سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید بر موضع کشورش در مخالفت با حضور در مذاکرات میان روسیه و آمریکا در خصوص پیمان «استارت جدید»، تلاش‌های واشنگتن برای مشارکت دادن پکن را فریب سیاسی خواند.

پکن: تلاش‌ آمریکا برای مشارکت چین در مذاکرات خلع سلاح «فریب سیاسی» است

به گزارشقدس آنلاین، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری امروز خود تلاش‌های آمریکا برای درگیر کردن چین در مذاکرات در خصوص کاهش سلاح‌های هسته‌ای را «حقه سیاسی» واشنگتن خواند. وی گفت: آمریکا باید پیشنهاد روسیه را بپذیرد و پیمان کاهش و محدودیت بیشتر سلاح‌های تهاجمی استراتژیک (پیمان استارت جدید) را بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، لیجیان افزود: موضع چین کاملاً واضح است. ما مخالف آنچه مذاکرات سه‌جانبه در خصوص کاهش سلاح‌های استراتژیک خوانده می‌شود، هستیم. آمریکا به خوبی از این مسئله آگاه است.

این دیپلمات چینی تاکید کرد: با این حال طرف آمریکایی‌ همچنان به نصیحت کردن ما و حتی تحریف موضع ما ادامه می‌دهد. این نشان می‌دهد که آنچه مذاکرات سه‌جانبه خوانده می‌شود و از طرف آمریکا پیشنهاد شده نه جدی است و نه صادقانه، بلکه فریب سیاسی است.

وی افزود: جامعه بین‌المللی این را به وضوح می‌بیند و آمریکا نمی‌تواند کسی را گول بزند. ما از آمریکا می‌خواهیم به تقاضای روسیه برای تمدید پیمان نیو استارت پاسخ دهد و بر آن اساس، به کاهش بیشتر زرادخانه هسته‌ای خود ادامه دهد تا شرایط برای قدرت‌های هسته‌ای دیگر به منظور شرکت در مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای فراهم گردد.

هشتم جولای، «فو کنگ»  مدیرکل دپارتمان کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین اعلام کرد این کشور آماده است در صورتی که آمریکا تسلیحات خود را تا سطح چین کاهش دهد، به مذاکرات خلع سلاح بپیوندد. او همچنین گفت که «تعداد کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا ۲۰ برابر زرادخانه هسته‌ای چین است.»

طبق برآورد موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم و فدراسیون دانشمندان آمریکایی، در حال حاضر آمریکا حدود ۵ هزار و ۸۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد.

پیمان نیو استارت در سال ۲۰۱۰ بین آمریکا و روسیه به امضا رسید. این پیمان تا ۵ فوریه ۲۰۲۱ اعتبار دارد مگر آن که سندی جدید برای جایگزینی آن به امضا برسد. این پیمان در صورت توافق دو طرف تنها تا ۵ سال دیگر یعنی سال ۲۰۲۶ قابل تمدید است. مسکو از واشنگتن خواسته تمدید این سند را به تعویق نیندازد و آن را استاندارد طلایی در حوزه خلع سلاح توصیف کرده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.