۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 704576

یادداشت/

ریشه دشمنی «غنی» با تهران چیست؟

محمدحسین جعفریان- کارشناس ارشد مسائل افغانستان

«از هر آنچه به فارس و فارس‌زبان‌ها مربوط شود، به‌طرز حیرت‌آوری نفرت دارد...» این جمله به‌علاوه توانایی‌های مثبت و منفی دیگری را چند دهه پیش، دوستی بلندمرتبه در افغانستان وقتی از او درباره شخصیت آقای غنی پرسیدم، برایم نقل کرد. ب

قدس آنلاین: «از هر آنچه به فارس و فارس‌زبان‌ها مربوط شود، به‌طرز حیرت‌آوری نفرت دارد...» این جمله به‌علاوه توانایی‌های مثبت و منفی دیگری را چند دهه پیش، دوستی بلندمرتبه در افغانستان وقتی از او درباره شخصیت آقای غنی پرسیدم، برایم نقل کرد. بعدها که اشرف غنی رئیس دانشگاه کابل شد و من هم آنجا بودم، این‌ها را به چشم دیدم. زمان ریاست جمهوری او این عنادها به اوج رسید. در حالی‌که ۷۰ درصد آب‌های افغانستان از جنوب و از منطقه پشتونشین وارد خاک پاکستان می‌شود، غنی نهضت سدسازی را در غرب افغانستان به‌راه انداخت تا جلو ورود اندک آب‌ها را به خاک ایران بگیرد. سهمآبه رسمی ما را از هیرمند  و سد کجکی نداد تا منطقه هامون، دشت سیستان و شهرستان زابل ایران رسماً نابود شود. غیررسمی تهدید کرد به سازمان منافقین درشیندند پایگاه داده و آن‌ها را از آلبانی به مراکزی در خط مرزی استان‌های نیمروز و فراه و هرات، یعنی مقابل بیرجند و مشهد منتقل می‌کند. فاطمیون را تروریست اعلام کرده و اجازه ورود پهپادهای صهیونیستی را به افغانستان می‌دهد. آشکارا هم به تهران گفت اگر آب می‌خواهید نفت بدهید! اما تنها کسی که به فکر آب‌های خروجی از افغانستان به پاکستان بود، یعنی آن پروفسور معروف ژاپنی، ترور شد و قاتلش هم پیدا نشد.

این‌ها یک از هزار است. سعودی‌ها برای وارد کردن تروریست‌ها به ایران در تمام مرزها به در بسته خوردند. اما هنوز یکجا باقی بود؛ غرب افغانستان. چنان‌که سخنگوی وزیر خارجه گفت بارها به دولت غنی گفته شد پاسگاه‌های مرزی را در این منطقه فعال نگه دارد. حتی خودمان ده‌ها پاسگاه مجهز با بودجه خودمان برای آن‌ها در خطوط مرزی ساختیم اما آن‌ها این پاسگاه‌ها را تخلیه کردند.

هواپیماها از دبی، ریاض و دوحه بلند می‌شدند بدون کنترل در فرودگاه هرات می‌نشستند و با تجهیزات جنگی کامل به بهانه شکار به مرزهای ما می‌آمدند و همزمان قاچاق انسان از این مرزها بدون کمترین ممانعت اشرف غنی ادامه داشت و دارد. در این سال‌ها بگویید یک نفر را این‌ها به جرم قاچاق انسان به ایران گرفته باشند، نگرفته‌اند؛ حال آنکه ماهانه نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر در این مرزها که خدا می‌داند در بینشان چه کسانی سر خورده‌اند قاچاقی به ایران، آن‌هم جلو چشم نیروهای غنی رفت و آمد می‌کنند.

بگذریم. در یک انتخابات خنده‌دار که شمردن یک میلیون و ۸۰۰ هزار رأی از سی و اندی میلیون شهروند افغانستانی، بیش از ۶ ماه طول کشید، غنی خودش را با کمتر از ۵۱ درصد رئیس جمهور اعلام کرد. حال آنکه بررسی دقیق ۳۰۰ هزار رأی تقلبی مورد اعتراض رقیب، چنان‌که آن‌ها می‌خواستند انجام نشد. غنی بدون توجه به اعتراضات شدید مردمی مراسم تحلیف برای خودش گرفت و دکتر عبدالله رقیب او که در تقلب گسترده یقین داشت نیز برای خودش مراسم تحلیف گرفت. ماجرا از اینجا شروع شد. ایران که حقیقت را می‌دانست نماینده‌ای به مراسم تحلیف غنی نفرستاد، هر چند به مراسم رقیب او هم نرفت. این رفتار، غنی را به‌طرز هولناکی عصبانی کرد. او آماده بود برای ضربه زدن به تهران حالا دیگر هر کاری بکند. رفقای آمریکایی و عربی‌اش هم آماده استفاده از این مهره برای صدمه زدن به ایران بودند.

