یک کارشناس خانواده مهم‌ترین عامل در داشتن یک زندگی پایدار را کفّیت و تناسب بین زوجین دانست و گفت: مهریه‌های سنگین در شرایط سخت زندگی، به اهرمی برای فشار به طرف مقابل تبدیل می‌شود.

 کفّیت و تناسب بین زوجین رمز یک زندگی پایدار / مهریه نباید اهرمی برای فشار تلقی شود

به گزارش قدس آنلاین ، حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی  هدف از ازدواج را به آرامش رسیدن عنوان کرد، موضوعی که در آیه ۲۱ سوره روم آمده است: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ».

این مشاور خانواده ادامه داد: اگر این آرامش در ازدواج تأمین نشود و نگاه‌های دیگری از قبیل نگاه‌های سودمحورانه مد نظر دختر و پسر باشد، ازدواج دچار مشکل می‌شود و پایه‌های زندگی را سست خواهد کرد.

باید برای ازدواج قصد قربت کرد

وی افزود: اگر ساختمان ازدواج روی آب بنا شود دیر یا زود این ساختمان فرو خواهد ریخت، لذا به نظر من از همان ابتدا باید برای ازدواج قصد قربت کرد، کسی که برای ازدواج نیت می‌کند، باید همه حواسش به معشوق باشد و نباید نگاهش را به چپ و راست بیندازد، ازدواج چنین قداستی دارد لذا افراد باید کاری کنند که اعتماد طرف مقابل را جلب کنند.

حجت الاسلام واعظ موسوی در پاسخ به این سوال که عوامل زمینه‌ساز برای یک ازدواج موفق چه هست، بیان کرد: مهمترین عامل در یک ازدواج موفق، کفّیت، همتایی و تناسب است، اگر چنین باشد زندگی پایدار است. وقتی تناسب در یک محصول هنری رعایت شود، زیبا و جذاب خواهد شود، ولی اگر تناسب رعایت نشود، مانند یک کاریکاتور خنده‌دار می‌شود.

توجه به تناسب در انتخاب همسر

حجت الاسلام واعظ موسوی بر ضرورت انتخاب درست در ازدواج تأکید کرد و گفت: در انتخاب لباس هر فرد بر اساس سایز و اندازه خود دست به انتخاب لباس می‌زنند، در امر ازدواج هم که مسئله‌ای بسیار مهم است باید همین‌گونه باشد. در قرآن می‌خوانیم زنان بهشتی متناسب همسران خود هستند. لذا تناسب در امر ازدواج بسیار مهم است و نباید همسری که متناسب ما نیست را انتخاب و قبول کنیم، اما متأسفانه جوانان ما در انتخاب فرد مقابل، این مسئله را درنظر نمی‌گیرند.

وی با نقد عشق‌های امروزی، بیان کرد: در ازدواج، عاشق افرادی که نمی‌توان به آن‌ها تکیه کرد نشویم، زیرا این نوع عشق، یک عشق کور و یک نوع هیجان است. اگر این‌طور باشد زوج‌ها در زندگی دچار مشکل خواهند شد.

این کارشناس دینی در خصوص ازدواج آسان، بیان کرد: وقتی ازدواج آسان می‌شود که ما مبانی اولیه را بشناسیم، یک نمونه، مبتنی بر مهریه است. مهریه از نظر قرآن یک هدیه است، هدیه‌ای که به آسانی قابل پرداخت باشد. ولی متأسفانه شاهد تحمیل مهریه‌های سنگین هستیم و داماد چون در ذوق و شوق ابتدایی است، متوجه اهمیت مسئله نیست. در چنین ازدواج‌هایی، با کوچک‌ترین اختلاف، مهریه به عنوان اهرم فشار مطرح می‌شود.

با مهریه نمی‌خواهیم تجارت کنیم

حجت الاسلام واعظ موسوی افزود: از نظر قرآن، مهریه پشتوانه زن نیست، فقط هدیه است و هرکس هم هدیه را بر اساس توان خود تهیه می‌کند و این موضوعی است که در جامعه ما هنوز حل نشده است. در واقع فرد مهریه را برای روز جنگ و نه صلح امضا می‌کند! لذا در سندهای ازدواج باید قید شود که مهریه از نظر قرآن، مهریه‌ای است که به آسانی قابل پرداخت است چرا که با مهریه نمی‌خواهیم تجارت کنیم.

این کارشناس خانواده با بیان اینکه باید قبل ازدواج چشمان خود را خوب باز کنیم و هرچه می‌بینیم را ضربدر ۳ و بعد از آن چشمان خود را ببندیم و هرچه می‌بینیم ضربدر صفر کنیم، اظهار کرد: متأسفانه ما برعکس عمل می‌کنیم، زیرا در ابتدا دلبسته هستیم و بدی‌های طرف مقابل را توجیه می‌کنیم و یا اصلاً بدی‌ها را نمی‌بینیم. لذا بعد ازدواج با دیدن کوچک‌ترین ایراد واکنش نشان می‌دهیم.

وی بیان کرد: هیچ چیزی خوب یا بد مطلق نیست؛ وقتی انتخاب کردیم که با فرد متناسب خود ازدواج کنیم، دیگر بعد از ازدواج به اصطلاح مته به خشخاش نگذاریم، انسان برای ساختن و نه خراب کردن آمده است. لذا ساختن هنر است و خراب کردن کار انسان‌ها نیست.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.