یک برند شناخته شده چای در مشهد که با اجرای نقشه‌ای سودجویانه حدود ۵/۲ میلیارد تومان از مردم پول اضافه دریافت کرده بود، در یکی از شعبات بدوی تعزیرات حکومتی به پرداخت جریمه ۵ میلیارد تومانی (دو برابر میزان تخلف) محکوم شد.

جریمه ۵میلیارد تومانی جزای گران‌فروشی

قدس آنلاین: یک برند شناخته شده چای در مشهد که با اجرای نقشه‌ای سودجویانه حدود ۵/۲ میلیارد تومان از مردم پول اضافه دریافت کرده بود، در یکی از شعبات بدوی تعزیرات حکومتی به پرداخت جریمه ۵ میلیارد تومانی (دو برابر میزان تخلف) محکوم شد.

**تکرار آنچه متخلف بر سر مردم آورد

بیست و سوم دی ماه سال گذشته بود که خبر این اقدام سودجویانه و به نوعی متقلبانه را با عنوان «گران‌فروشی ۵/۲ میلیاردی در روز روشن!» را در روزنامه قدس منتشر کردیم.

در آن گزارش و در تشریح نحوه اقدام‌های برند شناخته شده چای در مشهد آمده بود: در حین رصد میدانی بازار، کارشناســان معاونت بازرســی ســازمان صمت خراســان‌رضوی اطلاعات خامی دریافت کردند که بررســی مقدماتی آن داده‌ها، از گران‌فروشی عظیم یک واردکننده که در حوزه بســته‌بندی چای هم فعالیت گسترده دارد، حکایت داشت. در گام نخست کارشناسان مذکور برای جمع‌آوری مستندات از چند نقطه شــهر، نمونه‌هایی از چای‌های بسته‌بندی شده متعلــق به برند مذکــور را که در احجام ۵۰۰ گرمی عرضه شده بود جمع‌آوری و به مقر معاونت بازرسی ســازمان صمت اســتان منتقل کردند. پس از آن آنالیز کردن محصول مذکور و اخذ استعلامات مورد نیاز برای روشن شدن میزان واردات چای، دفعات و زمان آن، مشخص شد عاملان این گران‌فروشی در تاریخ ۳۰/۲/۹۸ محموله چای کله‌مورچه ( CTC) به وزن ۲۷هزارو ۲۸۰ کیلوگرم را با ارز دولتی و قبل تبدیل ارز دولتــی بــه نیمایی وارد کشور کرده‌اند. از سوی دیگر در مهر ماه همان سال هم مجــدد یــک محموله دیگر را امــا این بــار با ارز ۹هزارتومانــی وارد کشــور می‌کنند. بررسی‌های دقیق حکایت از آن داشــت کــه محموله دوم پس از آن تاریخ در گمرک دپو شــده و تا زمان وقوع این گران‌فروشی بنا به دلایلی ترخیص نشده بود.

**مدیری که از تخلف ترسی نداشت!

جمع‌بندی این نکات وقتی در کنار هم چیده شد، پرده از تخلــف عظیــم و چند میلیاردی این برند چای برداشت. ماجرا هم این بود که عاملان تخلف، محمولــه چای که با ارز دولتی وارد کشور شــده بود را در اقدامی غیرقانونــی افزایش قیمت داده‌انــد و در بازار به فروش رســانده‌اند. از سوی دیگر خروجی آنالیزها و اعلام نظرکارشناسان چای معلوم کرد ســودجویان در هر بسته ۵۰۰ گرمی چای بیــش از ۲۰ هزارتومان به جیب زده‌ و به نوعی مردم را سرکیسه کرده‌اند.

نکته دیگر و عجیب این پرونده این بود که مدیر واحد متخلف که حدود ۵/۲ میلیارد تومان گران‌فروشی کرده بود، پس از حضور در معاونت بازرسی سازمان صمت به جای ارائه مستندات در رد این اقدام، وقتی همه‌چیز را لو رفته دید، با گردن‌کلفتی مانع دسترسی کارشناسان به برخی اسناد شد، اما این اقدام فایده‌ای نداشت، چرا که تمامی مدارک توسط بازرسان سازمان صمت استخراج شده بود.

**پیگیری پرونده و جریمه میلیاردی

در ادامه، گزارش تخلف این گران‌فروشی به تعزیرات حکومتی ارسال شد و این رسانه مانند تمامی موارد مشابه، رصد ماجرا را برای مشخص شدن خروجی نهایی در دستور کار خود قرار داد.

به همین واسطه بود که چند روز پیش پی بردیم پرونده این گران‌فروشی پس از چهار ماه طی شدن فرایند رسیدگی آن در شعبه دوم بدوی تعزیرات حکومتی مشهد، منجر به صدور رأی شده است.

از همین رو برای اطلاع از متن رأی صادره دست به کار شدیم و سرانجام مشخص شد در رأی شعبه آمده است: با توجه به نحوه اظهارات و دفاعیات بلاوجه متهم و ایضاً اقرار نامبرده در جلسه رسیدگی و سایر قرائن و شواهد، تخلف انتسابی در این مرحله از رسیدگی محرز و مسلم تشخیص داده فلذا مستند به مرتبه اول بند «د» ماده قانون تعزیرات حکومتی، نامبرده علاوه بر جبران خسارت وارده به شاکی پرونده به مبلغ ۴۴میلیون و ۱۴۶هزار و ۸۷۲ ریال، به پرداخت ۴۹میلیارد و۳۰۶میلیون و ۱۹۹هزارو ۳۶۰ ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت و ممهور نمودن پروانه واحد به مهر تخلف اول برای تخلف گران‌فروشی محکوم و اعلام می‌دارد، این رأی تا ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.