تهدید ترامپ از یکسو و افزایش تحرکات مخاطره آمیز آمریکایی‌ها در خلیج فارس از سوی دیگر، نه تنها واکنش مقامات ایران را به دنبال داشت بلکه صدور بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح نیز به نوعی اتمام حجتی با آنان در برابر هرگونه تنش آفرینی در منطقه توسط آنان بود. با اینحال، به نظر می‌رسد شرایط کنونی دولت ترامپ که با مسائل عدیده‌ای همچون بحران کرونا و تبعات اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن و درپیش بودن انتخابات ریاست جمهوری روبروست، وی را از هرگونه رویارویی نظامی با ایران و به بار آوردن تبعات متعدد برای کشورش منصرف می‌کند.

اتمام حجت نظامی با یانکی‌های تروریست

قدس آنلاین: در راستای تهدید توئیتری رئیس جمهور آمریکا که چندی پیش نیروهای دریایی کشورمان را به دستور حمله نظامی و نابودی قایق های ایرانی تهدید کرده بود، ستاد کل نیروهای مسلح نیز روز دوشنبه با صدور بیانیه ای هشدار آمیز  با تهدیدزا خواندن حضور ارتش ایالات متحده آمریکا در منطقه بار دیگر موضع مقتدرانه و توان دریایی ایران را به آمریکا گوشزد و تبعات تحرکات اینچنینی را یادآوری کرد.

با اینکه یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا منکر ابلاغ چنین دستوری توسط رئیس جمهور این کشور شده بود اما تهدید ترامپ از یکسو و افزایش تحرکات مخاطره آمیز آمریکایی ها در خلیج فارس از سوی دیگر، نه تنها واکنش مقامات ایران را به دنبال داشت بلکه صدور بیاینه ستاد کل نیروهای مسلح نیز به نوعی اتمام حجتی با آنان در برابر هرگونه تنش آفرینی توسط آنان در منطقه بود.

سیلی محکم‌تری از پیش خواهند خورد

در همین راستا، سردار شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح نیز تصریح کرد: آمریکایی‌ها حتما تجربه کرده‌اند که اگر کوچکترین اقدام و تعرضی علیه آبهای سرزمین جمهوری اسلامی و منافع مردم ما داشته باشند، سیلی محکم‌تری از قبل خواهند خورد. همچنین رئیس جمهور نیز روز گذشته در جلسه هیات دولت با اشاره به روز خلیج فارس گفت: اینجا همیشه خلیج فارس است و خلیج فارس می ماند. آمریکا باید بداند اسم این خلیج، خلیج فارس است نه خلیج نیویورک. آن‌ها نباید علیه ملت ایران توطئه کنند. این ملت در حفاظت از خلیج فارس همیشه موفق بوده و خواهد بود. نیروهای نظامی وانتظامی در حفاظت از خلیج فارس همیشه موفق بوده‌اند.

انتشار تصاویری از رویارویی شناورهای سپاه پاسداران با ناو آمریکایی مستقر در شاهراه استراتژیک خلیج فارس در روز 27 فورردین، عامل دیگری بود که آمریکایی ها به تهدیدات خود علیه ایران ادامه دادند و در همین راستا، ژنرال «جان هایتن» معاون ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا خطاب به قایق های ایرانی مدعی شد که «اگر از آن خط قرمز که ما می‌دانیم چیست عبور کنید، ما پاسخ خواهیم داد.»

این در حالی است که گشت زنی نیروهای کشورمان در منطقه خلیج فارس پس از بروز برخی درگیری های سال گذشته طبیعتاً تداوم داشته و سپاه پاسداران هم در بیانیه ای اعلام کرد به گشت زنی شناورهایش در آب های خلیح فارس ادامه می دهد.

تشدید تحرکات نظامی در راستای سیاست فشار حداکثری

آمریکایی ها که با روی کار آمدن ترامپ سیاست فشار حداکثری را علیه ایران پیش گرفته اند، در این مسیر حتی به اقدامات تحریک آمیز نظامی از جمله تهدید به هدف قرار دادن 52 مرکز فرهنگی ایران، به شهادت رساندن سردار سلیمانی، تمرینات نظامی و افزایش نیروهای خود در خلیج فارس در طول یکسال اخیر دست زدند و به نظر می رسد در راستای همین راهبرد و با به راه انداختن عملیات روانی علیه کشورمان درصددند ایران را به واکنش وادارند و بهانه ای برای محکومیت و اجماع بین المللی علیه کشورمان فراهم کنند.

