بندرعباس: کالای ملوانی و یا همان ته لنچی از دیرباز تاکنون سفره کمک معیشتی برای ملوانان و لنچ داران جنوب گسترانیده که بنا به مقتضیات مختلف دستخوش تغییر و اعمال قوانین بازدارنده شده است.

کالای ملوانی تهدید یا فرصت؟ سفره معیشت ملوانان کوچک شده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: قبل از انقلاب، خدمه شناوران سنتی که برای حمل‌ونقل کالا به کشورهای عربی مسافرت می‌کردند، در مراجعت اقدام به تخلیه کالا در گمرکات می‌کردند؛ معمولاً در حین بارگیری و تخلیه، مقادیری کالا از بسته‌های اصلی خارج می‌شد و در لنج می‌ریخت و مالک کالا، به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی و یا دشواری جمع‌آوری و بسته‌بندی، از تملیک آن صرف‌نظر می‌کرد.

 از سوی دیگر، چون زمان مسافرت دریایی طولانی بود و گاه بیش از یک ماه به طول می‌انجامید، خدمه شناوران، مقادیری کالا که مایحتاج آن‌ها در طول سفر را دربر می‌گرفت، از خارج تهیه می‌کردند؛ بخشی از این کالاها در طول مسافرت مصرف می‌شد و مابقی، به‌عنوان کالای ته لنجی، برای مصرف در مواقع دیگر مورداستفاده قرار می‌گرفت یا موقع ورود به کشور، بین ملوانان تقسیم می‌گردید. به این نوع کالاها ته لنجی اطلاق می‌گردید.

پس از جنگ تحمیلی برای تشویق ملوانان و مالکیت شناورهای سنتی، معافیت گمرکی محدودی به‌عنوان ته لنجی معمول گردید که بر این اساس ملوانان و خدمه لنچ ها به ازای هر سفر دریایی قادر به واردات محدودی کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی بودند.

باگذشت زمانی ته لنجی بیشتر و بیشتر اقتصاد بنادر کوچک جنوبی را تحت تأثیر قرار دارد به‌نحوی‌که تقریباً تمامی ناوگان سنتی کشور در زمینه واردات ته لنجی مشغول‌ شدند  و البته این میزان واردات ازنظر برخی از کارشناسان اقتصادی تهدید برای تولید و فروش اجناس داخلی محسوب می‌شد.

سفره معیشت ملوانان

جاسم یکی از صاحبان همین لنچ هایی است که اعتقاد دارد ته لنچی می‌تواند در این روزها که کرونا کار و بار همه را کساد کرده به سفره معیشت ملوانان کمک کند.

وی عنوان می‌کند: در ایامی که شروع کرونا عرصه را بر مردم ازلحاظ سلامتی و اقتصادی تنگ کرده ملوانان زحمتکش بیش از ۴ ماه است که تنها منبع درآمدشان را ازدست‌داده و با مشکلات شدید اقتصادی مواجه هستند.

وی ادامه می‌دهد: اکنون‌که روزنه امید برای مردم این منطقه گشوده شده و تعدادی از لنج ها توانسته‌اند به سفر رفته تا کالاهای مایحتاج عمومی را بیاورند به دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان از تخلیه بار تعدادی از لنج ها جلوگیری به‌عمل‌آمده است.

وی بیان می‌کند: از زمان شیوع کرونا در اسفندماه سال ۹۸ سفر لنج‌های سفری به کشورهای عربی لغو  و در عمل تجارت دریایی در این منطقه تعطیل شود.

وی ابراز می‌کند: تجدیدنظر دربسته کالای همراه ملوان و حذف برخی محدودیت‌ها در این زمینه می‌تواند در تأمین کالاهای مصرفی موردنیاز مردم در شرایط کنونی و مواد اولیه صنایع تولیدی کشور راهگشا باشد.

دور زدن تحریم با کالاهای ته لنچی

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه درگذر مرزی در استان‌هایی همانند بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان ۱۰۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم با مراودات مرزی اشتغال دارند، و بخش زیادی کالا و ارزاق عمومی  از طریق ملوانان وارد کشور می‌شود می افزاید: طی دهه‌های گذشته مردم مناطق مرزی با کشورهای همسایه مراوده اقتصادی داشتند و در استان‌های مرزی دریایی نیز نقش ملوانان در مراودات تجاری بسیار تأثیرگذار بوده و هرکدام رفت‌وآمدهایی به آن‌سوی مرزها به‌صورت قانونی داشتند.

تجدیدنظر دربسته کالای همراه ملوان و حذف برخی محدودیت‌ها در این زمینه می‌تواند در تأمین کالاهای مصرفی موردنیاز مردم در شرایط کنونی و مواد اولیه صنایع تولیدی کشور راهگشا باشد

احمد مرادی می‌افزاید: دولت باید از ظرفیت ته لنجی ها برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند، چراکه به ازای هر لنج از ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن کالا وارد کشور می‌شود

وی با تأکید بر اینکه درگذشته به ازای هر لنجی که به کشورهای همسایه سفرکرده ۱۰ نیروی انسانی شاغل بودند، اظهار داشت: براین اساس ملوانان اجازه داشتند که کالایی را تحت عنوان ته لنجی به کشور وارد کنند که نام ته لنجی پس از مدتی به نام بار ملوانی تغییر یافت.

فرصت برای درآمدزایی

مرادی اگر ته لنجی به‌خوبی اجرا می‌شد در  بحث واردات کالاهای اساسی همانند برنج، شکر و روغن منافعی برای کشور کسب می‌شد، افزود: اشکالات و ایراداتی به واردات ته لنجی وارد کردند بر این اساس که ته لنجی قاچاق بوده و ۱۲ میلیارد دلار حجم قاچاق کشور است، غافل از اینکه وارداتی که ملوانان انجام می‌دهند ۱۰۰ درصد قانونی بوده و دولت برای واردات آن‌ها تسهیلاتی اجرا کرده است.

مرادی با اشاره به اینکه اگر ۱۰۰ هزار نفر اشتغال و نیروی انسانی در این بخش در نظر گرفته شود می‌تواند اهرمی قوی برای واردات اقلام ضروری و مقابله با تحریم‌های موجود باشد یادآور می شود: در حال حاضر کالا از گمرکات کشور  با بد اظهاری، کم اظهاری و تخلفات به تهران ارسال می‌شود و متأسفانه این کالاها از تهران به استان‌های دیگر ارسال می‌شود و رویه‌ای ایجادشده که فساد بیشتر در این بخش‌ها رخ می‌دهد و کسب‌وکار ملوان‌ها نیز کساد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.