عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در میان مسافرانی که به استان‌های شمالی کشور سفر کرده‌اند، بیم طغیان دوباره کرونا در شمال را افزایش داده است.

هجوم مسافران به مازندران و هراس از طغیان دوباره کرونا در شمال

 قدس آنلاین :هجوم مسافران طی ۴۸ ساعت گذشته به مازندران با وجود هشدار پی‌درپی مسئولان و قرار داشتن این استان در وضعیت قرمز و زرد کرونایی، آخرین خط کشی‌های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را در این خطه از شمال کشور پاک کرده و سبب نگرانی همگانی از اوج گیری دوباره بیماری شده است.

مازندران اکنون ماههاست که همراه با استان های دیگر کشور و سایر مناطق جهان درگیر ویروس مرگبار کرونا است و تا کنون صدها نفر در این استان بر اثر ویروس کرونا جان سپردند. حتی در چند ماه اخیر در برخی مواقع آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان مازندران از دیگر استان های کشور بیشتر بوده است و گاهی تا ۳۰ درصد بیماران جدید بستری را شامل می  شد.

مازندران در هفته های نخست شیوع بیماری کرونا با بحران های اقتصادی ، آموزشی ، بهداشتی و حتی اجتماعی دست و پنجه نرم کرد و در این جنگ نامریی برخی از مردم استان بشدت آسیب دیدند و برخی نیز عزیزانشان را از دست دادند ، اما اجرای طرح فاصله‌گذاری‌اجتماعی که از هشتم فروردین امسال آغاز شده بود، توانست در عرض ۲ هفته آمار مبتلایان را تا حد چشم گیری کاهش دهد. همین کاهش سریع آمار ، اجرای اولیه طرح فاصله‌گذاری‌اجتماعی را با کاهش محدودیت ها رو به رو کرد و ابتدا تردد درون استانی و سپس منجر به آزادسازی تردد بین استانی شد. 

با وجود تاکیدات و هشدارهای مکرر متولیان بهداشتی نسبت به عدم مسافرت ، اما گویا برداشتن محدودیت بین استانی مجوزی برای از سرگیری مسافرت ها حتی در شرایط کرونایی شده است. گواه این مسئله سفر حدود ۲ میلیون مسافر از سراسر کشور به  مازندران در ۱۰ روز اولیه خرداد ماه است ، در حالی که این استان همین الان نیز بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل حدود ۳۰۰ بیمار مشکوک مبتلا به ویروس کرونا بر تخت های بیمارستانی بستری هستند. 

طبق مشاهدات خبرنگار ما طی روزهای اخیر بویژه ۴۸ ساعت گذشته ، کمترین نشانه‌ از فاصله‌گذاری اجتماعی در میان مسافرانی که به مازندران سفر کردند مشاهده شد و حتی پروتکل‌های اولیه فاصله‌گذاری‌اجتماعی نیز در بین مسافران نادیده گرفته می شود. 

حضور پر تعداد و بدون فاصله در سواحل ، عدم استفاده از تجهیزات بهداشتی همچون ماسک و دستکش ، فروشگاه های شلوغ، دورهمی در طبیعت و مناطق جنگلی و همچنین تردد در اماکن عمومی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی گواه بی توجهی به اصول و فروع فاصله گذاری اجتماعی در مازندران است. 

غافلگیری جاده‌ها

حجم مسافرت‌ها به استان مازندران در ماه خرداد با وجود همه هشدارها مرز نگرانی ها را رد کرده است. در روزهای اخیر جاده‌های مازندران مملو از جمعیت مسافران شده است به طوری که روز چهارشنبه ۱۴ خرداد هجوم مسافران از جاده کندوان به مازندران نه تنها پلیس راه را غافلگیر کرد بلکه سبب قفل ترافیک این محور برای چند ساعت شد.

رییس پلیس راه مازندران حجم مسافرت به مازندران را بسیار زیاد و غیر قابل تصور توصیف کرد و گفت: جمعیت گسترده ای در روزهای اخیر وارد مازندران شدند که تقریبا همگی مسافر هستند. 

سرهنگ علیرضا قدمی با بیان اینکه این میزان جمعیت مشکلاتی برای تردد در محورهای مواصلاتی استان ایجاد کردند ، افزود: بیشترین حجم ورودی استان مربوط به ۲ جاده هراز و کندوان است که به پایتخت کشور متصل می شوند. 

وی ترافیک سنگین خودرویی در جاده های هراز و کندوان را تبعات مسافرت گسترده به مازندران عنوان کرد و اظهار داشت: در روزهای آینده در صورت تداوم ترافیک سنگین جاده های استان با محدودیت مواجه خواهند شد. 