البته تشدید اقدامات تنش زای چند روز اخیر آمریکا با پرتاب موفقیت‌آمیز اولین ماهواره نظامی کشورمان به فضا بی ارتباط نیست و بر اساس گزارش نور نیوز، رسانه وابسته به شورای عالی امنیت ملی، اجرای تمرینات مستمر نظامی از جمله تمرین اخیر با حضور شناورهای آبی ـ خاکی و 800 نفر از تفنگداران و ملوانان نیروی دریایی آمریکا که هدف آن تجربه عملیات نظامی زمینی و دریایی در محیط و شرایط واقعی اعلام شد در کنار رفتارهای پرخطر، غیرقانونی و مخل امنیت کشتیرانی از سوی شناورها و هواپیماهای آمریکایی در منطقه و بازرسی های مکرر شناورهای تجاری از جمله اصلی‌ترین اقداماتی است که طی روزهای اخیر از سوی ارتش آمریکا در منطقه دنبال شده است.

احتمال بروز درگیری وجود ندارد

با اینحال، به نظر می رسد شرایط کنونی دولت ترامپ که با مسائل عدیده ای همچون بحران کرونا و تبعات اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن و درپیش بودن انتخابات ریاست جمهوری روبروست، وی را از هرگونه رویارویی نظامی با ایران و به بار آوردن تبعات متعدد برای کشورش منصرف می کند.

در همین رابطه، محمدحسین قدیری ابیانه کارشناس عالی امور استراتژیک وزارت امور خارجه در مصاحبه ای گفته است: تصور آن که ناوهای آمریکایی در آب های خلیج فارس غرق شوند، برای ترامپ بسیار سخت است؛ بنابراین احتمال بروز درگیری میان ایران و آمریکا در خلیج فارس وجود ندارد، اما منطق حکم می کند ما احتمال جنگ را بدهیم و  توان دفاعی نیروی های نظامی خود را تقویت کنیم. خوشبختانه نیروهای مسلح ایران  تاکنون در زمینه ارتقای تجهیزات نظامی مطلوب عمل کرده اند و مقامات آمریکایی نیز به این مسئله واقف بوده و می دانند حریف ایران نخواهند شد.

تحرکات اخیر آمریکا بلوف است

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز بر این باور است که آمریکایی ها پس از سقوط پهپاد فوق سری این کشور، حمله ایران به پایگاه عین الاسد و پرتاب ماهواره نظامی توسط ایران به فضا، اقتدارش شکسته شده و آنها با تحرکات در خلیج فارس درصددند تا از بعد روانی برای همپیمانان منطقه ای خود همچون عربستان، امارات و بحرین به نوعی تجدید روحیه داشته باشند. علاوه بر این، بحث انتخابات آمریکاست که ترامپ به دلیل عدم مدیریت صحیح بحران کرونا در این کشور به شدت افت محبوبیت داشته و من فکر میکنم که او برای تحت الشعاع قرار دادن و انحراف افکار عمومی مردم آمریکا دست به چنین تهدیدات و مانورهای تبلیغاتی  می زند.

محمدجواد جمالی در گفت و گو با قدس اظهار کرد: آمریکایی ها از دوره های قبل نیز برنامه ایران هراسی را در دستور کار قرار داده اند تا بتوانند جا پای خودشان را با استقرار پایگاه‌های متعدد نظامی در کشورهای منطقه محکمتر کنند. بنابراین فروش تسلیحات بیشتر به این کشورها و کشاندن سایر کشورهای اروپایی و حتی برخی از قدرت های شرق آسیا به خلیج فارس و دریای عمان به بهانه تامین امنیت آبراهه بین المللی صورت می گیرد، این در حالی است که  ایران همواره اعلام کرده تا زمانی که تجاوزی به آبهای سرزمینی‌اش صورت نگیرد قطعاً همانطور که تاکنون نشان داده حافظ خوبی برای آبراه بین المللی خلیج فارس خواهد بود.

نماینده مردم فسا در مجلس تصریح کرد: آمریکایی ها باید بدانند که ایران با کشورهایی مانند عربستان و امارات کاملاً متفاوت است و گرچه خودشان اعتراف می کنند که برخی دولتهای منطقه گاو شیرده آمریکایی ها هستند اما ایران کشور مستقلی است که زیر بار زورگویی قدرت های استکباری نمی رود.

وی همچنین گفت: آمریکایی ها شاهد بودند که ایران در اوج تحریم ها به توانمندی‌های پیشرفته‌ای همچون پرتاب ماهواره نظامی دست پیدا کرده است. تصورم بر این است که این اقدامات آنها بیشتر موج جنبه تبلیغاتی دارد، چنانکه وزارت دفاع آمریکا هم مجبور شد صحبت های ترامپ درباره حمله به کشتی های ایرانی را تصحیح کند و بگوید اگر ایرانی‌ها به ما حمله کنند ما جواب آنان را می دهیم بنابراین تحرکات اخیرشان بیشتر بلوف سیاسی و نظامی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.