به گفته یک فعال محیط زیست ،منطقه کهگیلویه و بویر احمد یک ساختار ایلیاتی و طایفه‌ای دارد؛ متأسفانه در این منطقه طوایف به دلیل بروز برخی اختلافات دست به آتش زدن زمین‌های یکدیگر یا مناطقی مانند «خائیز» و «دیل» می‌زنند.

آتش اختلافات قومی و قبیله‌ای بر جان جنگل‌های «خائیز»

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین؛ «خائیز»، زیست‌بومی که به دلیل داشتن گونه‌های گیاهی و جانوری متعدد در سال ۱۳۷۷ به‌عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست پیوست، اکوسیستمی ایده‌آل از گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع و ذخیره‌گاهی مطمئن در جنوب کشور تلقی می‌شود از عصر پنجشنبه تاکنون طعمه آتش شده است؛ تلاش‌ها برای اطفا حریق در این زیست بوم در حالی ادامه دارد که  آتش لحظه به لحظه کوه‌های این منطقه را در می‌نوردد، جان جانوران را می‌گیرد و پوشش گیاهی را خاکستر می‌کند.

آتش اختلافات قومی و قبیله‌ای بر جان خائیز

«اسماعیل کهرم» فعال محیط زیست و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در رابطه با آتش سوزی اخیر در مناطق خائیز گفت: آتش سوزی دلایل گوناگونی دارد دلایل آتش سوزی در جنگل‌های گلستان  (جهان نما) با آتش سوزی در جنگل‌های کهگیلویه متفاوت است.

کهرم افزود: منطقه کهگیلویه و بویر احمد یک ساختار ایلیاتی و طوایفی و خان خانی دارد؛ متأسفانه در این منطقه طوایف به دلیل بروز برخی اختلافات دست به آتش زدن زمین‌های یکدیگر  یا مناطقی مانند «خاییز» و «دیل» می‌زنند.

این فعال محیط زیست با اشاره به وسعت ۴۳ هکتاری خائیز و محصول مرکبات و خرمای این منطقه که تأمین کننده خرمای دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد را تأمین می‌کنند، در رابطه با چرایی عدم ارسال به موقع بالگرد برای اطفای حریق به این مناطق نیز گفت: متأسفانه این مسئله به دلیل بدسابقه بودن دولت در عدم پرداخت هزینه‌های بالای ارسال بالگرد و هواپیماهای آب‌پاش هوانیروز و وزارت دفاع رخ می‌دهد که پیش از این در اتفاقات مشابه شاهد بودیم.

وی در ادامه از مردم غیرتمند لر و مردم خوزستان و دوست داران طبیعت درخواست کرد که همانطور که پیش از این در اتفاقات مشابه برای کمک به اطفا حریق در مناطق دیگری شتافته‌اند به جنگل‌های کهگیلویه و بویر احمد نیز به عنوان منابع ملی نگاه کنند و تمام تلاش خود را برای کمک به اطفا حریق در این مناطق به کار ببندند.

این اظهارات «کهرم» در حالی عنوان می‌شود که «اسدالله هاشمی» مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز علت این آتش‌سوزی اختلاف دو دامدار ساکن در حاشیه کوه «خائیز» دانسته و ضمن درخواست کمک از نیروها و تشکل‌های مردمی برای اطفای حریق، گفت: وقوع این آتش‌سوزی ابتدا از منطقه آزاد آغاز شد که به دلیل کنترل نکردن، در کمترین زمان ممکن آتش به منطقه حفاظت شده رسیده است و هر لحظه شرایط برای مهار سخت‌تر می‌شود.

بسیج دستگاه‌های مربوطه برای کمک به اطفا حریق

لازم به ذکر است که غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان روز جمعه ضمن تأکید بر این مسئله که دستگاه‌های مربوطه باید به استان‌های همجوار خوزستان که مراتع و جنگل‌های آنان دچار آتش‌سوزی شده کمک کنند، گفت: در پی خاموش کردن برخی نقاط جنگلی استان در اندیکا، گتوند، بهبهان و جنگل‌های خسرج شوش به دستگاه‌های متولی در خوزستان دستور داده شده در صورت نیاز به کمک در استان‌های همجوار که آن‌ها نیز دچار این حادثه شده‌اند کمک‌رسانی کنند.

استاندار خوزستان ادامه داد: در همین راستا ۳ فروند بالگرد با هماهنگی فرماندهی ارتش در استان خوزستان از مسجدسلیمان برای کمک به اطفای حریق به منطقه «خائیز» در استان کهگیلویه و بویراحمد اعزام شد.

باد، آتش را در "خائیز" گسترش می‌دهد

«محمدجواد اشرفی» مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز امروز (شنبه) با اشاره به آخرین وضعیت آتش‌سوزی در «خائیز»، اظهار کرد: ۶ فروند بالگرد برای مهار آتش به منطقه اعزام شده‌اند که ۲ فروند از این بالگردها آب‌پاش هستند و ۴ فروند نیز کار جابه‌جایی نیروی انسانی را انجام می‌دهند.

وی افزود: نیروهای انسانی با تجهیزات اطفای حریق شخصی در منطقه حضور دارند و در حال انجام عملیات هستند اما با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه و پراکندگی آتش‌سوزی، هنوز حریق مهار نشده و وزش باد نیز به گسترش آتش کمک می‌کند.

منطقه حفاظت شده «خائیز» بین استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد واقع است که روز پنج شنبه به طور عمدی دچار آتش‌سوزی شد.

آتش‌سوزی جنگل‌های «خائیز» در بخش خوزستان مهار شده اما روند مهار آتش در بخش استان کهگیلویه و بویراحمد در این منطقه حفاظت شده همچنان ادامه دارد.

منطقه «خائیز» با وسعت بیش از ۲۵ هزار هکتار یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات‌وحش کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد است؛ منطقه‌ای تپه‌ماهوری، کوهستانی و صخره‌ای که وجود پوشش گیاهی انبوه در آن، علاوه بر تامین علوفه و غذای مورد نیاز وحوش و پرندگان، سبب به وجود آمدن مأمن و پناهگاهی مناسب برای حیات‌وحش شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.