آقای اتمر که یک کمونیست باسابقه است و یک پایش در جنگ با مجاهدین قطع شده و مشهورترین چهره اطلاعاتی افغانستان در این سال‌هاست با آنکه دشمن غنی بود ناگاه از سوی او به سمت وزیر خارجه منصوب شد و اندکی بعد اخباری علیه تهران شکل گرفت. سخنگوی وزارت خارجه ما می‌گوید از ابتدای ماجرای اتهام غرق شدن مسافران در هریرود بارها به مرزبانی افغانستان‌ نامه زده که آمادگی همکاری و پاسخ دارد اما آن‌ها حتی جواب نداده‌اند. در عوض هر روز در فضای مجازی هیزم بر آتش ریختند.

وقتی معاون رئیس جمهور و مشاورش به‌جای مراجعه رسمی و پاسخ، به فحش و کنایه در فضای مجازی پناه می‌برند شک نکنید ریگی به کفششان است، وگر نه یک دیپلمات باید حداقل رفتارهای سیاست را بلد باشد، مگر آنکه غرض دیگر داشته باشد.

ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که چنانچه در اتاقتان عطسه کنید، فردا تصویرش در اینستا و فیس بوک و غیره تقدیم تمام دنیا شده است. اطلاعات منتشر شده از طرف افغانستان که به واسطه بی بی سی فارسی تهیه شده، گفت‌وگو با خانواده چند فوت شده و گاه با شخصی است که مدعی است دوست آن‌هاست؛ آن هم نه در منزلشان، در مزار خواجه عبدالله انصاری. چرا نگذاشته‌اند خبرنگاران به منزل جان‌باختگان این واقعه بروند؟ مدت‌ها گذشته، چرا تصویر یک سنگ قبر مدفونان این ماجرا نشر نشده (اگر چه ساختن این‌ها آسان است)، چرا از بازماندگان تنها با یک نفر حرف زده می‌شود و او هم فقط رفتارها را می‌گوید؛ نه نامی، نه نشانی! به هر حال آن‌ها ۲۴ ساعت و یا بیشتر و کمتر نزد نیروهای ایرانی (به ادعای دولت‌ آقای غنی) بوده‌اند.

آیا نام یک سرباز، افسر یا همان‌ها که این‌ها را به کار اجباری وادار کرده یا چنان‌که مدعی‌اند شکنجه کرده‌اند را نمی‌توانند بگویند؟ مگر نه آنکه کلی آدم جان به در برده‌اند؟ چرا برای این‌ها کنفرانس مطبوعاتی نمی‌گذارند تا خبرنگاران، مستقیم، نه از عوامل آقای غنی بلکه از خود آن‌ها بپرسند چه بر آن‌ها گذشته است. وقتی یک کشتی در اقیانوس هم غرق می‌شود، حداکثر پس از یک هفته تمام اجساد پیدا می‌شوند. چطور است در هریرود که عمیق‌ترین بخش‌هایش به ۱.۵ متر هم نمی‌رسد پس از این همه مدت، انبوهی از جنازه‌ها به ادعای عوامل آقای غنی همچنان ناپدیدند؟ رود نیل هم اگر بود تا کنون جنازه‌ها پیدا شده بود! چرا تمام جنازه‌ها به سمت افغانستان رفته و یکی هم به ساحل ایران نیامده! می‌گویند غرق شده و شکنجه شده‌اند. گفتم امروز دست همه تلفن هست چرا تصویر لحظه گرفتن یک جنازه از آب با این همه دوربین موجود نیست؟ چرا تصویر یک جسد شکنجه شده به فضای مجازی راه نیافته؟

