آمریکا تلاش‌های دیپلماتیک برای تاثیرگذاری بر رای مسکو و پکن در مورد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان را که آبانماه امسال طبق برنامه زمانبندی برجام به پایان می‌رسد آغاز کرده است.

چماق تحریم و هویج مذاکره به سبک ترامپ

قدس آنلاینبدین منظور «کلی کرافت» سفیر آمریکا در سازمان ملل از ارائه پیش‌نویس آمریکا از یک قطعنامه شورای امنیتی سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به روسیه و برخی کشورهای دیگر خبر داد.

او گفته است که واشنگتن یک پیش‌نویس از این قطعنامه را با روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و استونی که همگی از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل هستند، به اشتراک گذاشته است و به زودی با تمام ۱۵ کشور عضو شورای امنیت نیز آنرا به اشتراک خواهیم گذاشت.

مانور آمریکا پشت درهای شورای امنیت

کرافت تاکید کرده که واشنگتن در این مورد می‌خواهد بسیار دقیق و کامل اقدام کند که منظورش آنست که کاخ سفید قصد ندارد در این باره بی‌گدار به آب بزند و با وتوی روسیه و چین مواجه شود.

او همچنین خط و نشان کشیده که: روسیه و چین باید به آنچه او اتفاق نظر جهانی درباره رفتار ایران، خوانده، بپیوندند.

نکته قابل توجه در این اقدام واشنگتن اولا ترکیب کشورهایی است که پیش‌نویس قطعنامه آمریکا به آنها ارائه شده و دوم نحوه این ارائه خارج از چارچوب و ساختار معمول شورای امنیت است.

در مورد ترکیب باید به این نکته توجه داشت که سه گروه در این انتخاب قابل تفکیک است.

تمرکز واشنگتن بر روسیه و استونی

نخست روسیه که مهم‌ترین سد در برابر قطعنامه مورد مطالبه ترامپ است و احتمالا آن‌را وتو خواهد کرد و کاخ سفید تلاش دارد آن‌را پیش از آغاز فرآیند رسمی ارائه قطعنامه بسنجد.

دوم تروئیکای اروپایی عضو برجام که پیش‌بینی می‌شود سیاست یکی به نعل و یکی به میخ را دارند و در ظاهر از برجام حمایت خواهند کرد اما در عمل مخالفتی با آمریکا نخواهند کرد اما بازیگری آنها در فضای سیاسی بسیار تعیین کننده است و سوم استونی از متحدان و کشورهای تحت نفوذ آمریکا که در شهریور ماه ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده خواهد گرفت و واشنگتن می‌خواهد آن زمان قطعنامه چکش کاری شده خودش را به جریان انداخته و به رای بگذارد.

از منظر دوم اما آمریکایی‌ها بر خلاف عرف شورای امنیت پیش‌نویش قطعنامه را در داخل شورا توزیع و استمزاج نکرده‌اند بلکه خارج از این چارچوب با این ۵ کشور وارد مذاکره شده‌اند. چیزی که به گفته یک کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل بیانگر فشار واشنگتن برای عبور از موانع سخت پیش روی این قطعنامه پیشنهادی است.

قطعنامه‌ای برای چکاندن ماشه برجام 

محمد صالح جوکار می‌گوید این قطعنامه به معنای مرگ و پایان برجام و عملا چکاندن مکانیزم ماشه توافق هسته‌ای از بیرون پس از ناکامی در قبولاندن این استدلال است که واشنگتن هنوز در این توافق مشارکت دارد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: این اقدام خصمانه آمریکا خلاف تمامی پروتکل‌هایی است که در روابط بین‌الملل وجود دارد و ناقض توافقی که به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ادعای آمریکا در مورد اینکه به عنوان عضو شورای امنیت هر زمان بخواهد می‌تواند قطعنامه‌ای را پیشنهاد دهد و خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شوند، گفت: این اقدام مغایر و در تناقض با مصوبه پیشین و معتبر شورای امنیت یعنی قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق چند جانبه و بین‌المللی برجام است  مطابق ان تحریم‌های تسلیحاتی ایران در پایان پنجمین سال اجرای این توافق برداشته خواهد شد  و تا کنون بجز آمریکا هیچ طرف دیگری به ویژه ایران این توافق را نقض و از آن تخلف نکرده است.

