احمد نادری نماینده تهران در گفت‌وگو با قدس آنلاین گفت: هر آنچه که شهرداری در مورد طرح ترافیک می‌گوید خلاف است. آنچه آقایان در شهرداری تهران از احیای مجدد طرح ترافیک مدنظرشان است، بحث مسائل مالی و اقتصادی است.

علیه شهرداری و شهردار تهران اقدام قضایی خواهیم کرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین؛ حدود ۵ ماه از ورود ویروس کرونا به  کشور می‌گذرد و بسیاری از شهروندان را مبتلا و جان برخی از آنها را گرفته است؛ با افزایش شیوع کرونا اما در اسفند سال ۹۸ ، «طرح ترافیک» در شهر تهران لغو شد و تمامی شهروندان می‌توانستند در محدوده طرح  بدون اخذ عوارض تردد کنند چرا که برای جلوگیری از انتقال این ویروس، بهتر بود که شهروندان به جای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی، از خودروی شخصی خود استفاده کنند.

از ۲۴ خرداد ۹۹ اما دوباره اجرای طرح ترافیک در تهران بعد از کش و قوس‌های فراوان و فروکش کردن کرونا آغاز شد. در حالی که مسئولین شهری مدعی بودند که با اجرای طرح  فقط حدود ۱۰ درصد به مسافران مترو افزوده شده است اما مشاهدات عینی حاکی از افزایش مسافران در مترو و سیستم بی آرتی یعنی همان اتوبوس‌های تندروی خط ویژه است.

باید محدودیت‌های شدیدتری اعمال شود

آغاز موج دوم کرونا در کشور و افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا شهر تهران را که در محدوده هشدار قرار داشت وارد محدوده قرمز کرد تا انتقادات از عدم لغو طرح ترافیک تهران افزایش یابد تا جایی که «زهرا نژادبهرام» عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران وضعیت تهران را به لحاظ شیوع کرونا نگران‌کننده توصیف کرد و خواستار بازگرداندن محدودیت‌ها به پایتخت حتی با شدت بیشتر شد.

دوشنبه ۲۳ تیرماه دکتر «علیرضا زالی» فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا شهر تهران در جمع خبرنگاران در حالی از ارائه پیشنهادهایی در رابطه با تغییر ساعت کاری و طرح ترافیک  به ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد که تا به امروز هنوز تصمیم رسمی در این رابطه از سوی ستاد ملی کرونا اعلام نشده است.

قدس آنلاین به دلیل اهمیت این مسئله که موجبات عدم رعایت فاصله اجتماعی را در مترو و اتوبوس‌های شهری به عنوان یکی از مکان‌های پرخطر، فراهم آورده است این موضوع را مورد پیگیری قرار داد.

«علی عالی» مدیر روابط عمومی معاونت حمل‌و نقل ‌و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به قدس آنلاین در رابطه با آخرین وضعیت طرح ترافیک شهر تهران با اشاره به اینکه طبق توافقی که بین شهرداری و ستاد مقابله با کرونای شهر تهران صورت گرفته است قرار شده شهرداری در این رابطه اظهار نظری نکند، گفت: هرگونه اظهار نظر در رابطه با وضعیت طرح ترافیک را بر عهده ستاد مقابله با کرونا است؛ چون مواردی در این رابطه از سوی این ستاد اعلام شده بود و حتی نظرات شهردار تهران را هم در این رابطه اخذ کرده‌اند اما هرگونه اظهار نظر و تصمیم گیری نهایی در این رابطه بر عهده ستاد مقابله با کرونا خواهد بود.

ادامه اجرای طرح ترافیک در شهر تهران در شرایط موج دوم شیوع کرونا اما با برخی انتقادات از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه شده است تا جایی که «اقبال شاکری» نماینده مردم تهران با اشاره به این که یکی از موضوعات مهمی که باید در اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی مورد توجه قرار گیرد، عدم تجمع مردم در ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس و مترو است تاکید کرد که با توجه به این مسئله که در زمینه حمل و نقل عمومی با کمبود وسایل حمل و نقل مواجه هستیم بنابراین لازم است از اجرای هرگونه طرحی که باعث افزایش فشردگی بین افراد شده و به ناامنی عمومی منتهی می‌شود جلوگیری شود.

وی افزود: این امر غیرقابل کتمان است که تعداد وسایل حمل و نقل عمومی به اندازه ای نیست که تمام مردم بتوانند از امکانات این بخش استفاده کنند بنابراین استفاده از خودرو شخصی در این شرایط عاملی برای جلوگیری از گسترش مجدد ویروس کرونا است ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که مردم به دلیل لطمه اقتصادی ناشی از تعطیلی مراکز اداری و تجاری که به دنبال قرنطینه دیده اند قادر به پرداخت هزینه سنگین تردد در محدوده طرح ترافیک نیستند و این در حالی است که برخی مسئولان به کنایه گفتند که مردم برای کمک به مقابله با ویروس کرونا باید هزینه طرح ترافیک را بپردازند بنابراین یک دوگانگی در اظهارنظر مسئولان حوزه شهری و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا مشاهده می شود.

«احمد نادری» نماینده تهران و  رئیس فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی مجلس که چند روز قبل توئیتی در رابطه با وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران هشدار داده بود در گفت‌وگو با قدس آنلاین گفت: هر آنچه که شهرداری در مورد طرح ترافیک می‌گوید خلاف است، نظر آقای زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا از همان ابتدا بر اجرای طرح ترافیک نبود و ستاد کرونا با برقراری مجدد طرح ترافیک موافقت نکرد و شهرداری تهران کاملاً به صورت یک سویه در این مسئله عمل کردند و آنچه آقایان در شهرداری تهران از  احیای مجدد طرح ترافیک مدنظرشان است بحث مسائل مالی و اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه روزانه یک و نیم میلیارد تومان درآمد طرح ترافیک است که به جیب شهرداری می‌رود، افزود: شهرداری تهران با منطق کاملاً اقتصادی و نئولیبرال اساساً جان شهروندان تهران را به خطر انداخته است و هرچه قدر هم که تذکر داده می شود، توجهی نمی‌کند.

نادری هشدار داد: بنده پیش از این در توئیتی هشدار دادم که مسئولیت جان مردم تهران برعهده شهرداری و شخص آقای شهردار تهران است همچنان هم بر این موضوع مصر هستم.

رئیس فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد اگر رویه‌ای که شهرداری تهران در قبال این مسئله اتخاذ کرده است ادامه یابد با توجه به اینکه تعداد کشته ها در تهران رو به افزایش گذاشته است در  اقدامات قضایی هم به شخصه و هم در مجمع نمایندگان استان تهران علیه شهرداری و شخص شهردار تهران انجام خواهیم داد. چون شهرداری تهران با این رویه مستقیم جان مردم تهران را هدف قرار داده است.

وی ادامه داد: چنانکه مشاهده می‌کنیم با توجه به وضعیتی که شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک در شهر تهران ایجاد کرده است مردم مجبور هستند به دلیل مشکلات اقتصادی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و این امر مساوی است با کاهش فاصله اجتماعی و بالا رفتن آمار فوتی های کرونا ؛ چنانکه امروز آمار کشته‌های تهران به بالای ۷۰ نفر هم رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه شهردار تهران هزینه اقدامات و تصمیمات غلط خود را به زودی خواهد پرداخت، گفت: به زودی این مسئله را در مجمع نمایندگان استان تهران مطرح و تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ خواهیم کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.