رییس پلیس راه مازندران بیشتری حجم مسافرت ها در هفته های اخیر را مربوط به تعطیلات عنوان کرد و گفت: مثل اینکه مردم استان های دیگر تعطیلات را یک فرصت برای تفریح و گشت و گذار می‌بینند و نسبت به ویروس کرونا بی‌تفاوت هستند. 

نگرانی از اوج‌گیری کرونا 

هجوم مسافران به مازندران برای گشت و گذار در حالی است که آمارها از وخیم شدن حال استان از بیماری کرونا حکایت دارد. برای مثال طبق گزارشات بستری بیماران کرونایی با حال نامساعد در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل به عنوان دروازه ورودی کرونا به مانزدران طی یک هفته اخیر روند افزایشی به خود گرفت.

 بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی بابل ، در حال حاضر ۶۲ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های تابعه این دانشگاه بستری هستند که از این تعداد ۲۳ نفر در بخش مراقبت های ویژه قرار دارند که بیشتر از هفته های پیش است.

فرماندار بابل هم پیش از تعطیلات اخیر هشدار داده بود  : هر چند کرونا در بابل از حالت بحرانی ماه های اسفند سال گذشته و فروردین سال جاری خارج شده است ، اما آمارها نشان می دهد این شهر در مرحله هشدار قرار دارد و به هیچ عنوان نمی تواند پذیرای مسافران و گردشگران از شهرهای دیگر باشد.

همچنین در آماری دیگر از شهرستان رامسر رییس شبکه بهداشت و درمان این شهرستان شنبه گذشته و پس از پایان تعطیلات عید فطر از قرمز شدن وضعیت کرونایی این شهرستان به دنبال تعطیلات چند روزه خبر داد و گفت که مسافرت‌های غیر ضروری و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی ، روند ابتلا به ویروس کرونا را در این شهرستان افزایشی کرده است.

البته شرایط در دیگر شهرستان های مازندران نیز به همین شکل است در حالی که آمار رسمی از آنها وجود ندارد. 

همان طور که گفته شد این طور که به نظر می رسد طرح فاصله گذاری اجتماعی به عنوان راه حل زندگی با احتیاط در شرایط کرونایی ، این روزها در استان مازندران در هیاهوی مسافرت‌ها رنگ باخته است، طرحی که خود به عنوان راهکاری برای مقابله با کرونا و گسست زنجیره انتقال این ویروس ارائه شد، اما اکنون نیازمند راهکاری برای اجرا آن از سوی مردم به خصوص مسافران است. 

علاوه بر این اگرچه دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان دبیر ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا راهکار عملی برای خروج از وضعیت زرد و قرمز این ویروس را با توجه به برداشتن اکثر محدویت ها از جمله سفر و اشتغال از سوی ستاد ملی رعایت پروتکل های بهداشتی ، فاصله گذاری اجتماعی و عدم سفر غیر ضرور می داند، ولی بررسی ها نشان می دهد که کاهش محدودیت ها باعث شده تا رفتاهای مردم در اجتماع در مقایسه با ماههای گذشته نسبت به ویروس کرونا تا حدودی عادی سازی شده است.

انقضای تاریخ مصرف هشدارهای " سفر نکنید "

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران و دیگر مسئولان ارشد استان در هفته های اخیر بارها گفتند که اگرچه روند ابتلا به ویروس کرونا در استان مازندران با همکاری مردم و تلاش درمانگران روند نزولی به خود گرفت و استان نسبت به ماه های اولیه شیوع این ویروس از وضعیت بهتری برخوردار است ، ولی همچنان آمادگی برای میزبانی از مسافران وجود ندارد.

رییس ستاد مقابله با ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران چندی پیش اعلام کرد مسافران در صورت امکان از سفر غیر ضرور به استان مازندران به دلیل وضعیت ویروس کرونا که تمام شهرستان های ما را به زنگ زرد و قرمز در آورده، امتناع کنند و در صورتی که به ناچار قصد سفر به این استان را دارند ، باید فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی و حفاظت فردی را رعایت کنند.

البته در هشدارهای مسئولان نیز جای تامل بسیار است زیرا اینکه می گویند در صورت امکان از سفر غیر ضروری خودداری شود ، این پرسش را مطرح می کند که چه ضرورتی وجود داشته که در عرض ۱۰ روز نخست خرداد ۲ میلیون مسافر به مازندران سفر کنند و یا بر اساس کدام ضرورت سبب شده هجوم مسافران برای سفر به مازندران از جاده چالوس در تعطیلات اخیر به حدی برسد که سبب قفل چند ساعته ترافیک در این محور شده و حتی پلیس راه را هم غافلگیر کند؟

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.