جوکار با اشاره به اینکه مکانیزم حل اختلاف یا لغو برجام در خود این توافق دیده شده و مشخص است، یادآور شد: آمریکایی‌ها از این توافق خارج شده‌اند و اینکه آمریکایی‌ها بخواهند این توافق را با قطعنامه دیگری دچار اختلال کنند و برهم بزنند غیر قانونی غیر ممکن است، گفت: آمریکا هیچ حق و حقوقی در مورد برجام ندارد چون از ان خارج شده است و حالا مسئولیت با گروه ۱+۴ است که از این توافق حمایت و محافظت کنند. گرچه تروئیکای روپایی پس از خروج آمریکا با وجود وعده‌هایی که دادند اما در عمل تنها شعار درمانی کردند و در اجرای تعهداتشان جدی نبودند.

نماینده مردم یزد اضافه کرد: متاسفانه در این دو سال با وجود این بدعهدی و خلف وعده دولت به صورت اصولی و جدی حقوق ایران را مطالبه نکرده و به امید کشورهای اروپایی نشسته که عملا نه عزمی برای ایستادن مقابل آمریکا و ترامپ را دارند و نه توان آنرا.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه جلوگیری از این ضربه و موفقیت آمریکایی‌ها در اخلال بیشتر دیپلماسی فعال و قوی، استفاده از ظرفیت روابط خوب کشور با روسیه و چین برای وتوی این قطعنامه و تقویت توان دفاعی و قدرت بازدارندگی کشور در مقابل تهدیدها و تحریک‌های آمریکایی‌هاست، گفت. چند ماه آینده تعیین کننده خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آمریکا همزمان با این تلاش برای تمدید تحریم ایران از تهران می‌خواهد منتظر انتخابات آمریکا نماند و با او وارد مذاکره شود؟ سیاست چماق و هویج را سیاست شناخته شده واشنگتن خواند و گفت: ما نباید فریب این بازی را بخوریم زیرا تجربه ثابت کرده مقاومت و قوی شدن توان دفاعی ما همواره موجب عقب نشینی قدرتها شده و بر عکس امتیاز دادن و کوتاه آمدن موجب جری‌ترشدن و زیاده خواهی آنها.

جوکار به شروط ۱۲ گانه پمپئو برای مذاکره با ایران اشاره کرد و گفت، با گذشت زمان کمی و در پی رویدادهایی همچون مواجهه نظامی ما با آمریکا در خلیج فارس و عراق پس از ترور شهید سلیمانی دیدیم که نه تنها این شروط کنار گذاشته شدند که حالا عملا ترامپ برای مذاکره بدون پیش شرط التماس می‌کند و در باغ سبز نشان می‌دهد.

چراغ سبز به پشنهاد ترامپ افتادن در تله اوست

نماینده مردم یزد اظهار داشت: کمترین چراغ سبز به این  پیشنهاد و بها دادن به آن یعنی افتادن در تله آمریکایی‌ها. ترامپ تنها باید با یک پاسخ واحد از تهران مواجه شود و آن تداوم پایداری اصولی و ذیحق ایران است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد انتقادها از پاسخ ظریف به  ترامپ و اشاره تلویحی او به لزوم بازگشت آمریکا به برجام، تصریح کرد: دولت برجام را دستاورد بزرگ خود می‌دانست اما این توافق ضعف‌های جدی داشت که خروج بی‌هزینه آمریکا یکی از بزرگترین آنها بود و دیدیم که هیچ مزیت حقوقی در این توافق برای ما نبود الا اینکه داده‌های مهم و سری ما را گرفتند و در مقابل هیچ چیزی به ما ندادند.

جوکار گفت: وقتی ما مهم‌ترین پایگاه های آمریکایی را در منطقه موشک باران کردیم و آمریکایی‌ها با وجود تهدیدهای مکرر در بالاترین سطح هیچ کاری نکردند، بخاطر پشتوانه قوی دفاعی و هژمونی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران بودو اینکه ایران ثابت کرد اگر حرفی بزند و تهدیدی را انجام دهد آنرا عملی می‌کند. حالا اگر ما توان موشکی و توان دفاعی کشور را آن روز روی میز مذاکره گذاشته بودیم الان چه اتفاقی افتاده بود.

جوکاراظهار داشت: پیشنهاد امروز ترامپ برای مذاکره یعنی مذاکره و دادن توان موشکی و کنار گذاشتن راهبرد حمایت از محور مقاومت. یعنی واگذاری عقبه و پشتوانه و قدرت کشور سر میز مذاکره. همان چیزی که تا به امروز عامل شکست ترامپ در برابر جمهوری اسلامی ایران بوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.