چرا خبرنگاران اجازه ندارند با بازماندگان یا حتی خانواده کشته شده‌ها بدون حضور نیروهای امنیتی غنی در منزل خودشان حرف بزنند! چرا پاسخ ده‌ها نامه مرزبانی ما را ندادید؟ با تأسف عده‌ای از مهاجران و حتی از دوستان ایرانی بی‌آنکه احتمال رفتار هولناک و زشت پشت پرده این قصه را در نظر بگیرند شروع به مرثیه‌سرایی یا فحاشی و... کرده‌اند. صبر کنید تا حقیقت روشن شود. این رفتار بیش از همه به ضرر مهاجران است و غنی از این هم بدش نمی‌آید، زیرا باز هم فشاری بر ایران است. توصیه می‌کنم منتظر روشن شدن واقعیت باشید. واقعیت بسیاری را شگفت زده و بسیاری را خجالت زده خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Ghoolam faroogh sarbalandi ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    3 2
    من یک افغان هستم کاملن باحرف های شما موافقم بله درسته اینها درهر پاسگاه بودن باید اسناد ارائه کند مثلن
  • ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    3 1
    نوشته های ایشون رو رو از سالها پیش در همشهری جوان میخواندم، بسیار جالب و پخته تحلیل می کنند، ممنونم
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    1 2
    به نظرمن مشکل خودتونم میگفتید.بهتربودچراازخودتون نمیپرسید
    • فرهنگ ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      3 1
      ما همیشه براساس آموزه های اسلامی وملاحظات انسانی ورعایت حسن همجواری با همسایگان رفتار میی کنیم واز وابستگان به قدرت های خارجی هم اینگونه پاسخ ناجوانمردانه ونمکدان شکنانه دریافت می کنیم.
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    0 0
    اقای محترم چرا دارید تفرقه می اندارید بین فارسی زبانان و پشتون ها ؟
  • محسن ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    3 0
    شکی نیست که دستهایی پشت پرده هست والا اگه ایران مخالف همسایه هم زبان خودش بود تا الان اجازه نمیداد هیچ افغانی تو ایران باشه خود ما ایرانیها بارها و بارها بهشون کمک کردیم و به نوعی شدن هموتن بعد چطوری میشه نیروهای دولتی اینکار رو بکنن که حتی کوچکترین تصویری یا مدرکی که اثبات این ادعا رو داشته باشه وجود نداره اونم در زمان فعلی که حداقل ۸۰ درصد مردم گوشی پیشرفته دارن تو اون جمع کسی گوشی نداشته؟ جدا از بحث ایرانی بودن هر ادم عاقلی این ادعا ها رو کنار هم بذار نمیشه قبول کرد
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    0 1
    اشرف غنی یک آدم وطن دوست ملت دوست هست
  • ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    0 1
    نظر ایشان اصلا کارشناسی نبود . خیلی غیر منطقی و یک طرفه قضاوت کرده بودند. همین تحلیلهای به اصطلاح کارشناسی این دوستان هست که اوضاع سیاست خارجه ایران اینطوریه .
  • بابک ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    3 0
    درود و سپاس مقاله روشنگرانه و تحلیل بسیار خوبی بود از جناب محمدحسین جعفریان- کارشناس ارشد مسائل افغانستان
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    2 0
    بلی کاملاَََ درست فرمودید بیشرف غنی کاملاً بر ضدد شیعه رفتار می‌کند فاطمیون را تهدید می‌کند در حالی که سنی های افغانستان در سوریه وعراق ویکن در صفوف تروریست ها قرار دارد بلی ما هم شهر وند افغانستانیم وکشور خود را دوست داریم ولی تعصب وتبعیض را نمی‌پذیریم وتا خون در رگ ما جریان دارد ازحرم های اهل‌بیت وتشیع دفاع میکنیم اگر غنی به فکر ملت افغانستان است مهاجران خود سر و سامان بدهد ونگذارد قاچاقی وارد کشور همسایه صادرات انتحار وانفجار راه نیندازد
  • حسین ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    2 0
    اشرف غنی در مدت رئیس جمهوری بیشتر غیر پشتون را از دولت بیرون کرد و مناطق هزاره را از نعمت برق و دیکر نیازهای اولیه محروم ساخت حتی امنیتشان را هم گرفت که اول به بهانه صلح خلع سلاح کرد وبعد از مراکز مهم دولتی و نظامی بیرون کرد با حمله طالبان مردم مجبورند خودشان از خود دفاع کنند
  • Harfshenaw Hayatullah Majidi ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 1
    تحلیلی بی منطق و نا عادلانه
  • غلام حیدر ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 0
    از اول معلوم بود که یک توطئه است تا از روابط بین دو کشور و دو ملت استفاده سوء نمایند وقتی جریان آب هریرود از افغانستان به سمت ایران است جنازه ها داخل افغانستان چه طوری آمده؟
  • غلام حیدر ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    7 0
    از اول معلوم بود که یک توطئه است تا از روابط بین دو کشور و دو ملت استفاده سوء نمایند وقتی جریان آب هریرود از افغانستان به سمت ایران است جنازه ها داخل افغانستان چه طوری آمده؟
  • پویا ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    2 0
    با سلام،تا زمانی که دولت افغانستان به درآمدهای پایدار بومی از درون سرزمین مادری، دست نیابد، دلارهای اهدائی توان مسئله سازی خواهند داشت.
  • خسرو ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    2 0
    از اختلاف افکنی بین دو همسایه عراق و ایران طرفی نبستند، حال می خواهند بین ایران و افغانستان اختلاف بیندازند. نوشته جناب جعفریان به نظرم مستدل و مستند و عادلانه است و صد البته با نثری بسیار خوش خوان . واقعا دست مریزاد
  • میهن دوست ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    2 0
    همیشه پای انگلیس در میان است هرجا تفرقه. نفاق واختلاف است البته این بار توسط بی بی سی فارسی