عباسعلی کدخدایی در نشست خود با رسانه ها به تشریح آخرین اقدامات شورای نگهبان پرداخت و پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

نظر مجلس درباره رد یا تأیید اعتبارنامه‌ها برای ما محترم است/بررسی ۳۳۴۶ مصوبه مجلس در عمر چهل ساله شورای نگهبان

قدس آنلاین: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست امروز ( ۲۱ تیر ماه) خود با خبرنگاران به تشریح آخرین مصوبات و دستورکار این نهاد پرداخت.

سخنگوی شورای نگهبان در آستانه چهل سالگی تاسیس شورا به گزارشی درباره عملکرد و اقدامات چهل ساله این نهاد پرداخت. 

کدخدایی در این باره اظهار داشت: شورای نگهبان در طول این مدت ۳۳۴۶ مصوبه را از مجلس در ادوار مختلف دریافت کرده که ۴۸۰۰ بار نیز درباره این مصوبات از سوی شورای نگهبان اظهار نظر صورت گرفته است.البته دلیل این امر این است که گاهی اوقات درباره یک مصوبه سه یا چهار بار اظهارنظر می شود.

وی ادامه داد: از میان این مصوبات تعداد ۲۲۱۴ لایحه و نیز ۱۱۳۲ مورد آن طرح بوده است که تقریبا یک دهم آن مورد مغایرت شرع یا قانون اساسی صورت گرفته است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: علاوه بر آن، تاکنون ۱۲ انتخابات سراسری ریاست جمهوری، ۱۱ انتخابات سراسری مجلس شورای اسلامی و ۵ انتخابات خبرگان رهبری برگزار شده است. در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، انتخابات میاندوره ای متعددی داشتیم که این آمار جزو انتخابات سراسری محسوب نمی‌شود.

در قانون، نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها از سوی شورا پیش‌بینی نشده است

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون موضوع وضعیت انتخابات شورایاری ها نیز افزود: در خصوص انتخابات شوراهای شهر و روستا بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی، نظارت برای شورای نگهبان پیش‌بینی نشده است و قصد قانون اساسی این نبوده که نظارت بر انتخابات شوراها را بر عهده شورای نگهبان بگذارد اما دوستان همچنان اصرار دارند که نظارت بر این انتخابات نیز بر عهده شورای نگهبان باشد. پیرامون این موضوع گفت‌وگوهایی مطرح شده اما من فکر می‌کنم پذیرش این امر برای شورای نگهبان دشوار باشد. 

برخی از هجمه‌ها از سر کینه‌توزی است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره ترور سردار سلیمانی گفت: نهادهای مربوطه همچون وزارت خارجه در این باره پیگیریهای حقوقی داشتند و برخی موارد را اعلام کرده اند، گرچه گزارش گزارشگر کمیسیون حقوق بشر حداقلی و دیر هنگام بود اما این نهاد ترور سردار سلیمانی را نقض حقوق بشر دانست. البته اینکه چنین مرجعی درخصوص شهادت سردار سلیمانی اعلام نظر می کند به نوعی گام مثبت است.

کدخدایی با اشاره به برخی هجمه‌ها درباره اعتبارنامه یکی از منتخبان مجلس اظهار کرد: برخی از این هجمه‌ها از سر کینه‌توزی است و برخی از نادانی؛ شورای نگهبان همان شورای نگهبان ۸۸ است و از قانون پاسداری می‌کند. ما بر اساس اسناد متقن اعلام نظر می‌کنیم و نظر مجلس درباره رد یا تائید اعتبارنامه‌ها برای ما هم محترم است.

۱۹ مورد بررسی اعتبارنامه بوده که مجلس به آن رای لازم نداده

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان برگزاری انتخابات افرادی که از مجلس جا ماندند، عنوان کرد: ما دو مرحله انتخابات داریم که یکی از آنها شامل مرحله دوم می‌شود و افرادی را مشمول می‌شود که حدنصاب لازم را برای ورود به مجلس نداشتند که این انتخابات در شهریور ماه سال جاری برگزار می‌شود. علاوه برآن، انتخابات میاندوره‌ای برای افرادی برگزار می‌شود که یا فوت شده‌اند یا به هر دلیلی از مجلس بازمی‌مانند؛ بنابراین برگزاری این انتخابات در نزدیک‌ترین انتخابات سراسری یعنی ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه  در پاسخ به پرسشی درباره رد اعتبارنامه «تاجگردون» و انتقادات مطرح به شورای نگهبان در این باره عنوان کرد: شورای نگهبان یک مرحله رسیدگی است و رسیدگی به اعتبارنامه ها مرحله دیگری است و ارتباطی با هم ندارند. نمایندگان مجلس می توانند اعتبارنامه ها را بررسی ‌کنند که بر همین اساس، ۱۹ مورد هم قبلا  داشتیم که در شورا تایید شده بود اما مجلس به اعتبارنامه ها رای لازم را نداد. 

اصل قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین خوب بود

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوالی خبرنگاری درخصوص قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین اظهار داشت: همه موافقتنامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی باید در مجلس و شورای نگهبان بررسی شود و درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین هم همین اتفاق خواهد افتاد. دولت تا امروز درباره این موضوع به موقع اطلاع رسانی و اعلام کرده است که هر زمان این توافق به نتیجه برسد حتما به مجلس ارائه خواهد شد. البته اصل قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین خوب بود و باید از آن حمایت شود و از سمتی هم موضع دشمنان نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی راه خود را درست رفته است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درخصوص اصلاح قانون انتخابات بیان کرد:  کمیسون شوراهای مجلس شورای اسلامی در حال حاضر مسئولیت اصلاح این قانون را بر عهده گرفته و  البته این قانون با کمک و همفکری همکاران ما در شورای نگهبان در حال اصلاح است و به زودی به شورای نگهبان ارسال می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.