مدیرعامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از نگهداری مجموعه‌ای از نقشه‌های تاریخی، نسخه‌های خطی و تمبرهای یادبود مزین به نام «خلیج فارس» در گنجینه این موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران خبر داد.

نگهداری نقشه‌ها و تمبرهای تاریخی مزین به نام «خلیج فارس» درکتابخانه و موزه ملی ملک

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا خواجه‌سروی به مناسبت دهم اردیبهشت ماه؛ روز ملی خلیج فارس، ابراز کرد: نام خلیج فارس در بیش از ۱۰ نقشه تاریخی موجود در آرشیو اسناد کتابخانه ملی ملک به زبان‌های لاتین و فرانسه قابل رؤیت است.
وی افزود: «نقشه سفرهای اسکندر مقدونی به اروپا، آسیا و آفریقا، ترسیم شده توسط Pierre Duval به زبان لاتین در سال ۱۶۵۴ میلادی در پاریس» و «نقشه ایران، ترکیه و شبه جزیره عربستان و بخش‌هایی از آفریقا و آسیا، ترسیم شده توسط Guillaume De L'Isle به زبان فرانسوی در سال ۱۷۰۱ میلادی در پاریس»، از جمله این نقشه‌هاست.
مدیرعامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: همچنین می‌توان به «نقشه سفرهای اسکندر مقدونی از مقدونیه تا ایران، ترسیم شده توسط GuillelmoDelisle به زبان لاتین در سال ۱۷۳۱ میلادی در پاریس» و «نقشه ایران باستان و آسیای صغیر و قلمرو اسکندر مقدونی، ترسیم شده توسط  Robert Vaugondy به زبان لاتین در سال ۱۷۵۳ میلادی در پاریس» اشاره کرد.
خواجه‌سروی ادامه داد: «نقشه عمومی از امپراطوری اسکندر، ترسیم شده توسط Adrien Hubert Brue به زبان فرانسوی در سال ۱۸۲۲ میلادی در پاریس»، یکی دیگر از نقشه‌های مزین به نام خلیج فارس آرشیو اسناد کتابخانه ملی ملک است که وابستگی خلیج‌ فارس را به ایران از گذشته‌های دور نشان می‌دهد.
وی بیان کرد: همچنین می‌توان نام خلیج فارس را در نقشه‌های موجود در برخی از نسخه‌های خطی مرتبط با علم جغرافیا گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک مانند کتاب برجسته «مسالک و ممالک» اثر ابواسحاق ابراهیم بن محمد فارسی اصطخری که در نیمه قرن چهارم قمری می‌زیسته، مشاهده کرد.
مدیرعامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به وجود تعدادی از تمبرهای یادبود خلیج فارس در مجموعه تمبرهای این مؤسسه گفت: می‌توان از بلوک چهارتایی تمبر یادگاری به ارزش ۶۵۰ ریال که با تصویر نقشه خلیج فارس در سال ۱۳۸۵ به چاپ رسیده و توسط حاج حسین آقا ملک بنیانگذار و واقف این مجموعه فرهنگی وقف شده است، نام برد.
وی تصریح کرد: کتابخانه و موزه ملی ملک با برخورداری از گنجینه نفیسی از نسخه‌ها و رساله‌های خطی و آثار موزه‌ای متنوع، آمادگی کامل ارائه خدمات پژوهشی به عموم محققان دور و نزدیک را دارد. در حال حاضر این خدمات با توجه به دوران مقابله با بحران جهانی ویروس کرونا به صورت غیرحضوری به علاقه‌مندان ارائه می‌شود.
کتابخانه و موزه ملی ملک در سال ۱۳۱۶ خورشیدی بر حرم مطهر رضوی وقف شده است و در حال حاضر در تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات مجازی و غیرحضوری این مؤسسه می‌توانید به وب‌سایت آن به نشانی www.malekmuseum.org مراجعه کنید.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.