ولی اسماعیلی با تاکید بر اینکه ترامپ در سه حوزه اقتصادی و اعتراضات اجتماعی داخلی، فروپاشی هژمونی نظامی آمریکا و رقابت های انتخاباتی پیش رو با بحران روبروست و برای خروج از آن دست و پا می‌زند، گفت: ما هیچ نیازی به مذاکره با کسی که خودش در حال غرق شدن است و به دنبال دست انداختن به جایی است تا خودش را نجات دهد، نداریم.

نیاز به مذاکره با کسی که در حال غرق شدن است نداریم/ مجلس مثل اقتصاد برای سیاست خارجی هم مانیفست دارد

قدس آنلاین: دکتر ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی درباره توییت اخیر دونالد ترامپ پس از آزادی مایکل وایت نظامی آمریکایی که در ایران زندانی بود پس از تبادل وی با مجید طاهری و  تکرار درخواست مذاکره با ایران از طرف وی گفت:  ترامپ از سه جهت در منجلاب مشکلات ساختاری آمریکا گرفتار است و برای بیرون کشیدن خود دست و پا می‌زند و در این شرایط به هر جایی برای نجات خودش دست می‌اندازد حتی مذاکره با ایران.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: اولین چالش ترامپ اعتراضات داخلی آمریکا است که در نوع خود بی سابقه بوده و در اصل مشکلات اجتماعی ریشه دار جامعه آمریکای که زیر پوست سبک زندگی آمریکایی و رونق ظاهری اقتصاد این کشور مخفی بود اکنون  در حال رو آمدن و سر باز کردن است. مشکلاتی که به تعبیر مقام معظم رهبری لجن‌های کف استخر است که بالا می آید.

وی افزود: دومین چالش و بحران ترامپ از دست دادن هژمونی آمریکا در خاورمیانه و بلکه کل دنیا است. آمریکا هم اقتصادش تحت تاثیر بحران‌های مختلف به ویژه کرونا قرار گرفته و به ویژه ناتوانی دولت ترامپ در مدیریت این حبران در ابعاد مختلف بهداشتی، معیشتی، ریزش مشاغل و ... سبب نارضایتی‌های اجتماعی شده  و اخیرا نیز با حادثه اخیر در مینیاپولیس و شکل گیری اعتراض‌های اجتماعی نسبت به به تبعیض نژادی و نگاه نژادپرستانه سیستماتیک در ساختار حکومت و دولت آمریکا این بحران وارد مرحله جدیدی شده است

ولی اسماعیلی با بیان اینکه پس از رویارویی بین ایران و آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی و پاسخ سخت ایران در موشک باران پایگاه‌های آمریکا در عراق که اتفاقی بی‌سابقه و غیر قابل باور برای آمریکا و دیگر کشورهای متحد او بود، ارسال نفت‌کش‌های کشورمان به ونزوئلا  با وجود تهدیدهای نظامی آمریکا نسبت به توقیف و جلوگیری از عبور کشتی‌های ایران با دیگر هیمنه و ابهت نظامی آمریکا که نیم قرن بود برای آن تبلیغات می‌کردند فرو ریخت، خاطرنشان کرد:س.مین چالش ترامپ  انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا است زیرا آرا و محبوبیت او به شدت در داخل آمریکا در حال سقوط است در حالی که رقبای دموکرات او امروز نامزد نهایی خود ر ا تعیین کرده و در نظر سنجی‌ها در حال پیشی گرفتن هستند.

نماینده مردم گرمی با بیان اینکه ترامپ با جمع بندی و تحلیل این وضعیت به دنبال راه فراری از مشکلات است، گفت: او می‌خواهد وانمود کند مذاکره با ایران را مد نظر داشته تا شکست‌های خود را در داخل خاورمیانه و محور مقاومت و به ویژه در برابر ایران توجبه کند. این نشان می‌دهد او در موضع انفعال است

اسماعیلی با اشاره به اینکه ترامپ همزمان با پیشنهاد مذاکره قطعنامه تحریم ایران در شورای امنیت را کلید زده و در تلاش است تا موافقت مسکو را جلب کند، این رفتار را متناقض توصیف کرده و اظهار داشت:  ما به کسانی که بدترین تحریم‌ها را علیه ملت ما اعمال می‌کنند اصلا اعتماد نداریم. ترامپ می‌خواهد بر مشکلات امروز خود غلبه کند و واقعا به دنبال مذاکره نیست.  این اتفاق برای یک دیپلمات قابل باور است که یک کشور هم از مذاکره و توافق حرف بزند و هم قطعنامه علیه یک کشور به شورای امنیت ببرد.

