۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 711312

ماجرا دقیقاً از جایی شروع شد که «حسین جلالی» نماینده مردم رفسنجان در مجلس، درباره نخستین دریافتی نمایندگان به خبرنگاران گفت: «اولین حقوق نمایندگی ۱۱ میلیون تومان واریز شده به علاوه ۲۰۰ میلیون تومان بابت مسکن و ۲۰ میلیون تومان هم برای سایر هزینه‌ها به حساب ما واریز شد».

۲۳۱ به علاوه ۵!

قدس آنلاین: این مصاحبه سرآغاز تمام حاشیه‌ها و انتقادهایی بود که این روزها در فضای مجازی پررنگ شده و نمایندگان مردم را بابت دریافت حقوق ۲۳۱ میلیون تومانی، آن هم در شرایطی که بسیاری از مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، حسابی مورد بازخواست قرار می‌دهد.

حق مسکن و سایر هزینه‌ها

از همان روزهای ابتدایی که این خبر در فضای مجازی منتشر شد، موج انتقادهای مجازی و رسانه‌ای از نمایندگان مردم هم آغاز شد. هرچند بخش عمده انتقادها از نمایندگان بابت دریافت دستمزدهای بالای آن‌ها در اوضاع نه چندان رو به راه اقتصادی بود، اما بخشی از کاربران هم از مجلسی که نامش با انقلابیگری گره خورده و با شعارهایی مثل مقابله با دریافتی‌های نجومی و رانت‌خواری بر سر کار آمده، بابت آنکه خودش درگیر حقوق‌های نجومی شده، انتقاد می‌کردند.

در میان انتقادها همچنین مطالباتی مانند شفاف‌سازی درباره مبلغ بالای «حق مسکن» و همچنین «سایر هزینه‌ها» هم دیده می‌شود.

معادل حقوق ۱۵۰ ماه کارگر

کاربران فضای مجازی در مدت زمان کوتاهی، چندین هشتگ مختلف را در زمینه حقوق نجومی نمایندگان، در توییتر داغ کردند. کاربری نوشته است: «چرا به نمایندگان حق مسکن می‌دهند مگر نمی‌توانند در خانه سازمانی زندگی کنند؟ سایرهزینه‌ها برای چیست؟ نماینده باید رانندگی کند و اگر نمی‌تواند از حقوقش برای راننده صرف نماید. دفاتر آنان تأثیری ندارد. وقتی به وکلا مراجعه می‌شود، می‌گویند: کار نماینده قانون‌گذاری و نظارت است».

کاربر دیگری هم حقوق نمایندگان را با حقوق کارگران مقایسه کرده و نوشته است: «نمایندگان اولین حقوق ماهانه خودشونو دریافت کردند. مبلغی معادل ۱۵۰ ماه کار یک کارگر... امیدوارم تو این یک ماه به اون اندازه هم کار کرده باشن».

برخی از کاربران هم از طرف دیگر به دفاع از نمایندگان مجلس پرداخته‌اند و ادعا می‌کنند چنین پرداختی‌هایی به نمایندگان عادی است و هجمه‌هایی که در فضای مجازی به راه افتاده، بخشی از پروژه تخریب مجلس یازدهم است.

چهره‌های شاخص سیاسی، رسانه‌ای و مجازی هم کم و بیش به این ماجرا واکنش نشان دادند. مثلاً محمد مهاجری درباره حقوق نجومی نمایندگان مجلس در صفحه توییترش نوشته است: «این دوست عزیزمان نماینده رفسنجان و عاشق سینه چاک مستضعفان در مصاحبه با ایسنا گفته اولین حقوق نمایندگان مجلس یازدهم که به حسابشان واریز شده ۳۱ میلیون تومان به اضافه ۲۰۰ میلیون حق مسکن است. علی برکت الله».

۲۳۱ به علاوه ۵!

این پایان ماجرا نبود و درحالی که حاشیه‌های مربوط به حقوق نجومی نمایندگان درحال فروکش کردن بود، ناگهان خبر رسید که بهارستانی‌ها غیر از ودیعه مسکن، ماهیانه ۵ میلیون تومان هم به عنوان اجاره مسکن دریافت می‌کنند! هرچند این موضوع توسط نمایندگان یا نهادهای رسمی تأیید نشد اما بسیاری از رسانه‌های معتبر به آن پرداختند.

