه قبلی علیه ایران لغو شد. درواقع یکی از دستاوردهای برجام، لغو قطعنامه‌های صادرشده علیه ایران در خصوص برنامه هسته‌ای آن بود که توسط شورای امنیت سازمان ملل صادرشده بود و لغو این قطعنامه‌های ضد ایرانی با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ به نتیجه رسید.

شهروز برزگر کلشانی ادامه داد: بنابراین اتهام‌هایی که آمریکا و دولت‌های اروپایی درباره پرتاب ماهواره ایرانی مطرح می‌کنند، درواقع با این کار می‌خواهند به‌نوعی این موضوع را به قطعنامه ۲۲۳۱ ربط بدهند که همان بحث مکانیسم ماشه است و از طریق آن مکانیسم ماشه را فعال کنند.

نماینده مردم سلماس در مجلس افزود: اگر مکانیسم ماشه تا مهرماه فعال شود، آن ۶ قطعنامه قبلی که علیه ایران صادرشده بود، خودکار برمی‌گردد، اما اگر مکانیسم ماشه تا آن زمان فعال نشود، تمامی قطعنامه‌ها برای همیشه از بین خواهد رفت. در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه، با توجه به اینکه اعضای ۱+۵ درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل شکایت می‌کنند، این موضوع در آنجا بررسی خواهد شد و از اعضا این سؤال پرسیده می‌شود که آیا ۶ قطعنامه سازمان ملل متحد که از طریق قطعنامه ۲۲۳۱ لغو شده همچنان ادامه پیدا کند یا نه طبیعتاً آمریکا و دیگر اعضا همچون انگلیس، فرانسه و آلمان خواهند گفت خیر. این کشورها چون دارای حق وتو هستند، اگر به این پرسش پاسخ منفی بدهند، حتی بااینکه کشورهای چین و روسیه که حامی ایران هستند از ایران حمایت کنند، تأثیری در موضوع پرونده ایران نخواهد داشت.

پرتاب ماهواره خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیست

وی تصریح کرد: با توجه به همین موارد باید گفت که آمریکا دیگر عضو ۱+۵ نیست و از برجام خارج‌شده؛ بنابراین چنین اتهام زنی‌ها و تلاش‌های آن نتیجه‌ای ندارد. مطمئن باشید اگر آمریکا کماکان در برجام حضور داشت، مکانیسم ماشه را پیش‌ازاین‌ها اجرا می‌کرد، اما چون دستش از اجرای مکانیسم ماشه کوتاه است و به دلیل اینکه دیگر طرف برجام نیست نمی‌تواند به شورای امنیت شکایت کند.

شهروز برزگر گفت: آمریکا شیطنتی که دراین‌بین انجام می‌دهد، این است که به سایر کشورها می‌خواهد بگوید ببینید ایران به فضا ماهواره پرتاب کرده و در حال پیشبرد اهداف هسته‌ای خود است. درواقع درصدد است به‌نوعی این موضوع را به فعالیت‌های موشکی ایران ربط دهد، درحالی‌که در برجام سخنی از برنامه‌های موشکی و فضایی ایران به میان نیامده است. از سوی دیگر، در قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام‌شده اگر روند مکانیسم ماشه پس از مهرماه اجرایی شود، ایران می‌تواند قابلیت‌های موشکی و دفاعی خود را ارتقا بدهد؛ بنابراین تمام برنامه موشکی و هسته‌ای ایران در چارچوب آژانس بوده و با پرتاب ماهواره هیچ اقدامی خارج از آن صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.