وی توییت رتامپ را از جنش حرف‌ها و رفتارهای عوام‌فریبانه و مشهور او دانست و گفت: این حرف‌ها و تیت ها کارکرد داخلی دارد. ما در موقعیت با ثباتی هستیم و با پایداری و تلاش می‌توانیم مشکلات اقتصادی مان را حل کنیم و  با درایت رهبری در مسیر اعتلای محور مقاومت هستیم و هیچ نیازی به مذاکره با کسی که خودش در حال غرق شدن است و به دنبال جایی است تا خودش را نجات دهد نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ترامپ تبادل زندانیان را به امکان توافق سیاسی ربط می‌دهد؟، با تاکید بر اینکه اساسا هیچ مذاکره‌ای برای تبادل زندانیان بیم ما و دولت آمریکا صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: ترامپ می‌خواهد از برخی دیدارها که ربطی به دولت او ندارد سوء استفاده کره و القاء کند که پشت پرده تماس‌ها و مذاکره‌هایی بوده است. دیدار ظریف با فرماندار سابق نیویورک مربوط به مدتها قبل بوده و هیچ مذاکره سیاسی و رسمی بین ایران و آمریکا صورت نگرفته و دولت اجازه آنرا ندارد.

اسماعیلی افزود: تبادل زندانیان هیچ ارتباط و سنخیتی با  موضوع مذاکره درباره مسائل منطقه و موشکی و حتی برجام بین ایران و آمریکا ندارد و نمی‌تواند داشته باشد.

وی درباره پاسخ ظریف به توییت ترامپ . واکنش‌ها به این اقدام ظریف هم اظهار داشت: به نظر من دولت در این مورد نباید انفعالی برخورد کند  در حالی که تا الان انفعال داشته. وقتی طرف مقابل پی در پی به ما ضربه می‌زند و حالا برای نجات و منفعت خودش و با نگاه انتخاباتی صحبت مذاکره می‌کند صحبت کردن از توافق قبلی و بازگشت به آن منطقی نیست. ما  باید راهبردی که رهبری تاکید فرمودند یعنی اتکای به درون و تقویت بنیه کشور را سرلوحه کار قرار دهیم.

نماینده مردم گرمی با تاکید بر اینکه تا زمانی که ما قدرت بازدارنگی داریم هیچ اتفاقی نمی‌افتد اضافه کرد:  دولت باید با  تغییر نگاهی که مجلس دنبال می‌کند و مدنظر دارد همکاری کند تا بتوانیم با هم صدایی به این تهدیدها پاسخ دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که مجلس تا چه حد می‌تواند در ریل گذاری و تغییر مسیر سیاست خارجی موثر باشد، گفت:  ما همانطور که در مجلس یازدهم یک مانیفست اقتصادی برای سازماندهی و اصلاح ساختارهای اقتصادی و بانکی داریم که معطوف به معیشت اشتغالزایی و جهش تولید است،  برای سیاست خارجی هم برنامه ریزی و ریل گذاری داریم که بر گرفته از نگاه مقام معظم رهبری برای قدرت آفرینی درونی است.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه ما هرکجا به مردم و اتکا کردیم موفق بودیم، یادآور شد: در همین ماجرای کرونا وقتی رهبری بحث کمک مومنانه را مطرح کردند دیدیم که مردم چگونه پای کار امدند و برکات آنرا هم دیدیم. اگر به اقناع برسیم که با نگاه و اعتماد به جوانان و البته حمایت از آنها در عمل می‌توان موفق شد می‌توانیم در حوزه اصلاح سیاست خارجی هم موفق عمل کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.