یکی از خبرگزاری‌ها هم در واکنش به این ماجرا، با جمع‌آوری اطلاعاتی درباره مبالغ اجاره بهای خانه‌ها در سرتاسر تهران، گزارشی را درباره خانه‌هایی که این نمایندگان می‌توانند اجاره کنند، منتشر کرد. در بخشی از گزارش سایت اقتصاد۲۴ آمده است: «اگر سری به مشاوران املاک بزنید و یا در سایت‌های اجاره املاک جست‌وجویی کنید درمی‌یابید که با ۲۰۰ میلیون تومان پول ودیعه و البته ماهیانه ۵ میلیون تومان اجاره که به نمایندگان پرداخت می‌شود تقریباً می‌توانید از میانه شهر به بالا یک خانه خوب اجاره کنید. برای مثال در سعادت آباد تهران یک آپارتمان ۱۰۶ متری فول امکانات را می‌توان با ۲۵۰ میلیون تومان ودیعه و ۴ میلیون تومان اجاره ماهیانه، اجاره کرد. هر چند گزینه‌های زیادی با این پول می‌توان یافت. مناطق دیگر تهران از هروی و سهروردی در شرق تا یوسف آباد و فاطمی در مرکز و همین طور در جردن البته با متراژ حدود ۷۵ تا ۸۰ متر و حتی میرداماد و ظفر می‌توان خانه اجاره کرد».

رتق و فتق امور

پس از آنکه حواشی مربوط به حقوق نجومی نمایندگان در فضای مجازی و رسانه‌ای بالا گرفت، مجلس مجبور شد درباره آن توضیحاتی ارائه دهد.

محمد حسین فرهنگی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس درباره حق مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی گفت: «مجلس تسهیلاتی برای نمایندگانی که فاقد محل سکونت در شهر تهران هستند قرار داده که تا پیش از این به صورت تأمین منزل مسکونی و یا در اختیار قرار دادن مبلغی برای سکونت نمایندگان بوده است. این اقدام از نظر تعاریف سازمانی جزو ابزار رفاهی نبوده، بلکه ابزار مدیریتی است؛ ابزار رفاهی همان حقوق ۱۱ میلیون تومان است که طبق قانون مدیریت خدمات کشوری بوده، چنان‌که به همه کارکنان دستگاه‌ها حقوق پرداخت می‌شود».

او درباره مبلغ ۲۰ میلیونی هم توضیح داد: «مبلغی هم برای اجاره دفتر نمایندگی و هزینه‌های جاری و حقوق کارمندان دفاتر نمایندگان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، زیرا به علت عدم تمرکز نمایندگان در یک نقطه، مجلس نمی‌تواند امور تمام نمایندگان را در شهرستان‌ها رتق و فتق کند و هزینه‌ها بیشتر می‌شود؛ ضمن اینکه این مبالغ به صورت وام و تسهیلات به آن‌ها داده شده و به‌تدریج از حقوق دریافتی آن‌ها کسر خواهد شد».

البته بسیاری از نمایندگان هم گفته‌اند دلشان نمی‌خواسته چنین مبلغ بالایی را دریافت کنند و درخواست اسکان در منزل‌های سازمان را داده‌اند اما به علت حواشی اجاره منزل‌های سازمانی نمایندگان در دوره‌های گذشته، مسئولان تصمیم گرفته‌اند اجاره مسکن را به خود نمایندگان واگذار کنند!

مجلس شفاف‌سازی کند

امیرآبادی فراهانی، عضور هیئت رئیسه مجلس هم درباره این حواشی در توییتر نوشته است: «دوره پیش به نمایندگان ۲۵۰میلیون تومان ودیعه مسکن پرداخت و از حقوقشان کسر گردید، این دوره به ۲۰۰ میلیون کاهش و ماهیانه تا آخر دوره از حقوق کسر می‌شود. این ۲۰میلیون، حقوق نماینده نیست؛ این، هزینه دفتر شامل اجاره، حقوق کارکنان، آب، برق، گاز، تلفن ثابت، اینترنت و... است که به حساب دفتر واریز می‌شود».

این نخستین بار نیست دریافتی‌های نجومی نمایندگان در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور حاشیه‌ساز می‌شود. پیش از این و در دوره‌های متفاوت هم حقوق نمایندگان همواره یکی از داغ‌ترین حواشی بوده است. با وجود این، هر بار نمایندگان با بهانه‌هایی مانند اینکه این دریافتی‌ها بخشی از هزینه‌های جاری و ضروری برای اداره دفاتر شهرستانی، سفرهای بین شهری و... است، از زیر بار پاسخگویی به مطالبات مردم فرار کرده‌اند. اما این‌بار کاربران فضای مجازی و منتقدان از مجلسی که عنوان «انقلابی» را با خود یدک می‌کشد و دغدغه نمایندگانش –به گفته خودشان- شفافیت است، انتظار دارند یک‌بار برای همیشه درباره جزئیات دریافتی‌ها شفاف‌سازی کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.