۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
کد خبر: 706753
ترامپ به دنبال یارگیری در آسیا

کاخ کرملین امروز اعلام کرد که روسیه لازم است پیش از پاسخ به پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا مبنی بر دعوت این کشور به اجلاس هفت کشور صنعتی، درباره جزئیات این نشست بیشتر بداند. در عین حال رئیس جمهور روسیه از گفت‌وگو درباره این موضوع استقبال می‌کند.

رویترز نوشته است: ترامپ روز شنبه اعلام کرد که اجلاس "جی۷" را که قرار بود ماه آینده برگزار شود، تا سپتامبر یا دیرتر به تعویق می‌اندازد و لیست دعوت‌شدگان را نیز توسعه خواهد داد و کشورهای استرالیا، روسیه، کره جنوبی و هند را در این لیست وارد خواهد کرد.

این اتفاق نشان می دهد ترامپ که تا کنون از در جنگ با روسیه برآمده بود با احساس تنهایی بیشتر در جهان مواجه شده و می کوشد تا یاران جدیدی از آسیا را با خود همراه کند به خصوص آنکه این روزها در اروپا نیز شرایط برای او مانند گذشته نیست.

از سوی دیگر هند هم با روی کار آمدن مودی بسیار به اسراییل و آمریکا نزدیک شده و همین امر فرصتی را برای آمریکا فراهم آورده تا پایگاه همراهی را در آسیا برای خود پیش بینی کند به همین خاطر دعوت هند و روسیه را باید چراغ سبزی از سوی ترامپ به قدرتهای آسیای فرض کرد که به دلیل سوابق خود چندان هم بی میل نیستند ارتباطات نزدیکتری را با آمریکا تجربه کنند.
البته روسیه گفته است این پیشنهاد ترامپ را بررسی خواهد کرد اما متن واکنش، نشان می دهد که روسیه بی میل هم نیست که وارد اجلاسی شود که از آن بیرون رفته بود مگر این که روسیه این دعوت بدون تغییر لوگوی جی7 به جی 8 را چندان برنتابد و بخواهد که دوباره به طور رسمی وارد این اجلاس شود.

برای هند اما چندان تفاوتی نمی کند که تحت چه نامی در این اجلاس شرکت کند. مودی بسیار مایل است که نامش در کنار روسای جمهور آمریکا برده شود و با آنها عکس های زیادی داشته باشد و حالا که توانسته در جی 7 شرکت کند، تعداد عکس هایی که در یک صف از روسای جمهوری تراز اول اقتصادی جهان خواهد گرفت برایش خیلی مهم خواهد بود و احتمالا برای رای آوری مجدد در آینده هم می تواند مورد استفاده طرفدارانش در هند قرار گیرد. تصورش با بکنید: مودی در کنار بزرگرین قدرتهای اقتصادی جهان. طبعا عکس بسیار خوبی برای انتخابات آینده خواهد بود. او می تواند به این تصویر اشاره کرده و بگوید من کاری کردم که هند در کنار اقتصادهای بزرگ قرار گیرد و این برای هندی که 80 درصد مردمش با روزانه دو دلار زندگی می کنند و اتفاقا خیلی هم اهل سینما و عکس هستند، خیلی جالب خواهد بود.

ترامپ هم اینها را خوب می داند و از طرف دیگر بسیار مایل است خطی در بریکس کشیده و آینده اقتصادی آنها را به آمریکا بیشتر متصل کند و نگذارد با دور شدن از ایالات متحدهبه سمت چین حرکت کرده و به این نتیجه برسند که باید برای آینده بدون آمریکا فکری بردارند که مثلا می تواند دنیای بدون دلار یا شکل دادن بازار مشترک یا پول واحد جدید باشد.

اما آنچه مسلم است اینکه این دعوت ها بدون اندیشه و پشتوانه فکری تیم کاخ سفید نبوده و احتمالا در آینده باید شاهد گام های دیگری در این راستا هم باشیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.