می‌شود گفت کرونا چرخ زندگی را برای مدتی متوقف کرد و همین توقف موجب شد تا تمام معادلات و رفتارهای فردی و اجتماعی در بخش‌های مختلف تحت تأثیر قرار گیرد.

وضعیت قرمز طلای سرخ

قدس آنلاین: در روزهای نخست شیوع این ویروس همه تصور می‌کردند این اتفاق در حوزه بهداشت و درمان افتاده و سایر شئونات زندگی روال عادی خود را طی خواهد کرد ولی با گذشت چند ماه دیدیم که تقریباً هیچ حوزه‌ای از زندگی بشر را نمی‌توان پیدا کرد که از پس‌لرزه‌های کرونا در امان مانده باشد.

به طور مثال کمتر شخصی فکر می‌کرد کرونا بر اقتصاد کلان کشورها تأثیر بگذارد بر همین اساس و در بیان یک مصداق عینی در ادامه به تأثیر کرونا بر بازار زعفران نگاهی داریم.

مشتری‌های خانه‌نشین

همواره از خراسان بزرگ به عنوان قطب زعفران جهان نام می‌برند و در این بین شهر مشهد به خاطر جایگاه ویژه‌ای که دارد پذیرای میلیون‌ها زائر و مسافر است و در این بین زعفران به عنوان یکی از اصلی‌ترین سوغات این خطه بوده وهست.

زمستان ۹۸ هم مانند تمام سال‌های گذشته کسبه بازار خود را مهیای بازار شب عید کردند اما از آنجایی که تنها میهمان نوروزی کشور ما کرونا بود سفرها و حتی زیارت‌ها لغو شد بنابراین بخش قابل توجهی از پیش‌بینی‌ها و تدارکات مهیا شده بدون استفاده و در انبارها ماند.

مشتری‌ها و یا همان زائران نوروزی مشهد خانه‌نشین شدند و موج این خانه‌نشینی کسبه را به لحاظ اقتصادی خانه‌نشین کرد چون فروشی نداشتند و خبری از حضور میلیونی مسافران در کلانشهر مشهد نبود.

پس‌لرزه‌های فراگیر

کرونا نه تنها بازار داخلی را متوقف کرد که به توصیه سازمان‌های بهداشتی انجام هر گونه جابه‌جایی کالا و مسافر هم به نوعی متوقف شد تا از شیوع گسترده ویروس جلوگیری شود بر همین اساس نبض تند صادرات کندتر و کندتر شد و در مواردی حتی به توقف کامل رسید.

صادرکنندگان عمده زعفران هم مانند دیگر صادرکنندگان با وضعیت باورناپذیری روبه‌رو شدند و محصولات خریداری شده به جای آنکه آماده صدور شوند برای نگهداری در انبارها بسته‌بندی شدند.

رکود در بازار زعفران

حالا این روزها خبرهای منتشر شده از بازار زعفران هم مانند بازار بسیاری از محصولات دیگر ناخوشایند است؛ چراکه رکود ناشی از توقف فعالیت‌ها از یک سو و کاهش قیمت‌ها از سوی دیگر فعالان این حوزه را نگران‌تر از همیشه کرده است.

غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: اگر مدیریت به موقع و دقیقی بر بازار زعفران صورت نگیرد کشاورزان و فعالان این حوزه ضرر هنگفتی را متحمل خواهند شد.

وی می‌افزاید: در حال حاضر بازار زعفران در رکود قرار دارد و قیمت هر کیلو زعفران با کاهش نزدیک به ۲میلیون تومان به ۵/۸ میلیون تومان رسیده در حالی که در اواخر سال گذشته و اوایل امسال هر کیلو زعفران بین ۵/۹ تا ۱۱میلیون تومان معامله می‌شد ولی در حال حاضر قیمت هر کیلو زعفران حداقل ۶میلیون و ۳۰۰ و حداکثر ۸میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

وی ادامه می‌دهد: بنابراین در شرایط کنونی باید دولت وارد میدان شود و با مدیریت عرضه در بازار از افت بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند؛ چراکه کشاورز متضرر خواهد شد و صادرکنندگان هم از این موضوع مستثنا نخواهند بود.

انبار ۸۴ تن زعفران

میری اظهار می‌دارد: ذکر این نکته لازم است که در حال حاضر حدود ۷۴ تن زعفران در انبارهای تعاون روستایی کشور و بیش از ۱۰ تن زعفران هم در بخش بورس انبار شده و این در حالی است که مصرف سالانه کشور حدود ۱۵ تن است بنابراین چند برابر نیاز داخلی هم اکنون فقط در این دو بخش انبار شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی می‌گوید: با این اوصاف به دلیل شیوع کرونا صادرات هم متوقف شده وعرضه زیاد این محصول منجر به کاهش قیمت‌ها شده حال اگر تعاون روستایی که برای حمایت از کشاورزان فعالیت دارد و می‌خواهد از ضرر بیشتر کشاورزان جلوگیری کند لازم است تا زعفران انبار شده را راهی بازار نکند تا قیمت‌ها بیش از این سیر نزولی نداشته باشد البته این پیشنهاد در سطح ملی مطرح شده و در حال پیگیری این موضوع هستیم.

میری می‌افزاید: اگر در مقطع کنونی قیمت زعفران به روند کاهشی خود ادامه دهد به دلیل آنکه بخش عمده‌ای از محصولات صادراتی که فروخته شده ولی به دلیل کرونا ارسال نشده و یا در انبار گمرکات دپو شده با نوسان‌های شدید قیمتی روبه‌رو خواهد شد که بی‌تردید در بخش صادرات هم پس‌لرزه‌هایی را ایجاد می‌کند.

وی در پایان اظهار امیداری می‌کند تا به زودی شرایط برای صدور محصول به بازار کشورهای متقاضی زعفران فراهم شود و از سوی دیگر مدیریت داخلی هم مانع ضرر بیشتر فعالان این بخش شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.