معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان گفت: امامزاده ها، با حضور خود در ایران باعث نشر و ترویج اسلام حقیقی شدند. ایرانیان می توانستند با ارتباط گیری با آنها و یا مطالعه عقاید و اصولی که از آنها به جا می ماند، به احکام و آیین اسلام ناب محمدی(ص) پی برده و با آن آشنا شوند.

تاثیر مهم امامزادگان در تقویت ولایت پذیری در ایران / امامزاده ها درهای ورودی آشنایی مردم با اسلام بوده اند

حجت الاسلام والمسلمین حسین کندری در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین درخصوص نامگذاری پنجمین روز از دهه کرامت به نام تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه و نقش آنها درتمدن دینی و ولایت پذیری عنوان کرد: امامزادگان در طول زندگی خود با توجه به جایگاه اجتماعی والای خود بین مردم به نحو شایسته استفاده کرده و عوض خودنمایی و تبلیغ برای خود، تلاش شان را صرف معرفی دین و آیین اسلامی کرده اند.

وی بیان داشت: امامزاده های زیادی به ایران زمین سفر کرده اند. با توجه به اینکه ایرانیان به اولیای الهی و امامان معصوم علیهم السلام در طول  تاریخ اسلام علاقه و ارادت ویژه ای داشته اند، به همین دلیل، برای فرزندان و نواده های معصومین احترام زیادی قائل بوده اند.

وی ادامه داد: امامزادگان به رغم محبوبیت زیاد در بین مردم معاصرشان، برخلاف انسان های معمولی هیچگاه خود را معیار قرار نداده و به دنبال بالابردن جایگاه و مقام خود در میان مردم نبوده اند. آنها تمام محبوبیت خود را صرف تبلیغ و اشاعه احکام دین مبین اسلام کرده و مردم را نیز به همین اصول دعوت می کرده اند.

حجت الاسلام کندری با بیان اینکه هرچه آیین دین اسلام بیشتر بین مردم ترویج می شد پایه های حکومت حکام ظالم و ستمگر و نمایندگان آنها در بلاد مختلف، سست تر و لرزان تر می گردید، تاکید کرد: به همین دلیل شاهد هستیم که حاکمان، با وارد آوردن فشارهای مختلف مانع فعالیت مستمر امامزادگان بوده اند و بعضا این انسان های شریف را به قتل می رسانده اند. یکی از دلایل اینکه بیشتر قبور مطهر امامزادگان در مناطق صعب العبور قرار دارد همین موضوع است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اصول مهم زندگی، ولایت پذیر بودن و حرکت در مسیر ولایت است. نوادگان گرامی ائمه اطهار (ع) با ورود به ایران و حضور در مناطق مختلف، تاثیر مهمی در نقش گیری این باور در اذهان مردم داشتند. امامزاده ها آواره کوه و بیابان شده اند اما دست از ولی و ولایت پذیری برنداشته اند.

این کارشناس حوزه علمیه یادآور شد: یکی دیگر از نقش های مهم فرزندان اولیای خدا در ایران انتقال مسایل حقیقی و راستین اسلام به مردم بوده است. ایرانیانی که اسلام آورده بودند اگر می خواستند که بیشتر با معارف این دین آشنا شوند به ناچار باید آیینی که حکومت وقت اعلام و تبیین می کرده است را مد نظر قرار داده و به صورت معمول از دیگر معارف آگاهی پیدا نمی کرده اند.

وی افزود: اما امامزاده ها، با حضور خود در ایران باعث نشر و ترویج اسلام حقیقی شدند. ایرانیان می توانستند با ارتباط گیری با آنها و یا مطالعه عقاید و اصولی که از آنها به جا می ماند، به احکام و آیین اسلام ناب محمدی(ص) پی برده و با آن آشنا شوند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان ابراز داشت: وقتی زیارت نامه نوادگان ائمه معصومین علیهم السلام را می خوانیم می بینیم که این افراد به عنوان باب یا در ورودی آشنایی با معارف اسلامی معرفی شده اند. امامزادگان وسیله ای هستند که می توان با آن به دامن ائمه چنگ زده و از معصومین استمداد طلبید.

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی های مهم ایرانیان حق طلبی و گوش کردن به سخنان درست به دور از تعصب ورزیدن های بی مورد است اضافه کرد: پیامبر گرامی اسلامی (ص) زمانی که مبعوث و مامور معرفی اسلام شدند، یکی از مشکلاتی که با بیشتر مردم دوران خود داشتند تعصبات جاهلی آنها بود. بسیاری از آنها قبول داشتند که سخن پیامبر(ص) حق و درست است اما می گفتند که این آیین پدران ما بوده و نمی توانیم از آن دست برداریم. اما به گواه تاریخ ایرانیان تعصباتی بدین شکل نداشته و سخن حق و درست را پذیرفته و حتی با تمام وجود از آن دفاع می کرده اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.